این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی
، جلد ۱۳، شماره ۴۳، صفحات ۱۱۹-۱۳۸
عنوان فارسی
اثربخشی هیپنوتراپی در افزایش خودکارآمدی تحصیلی و کاهش نشانههای اضطراب امتحان نوجوانان کنکوری
چکیده فارسی مقاله
هدف:
هدف از این پژوهش، بررسی اثربخشی هیپنوتراپی در افزایش خودکارآمدی تحصیلی و کاهش نشانههای اضطراب امتحان نوجوانان کنکوری بود.
روش پژوهش:
در این پژوهش از طرح آزمایشی تکآزمودنی یا تکموردی و طرح A-B استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش کلیهی نوجوانان کنکوری در شهر تهران و در سال تحصیلی 1400-1399 بود. نمونه آماری شامل چهار نوجوان بود که به یکی از کلینیکهای شهر تهران مراجعه کرده بودند. نمونهگیری بهصورت دردسترس و داوطلبانه انجام شد. پس از کسب رضایت و آموزش، این نوجوانان وارد طرح پژوهشی شدند و هفت جلسه یک ساعته درمان دریافت کردند. ملاک ورود به پژوهش پیشرو داشتن آزمون ورودی دانشگاهها و ملاک خروج نیز دارا بودن اختلالات روانی بود.
یافتهها:
نتایج حاکی از آن بود که هیپنوتراپی موجب افزایش خودکارآمدی تحصیلی و کاهش نشانههای اضطراب امتحان نوجوانان کنکوری شد.
نتیجهگیری:
براساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که هیپنوتراپی میتواند به عنوان درمانی موثر در افزایش خودکارآمدی تحصیلی و کاهش نشانههای اضطراب امتحان نوجوانان بهکار گرفته شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
هیپنوتراپی، خودکارآمدی تحصیلی، اضطراب امتحان، نوجوانان، کنکور،
عنوان انگلیسی
The Effectiveness of Hypnotherapy in Increasing the Academic Self-Efficacy and Reduce Symptoms of Test Anxiety of Adolescents with Entrance Exam
چکیده انگلیسی مقاله
Objective:
Aim of this study was to evaluate the effectiveness of hypnotherapy in increasing academic self-efficacy and reducing the symptoms of test anxiety in adolescents.
Methods:
In this study, a Single subject design and A-B design were used. The statistical population of this study was all adolescents with entrance exam in Tehran in the academic year of 1399-1400. The statistical sample included four adolescents who had referred to one of the clinics in Tehran . Sampling was done voluntarily. After obtaining consent and training, these adolescents entered the research project and received seven sessions which each session was one-hour of treatment. The criterion for entering the research was having a university entrance exam and the criterion for leaving was having mental disorders.
Results:
The results showed that hypnotherapy increased the academic self-efficacy and reduce symptoms of test anxiety of adolescents with entrance exam.
Conclusion:
Based on the research findings, it can be concluded that hypnotherapy can be used as an effective treatment to increase the academic self-efficacy and reduce symptoms of test anxiety of adolescents.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
هیپنوتراپی, خودکارآمدی تحصیلی, اضطراب امتحان, نوجوانان, کنکور
نویسندگان مقاله
مرضیه هاشمی |
استادیار رشته روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه خاتم، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://jresearch.sanjesh.org/article_709678_c3ba71ac0f116ab5d2d58bc90047cbc6.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات