این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مدیریت استاندارد و کیفیت
، جلد ۱۳، شماره ۳، صفحات ۷۳-۱۱۰
عنوان فارسی
بررسی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر تنفر از برند در صنعت خودروسازی
چکیده فارسی مقاله
رقابت شدید در اکثر بازارهای امروزی موجب شده است تا شناخت ادراکات و احساسات به ویژه احساسات منفی مشتریان حائز اهمیت باشد؛ زیرا حفظ و نگهداری مشتریان یکی از ارکان مهم برای رشد هر صنعتی به ویژه صنعت خودروسازی اطلاق میگردد. شایان ذکر است که صنعت خودروسازی یکی از عناصر اساسی و استراتژیک تجارت در سطح جهان محسوب میگردد. با توجه به اهمیت بهرهوری و کارایی در صنعت مزبور و به طبع آن رشد و شکوفایی اقتصادی کشور، و همچنین اینکه چرا برخی از مشتریان تمایلی به استفاده از برند صنعت خودروسازی ندارند، در این پژوهش تلاش شده است تا عوامل تأثیرگذار بر تنفر از برند مورد بررسی قرار گیرند. از این رو، هدف پژوهش حاضر بررسی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر تنفر از برند در صنعت خودروسازی میباشد. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی- همبستگی است. جامعۀ آماری شامل تمامی مشتریان شرکتهای خودروسازی سایپا و ایرانخودرو در استان گیلان میباشد که به علت نامحدود بودن جامعۀ آماری پژوهش، حجم نمونۀ آماری 384 نفر با استفاده از فرمول کوکران به روش نمونهگیری تصادفی ساده برآورد شد. جهت گردآوری و تجزیه و تحلیل دادهها به ترتیب از پرسشنامه استاندارد و نرمافزارهای SPSS و LISREL استفاده شد. نتایج تحلیل نشان داد که تمامی عوامل از جمله ناسازگاری ایدئولوژیک و نمادین، تجربۀ منفی گذشته، قصور خدمات و کالا، قیمتگذاری و تبلیغات نامناسب، عدم توجه به سلامت مشتری و پایبندی به تعهدات، بر تنفر از برند تأثیر مثبت و معنادار دارند و در نهایت اولویت عوامل مؤثر بر تنفر از برند در صنعت خودروسازی به ترتیب برابر (قیمت نامناسب با ضریب 76/4، تبلیغات نامناسب 97/3، قصور در کالا 89/3، تجربه مصرف منفی در گذشته 53/3، قصور در خدمات 34/3، ناسازگاری ایدئولوژیک 26/3، عدم پایبندی به تعهدات 90/2، عدم توجه به سلامت مشتری 50/2 و ناسازگاری نمادین 34/2) بود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تجربۀ منفی گذشته، تنفر از برند، صنعت خودروسازی، ناسازگاری ایدئولوژیک، ناسازگاری نمادین،
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
تجربۀ منفی گذشته, تنفر از برند, صنعت خودروسازی, ناسازگاری ایدئولوژیک, ناسازگاری نمادین
نویسندگان مقاله
الهه تارات |
کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
باقر عسگرنژاد نوری |
دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
مریم مولا قلقاچی |
کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.
نشانی اینترنتی
http://www.jstandardization.ir/article_186385_495ae881e285f02cea1def8ac70a6613.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات