این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی، جلد ۱۳، شماره ۴۳، صفحات ۱۱۹-۱۳۸

عنوان فارسی اثربخشی هیپنوتراپی در افزایش خودکارآمدی تحصیلی و کاهش نشانه‌های اضطراب امتحان نوجوانان کنکوری
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف از این پژوهش، بررسی اثربخشی هیپنوتراپی در افزایش خودکارآمدی تحصیلی و کاهش نشانه‌های اضطراب امتحان نوجوانان کنکوری بود. روش پژوهش: در این پژوهش از طرح آزمایشی تک‌آزمودنی یا تک‌موردی  و طرح A-B استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش کلیه‌ی نوجوانان کنکوری در شهر تهران و در سال تحصیلی 1400-1399 بود. نمونه آماری شامل چهار نوجوان بود که به یکی از کلینیک‎‌های شهر تهران مراجعه کرده بودند. نمونه‌گیری به‌صورت دردسترس و داوطلبانه انجام شد. پس از کسب رضایت و آموزش، این نوجوانان وارد طرح پژوهشی شدند و هفت جلسه یک ساعته درمان دریافت کردند. ملاک ورود به پژوهش پیش‌رو داشتن آزمون ورودی دانشگاه‌ها و ملاک خروج نیز دارا بودن اختلالات روانی بود. یافته‌ها: نتایج حاکی از آن بود که هیپنوتراپی موجب افزایش خودکارآمدی تحصیلی و کاهش نشانه‌های اضطراب امتحان نوجوانان کنکوری شد. نتیجه‌گیری: براساس یافته‌های پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که هیپنوتراپی می‌تواند به عنوان درمانی موثر در افزایش خودکارآمدی تحصیلی و کاهش نشانه‌های اضطراب امتحان نوجوانان به‌کار گرفته شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هیپنوتراپی، خودکارآمدی تحصیلی، اضطراب امتحان، نوجوانان، کنکور،

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Hypnotherapy in Increasing the Academic Self-Efficacy and Reduce Symptoms of Test Anxiety of Adolescents with Entrance Exam
چکیده انگلیسی مقاله Objective: Aim of this study was to evaluate the effectiveness of hypnotherapy in increasing academic self-efficacy and reducing the symptoms of test anxiety in adolescents. Methods: In this study, a Single subject design and A-B design were used. The statistical population of this study was all adolescents with entrance exam in Tehran in the academic year of 1399-1400. The statistical sample included four adolescents who had referred to one of the clinics in Tehran . Sampling was done voluntarily. After obtaining consent and training, these adolescents entered the research project and received seven sessions which each session was one-hour of treatment. The criterion for entering the research was having a university entrance exam and the criterion for leaving was having mental disorders. Results: The results showed that hypnotherapy increased the academic self-efficacy and reduce symptoms of test anxiety of adolescents with entrance exam. Conclusion: Based on the research findings, it can be concluded that hypnotherapy can be used as an effective treatment to increase the academic self-efficacy and reduce symptoms of test anxiety of adolescents.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله هیپنوتراپی, خودکارآمدی تحصیلی, اضطراب امتحان, نوجوانان, کنکور

نویسندگان مقاله مرضیه هاشمی |
استادیار رشته روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه خاتم، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://jresearch.sanjesh.org/article_709678_c3ba71ac0f116ab5d2d58bc90047cbc6.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات