این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی
، جلد ۱۳، شماره ۴۳، صفحات ۷۰-۸۷
عنوان فارسی
آیا ۱۰ «نمره کوچک خوشبختی» است؟ تحلیلی بر مردودی دانشجویان در درس و ضرورت بهرهگیری از رویکردهای مکمل نمرهدهی در آموزش دانشگاهی
چکیده فارسی مقاله
هدف:
نمرهدهی یکی از وظایف حرفهای استادان و نیز یکی از مقررات و رویههای مهم در نظامهای دانشگاهی است. نمرهدهی را همچنین میتوان یکی از ابزارهای استادان برای ایجاد یادگیری و هدایت رفتارهای تحصیلی دانشجویان محسوب کرد. هدف اول پژوهش حاضر آزمودن این فرضیه بود که وضعیت پیشرفت تحصیلی دانشجویان مردود پس از اخذ مجدد درس نیز به سطح مطلوب نمیرسد. هدف دوم آزمودن این فرضیه بود که نمره 10 به عنوان گونهای از نمره حداقلی، نسبت به نمرههای نزدیک به آن اثر مثبتی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان دارد.
روش پژوهش:
برای آزمودن فرضیه تحقیق دادههای بیش از 190 هزار نمره از هشت نیمسال آموزش حضوری قبل از کرونا از سامانه آموزش دانشگاه کاشان استخراج شد. پس از اعمال شرایط مطالعه طولی و حذف دادههای مفقود و پرت، نمونهای به اندازه 4522 جفت نمره از دانشجویانی که درسی را مردود شده بودند به دست آمد. از آزمونهای مقایسه میانگین برای ارزشیابی میزان یادگیری دانشجویان در نوبت دومِ اخذ درس و از مدل اثرات آمیخته برای بررسی اثر انواع نمره بر معدل دانشجویان استفاده شد.
یافتهها:
تحلیلها نشان داد پیشرفت و یادگیری دانشجویان مردود در نوبتِ دوم اخذ درس مطلوب نیست و از سطح متوسط کلاس به طور معناداری پائینتر است. همچنین معلوم شد مجموعهای از عوامل آموزشی نظیر ساعت امتحان، تعداد واحد دروس و نرخ ثبت نام کلاسها بر نمرات دانشجویان مردود اثرات منفی معنادار دارند. یافته اصلی و جالب در پژوهش حاضر این بود که نمره حداقلی 10 در مقایسه با نمرههای قبولی «ضعیف» و «بسیار ضعیف» اثر مثبت بیشتری بر روی پیشرفت دانشجویانِ فاقد مشروطی دارد.
نتیجهگیری:
در نظر گرفتن نمره حداقلی 10 برای دانشجویانِ فاقد مشروطی میتواند به عنوان یک راهکار موجهی که اثر مثبت بر پیشرفت تحصیلی دارد مورد توجه استادان دانشگاه قرار گیرد. تبیین محتمل این است که این نمره پیام ویژهای برای این دانشجویان دارد به نحوی که انگیزه تلاش و کوشش بیشتر برای بهبود معدل و جبران عقبماندگی را به آنها میدهد. بر اساس این یافته میتوان گفت این باور سنتی فراگیران که 10 «نمره کوچک خوشبختی» است دارای مبنای نظری و توجیه روانشناختی است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تدریس دانشگاهی، سنجش، ارزشیابی دانشجویان، نمره، نمره حداقلی،
عنوان انگلیسی
Is “10” the “Little Grade of Happiness”? An Analysis of Students’ Failure in the Course and the Necessity of Using Alternative Grading Approaches in University Teaching
چکیده انگلیسی مقاله
Objective:
The first goal of the present study was to test the hypothesis that the academic progress of failed students does not reach the desired level even after retaking the course. The second goal was to test the hypothesis that 10 as a minimum grade has a positive effect on students’ academic progress compared to grades close to it.
Methods:
The data of more than 190 thousand of grades from eight semesters was extracted from the university’s learning management system. By applying the conditions of panel study and removing missing and outliers, 4522 pairs of grades of students who failed a course formed the statistical sample of the research. After applying the mixed effects model, the students’ learning rate in the second round of taking the course and the educational factors affecting the students’ grades were explored.
Results:
The findings showed that the learnings of failed students in the second round of taking courses is not satisfactory and is significantly lower than the average of the class. The main and interesting finding in the present study was that the minimum grade of ‘10’ compared to weak and very weak passing grades has a more positive effect on the overall progress of students without probation.
Conclusion:
Considering the minimum grade of 10 for students can be considered by university professors as a justified solution that has a positive effect on academic progress. The probable explanation is that this grade has a special message for students in a way that motivates them to work harder to improve their GPA and compensate for their backwardness. It can be said that the traditional belief of some learners that 10 is the “Little Grade of Happiness” has a theoretical basis and psychological justification.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
تدریس دانشگاهی, سنجش, ارزشیابی دانشجویان, نمره, نمرة حداقلی
نویسندگان مقاله
سید احمد مدنی |
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
نشانی اینترنتی
https://jresearch.sanjesh.org/article_708962_cfaf9c35777ecde1d60df3071f3da0f5.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات