این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی
، جلد ۱۳، شماره ۴۳، صفحات ۸۸-۱۱۸
عنوان فارسی
واکاوی نقش شهریه در تصمیمات تحصیلی دانشجویان: مطالعهای به روش فراترکیب
چکیده فارسی مقاله
هدف:
هدف از این پژوهش، واکاوی نقش شهریه بر تصمیمات تحصیلی دانشجویان میباشد که نتایج آن میتواند کمک شایانی به ارتقای اثربخشی سیاستگذاریهای شهریه داشته باشد.
روش پژوهش:
این پژوهش با استفاده از روش فراترکیب انجام شده است. بر این اساس، کلیدواژههای تخصصی پژوهش در پایگاههای معتبر بینالمللی (ساینس دایرکت، اشپرینگر، ویلی آنلاین، اریک، سیج، امرالد) در بازه زمانی (1990-2022) جستجو شدند. سپس با استفاده نمونهگیری قضاوتی، 77 مطالعه برای تحلیل انتخاب شد. در ادامه، با استفاده از فن تحلیلی آنتروپی شانون مشخص شد کدام تصمیم تحصیلی نسبت به سایر تصمیمات تحصیلی وزن و اولویت بیشتری در این مطالعه دارد.
یافتهها:
پنج تصمیم تحصیلی اصلی همراه با سایر عوامل مرتبط شامل تصمیم ثبتنام، تصمیم در رابطه با تلاش علمی بیشتر برای پیشرفت تحصیلی، تصمیم نسبت به انصراف تحصیلی، تصمیم نسبت به ادامه تحصیل، تصمیم نسبت به تغییر رشته تحصیلی متاثر از شهریه شناسایی شدهاند. بر اساس نتایج فن تحلیلی آنتروپی شانون، تصمیم در ادامه تحصیل نسبت به سایر تصمیمات تحصیلی در این مطالعه وزن و تأثیرپذیری بیشتری بدست آورده است.
نتیجهگیری:
در واکاوی نقش شهریه در تصمیمات تحصیلی دانشجویان، مشخص شد که تصمیمات دانشجویان در پنج عرصۀ مهم متأثر از شهریه هستند و البته میزان تأثیرپذیری هر یک از آنها متفاوت میباشد. همچنین این نتیجه آشکار شد که تصمیمات تحصیلی ابعاد و مقولههای فرعی متعددی نیز دارند که در قالب یازده مقوله فرعی و 506 مفهوم کلیدی دستهبندی شدند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
شهریه، تصمیمات تحصیلی دانشجویان، آموزش عالی، فراترکیب، آنتروپی شانون،
عنوان انگلیسی
Exploring the Role of Tuition on Students' Academic Decisions: a Meta-Synthesis Study
چکیده انگلیسی مقاله
Objective:
This research explores tuition's role in students' academic decisions. The results can help improve the effectiveness of tuition policies.
Methods:
This research was done using the Meta-Synthesis method. Based on this, the specialized keywords of the research in international databases (Science Direct, Springer, Wiley Online, Eric, Sage, Emerald) in The period (1990-2022) were searched. Then, using judgmental sampling, 77 studies were selected for analysis. Next, by using Shannon's entropy analytical technique, it was determined which academic decision has more weight and priority than other academic decisions in this study.
Results:
Five academic decisions made by students have been identified accompanied with the other determinants, which are the decision to enroll, the decision in making further academic effort for greater academic progress, the decision to dropping out of university education, the decision to continuing education, the decision to changing the field of study which have been affected by the tuition fees. Based on the Shannon entropy analytical technique results, the decision to continue university education has obtained a greater weight and affectability in comparison with other academic decisions in this study.
Conclusion:
In exploring the role of tuition fees in students' academic decisions classified in five categories, we conclude that the students’ decisions are significantly affected by tuition fees and some other factors. In addition, each area of students’ academic decisions comprises of some sub-categories elaborated into eleven primary sub-categories and 506 key concepts.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
شهریه, تصمیمات تحصیلی دانشجویان, آموزش عالی, فراترکیب, آنتروپی شانون
نویسندگان مقاله
ابوالقاسم نادریروشناوند |
استاد اقتصاد آموزش ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
ابراهیم خدایی |
دانشیار سنجش و پژوهش، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران
غلامرضا گرایی نژاد |
استادیار دانشکده اقتصاد و حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز، تهران، ایران
احمد کیخا |
دکتری اقتصاد و مدیریت مالی آموزش عالی، گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکدة روانشناسی و علومتربیتی، دانشگاه تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://jresearch.sanjesh.org/article_707966_046e36cdfb6358eb70b07bb69933eccc.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات