این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی
، جلد ۱۳، شماره ۴۳، صفحات ۷-۲۷
عنوان فارسی
اثر همبستگی آزمون لنگر با آزمون کل بر نتایج همترازسازی: مرور سیستماتیک
چکیده فارسی مقاله
هدف:
یکی از ویژگیهای آزمون لنگر که از مؤلفههای مهم همترازسازی است، همبستگی آن با آزمون کل است. در این مرور سیستماتیک، اثر این ویژگی بر فرایند همترازسازی و عوامل مؤثر بر آن بررسی گردید.
روش پژوهش:
یک مرور سیستماتیک بر اساس اطلاعات موجود در پایگاههای داده PubMed، Medline، ERIC، JSTOR و Wiley، وبسایتهای SAGE، ETS، ACADEMIA و نیز بررسی منابع مندرج در برخی مقالههای مهم اجرا شد. جستجو در بازه زمانی 1950 تا 2022 تنها برای منابع انگلیسی صورت پذیرفت. اصطلاحات جستجو شامل همترازسازی، لنگر و همبستگی بود که با ترکیب آنها، راهبردهای جستجو به دست آمد.
یافتهها:
با توجه به ملاکهای ورود، 18 مطالعه از 167 منبع جستجو شده، برای بررسی به این مرور راه یافتند. کیفیت این پژوهشها با استفاده از ابزار سنجش کیفیت مطالعهها با طرحهای مختلف (QATSDD) مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج مطالعه نشان داد که طول آزمون، پایایی آزمون، نوع لنگر از نظر ویژگیهای آماری، ساختار محتوایی آزمون لنگر و تفاوت در توانایی گروهها، عواملی هستند که بر همبستگی آزمون لنگر و آزمون کل مؤثر است. علاوه بر این، نتایج حاکی از آن بود که با افزایش این همبستگی، کیفیت و دقت برآورد پارامترها در فرایند همترازسازی بهبود مییابد و از خطای استاندارد همترازسازی کاسته میشود.
نتیجهگیری:
به دلیل اهمیت همبستگی میان آزمون لنگر و آزمون کل، لازم است مقدار این همبستگی و عوامل مؤثر بر آن در مراحل ساخت آزمون و قبل از اجرای تحلیلهای مرتبط با همترازسازی بهدقت بررسی و تحلیل شود تا از بروز خطای همترازسازی و سوگیری در نتایج کاسته شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
همترازسازی، آزمون لنگر، همبستگی، مرور سیستماتیک،
عنوان انگلیسی
The Effect of the Anchor to Total Test Correlation on Equating Results: A Systematic Review
چکیده انگلیسی مقاله
Objective:
One of the features of the anchor test, which can affect the equating process, is its correlation with the total test. This systematic review addressed the effects of this feature on the equating process and the factors affecting it.
Methods:
To this end, the terms
equating
,
anchor
,
correlation
, and a combination of them were searched on PubMed, Medline, ERIC, JSTOR, and Wiley databases, SAGE, ETS, and ACADEMIA websites, and references of some important articles. The search was restricted to English sources from 1950 to 2022.
Results:
Based on the inclusion criteria, 18 out of the 167 extracted documents were selected for further analysis. The quality of documents was measured using the Quality Assessment Tool for Studies with Diverse Designs (QATSDD). The results showed that the test length, test reliability, statistical characteristics of the anchor, the content structure of the anchor test, and differences in the ability of examinee groups were the most important factors affecting the correlation between the anchor test and the total test. The results also demonstrated that the increased correlation between these two tests improved the quality and accuracy of parameter estimation in the equating process and reduced the standard error of equating.
Conclusion:
Considering the importance of the correlation between the anchor test and the total test, it is necessary to carefully examine and analyze the value of this correlation and the factors affecting it in the test development process before equating related analysis to minimize errors and biased results.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
همترازسازی, آزمون لنگر, همبستگی, مرور سیستماتیک
نویسندگان مقاله
وحیده اسدی |
دانشجوی دکتری سنجش و اندازه گیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
علی مقدم زاده |
دانشیار بخش تخصصی پژوهش و سنجش، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
کیوان صالحی |
دانشیار بخش تخصصی پژوهش و سنجش، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://jresearch.sanjesh.org/article_708961_de61bf74e64ba61fe2819595dbb015ba.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات