این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
مطالعات حقوقی
، جلد ۱۵، شماره ۴، صفحات ۳۵-۶۳
عنوان فارسی
نقد قانونگذاری در حوزه اخلاق از منظر حقوق طبیعی مدرن
چکیده فارسی مقاله
پرسش از چیستی قانون، مبانی و عرصه اعمال آن همواره یکی از مهمترین محورهای اندیشهورزی بشر بوده است. با ظهور مسیحیت برای نخستین بار شرایط ایفای نقش الهیات و اخلاق دینی در عرصه قانون فراهم شد. حامیان حقوق طبیعی (کلاسیک) منکر اعتبار قانون وضعشده توسط بشر و قائل وجود مجموعهای از محدودیتهای عینی عقلانی بر صلاحیت قانونگذار بودند. بعدها به موازات نیاز به وضع قوانین بشری، نخست برخی اصلاحات در حقوق طبیعی کلاسیک انجام اما بعدها نظریات جدیدی در قالب فلسفه حقوق تحلیلی پدید آمد که تقابل عقل و اخلاق را در محور مباحث مربوط به قانون و قانونگذاری قرار داده و تلاش کردند تا خوانشی عقلمحور از اخلاق ارائه کنند. لذا در راستای پرسش اصلی این مقاله مبنی بر امکانسنجی ارائه خوانشی از عقل که قابلیت سازگاری با آموزههای اخلاقی را داشته باشد، ضمن ادعای نابسندگی خوانش حقوق طبیعی کلاسیک و امکان ارائه خوانشی عقلانی از اخلاق قانونی که تاب تحمل در برابر انتقادهای پوزیتویستی را داشته باشد، به این نتیجه خواهیم رسید که حقوق طبیعی مدرن برخلاف الگوی کلاسیک آن، در چارچوب نظری تا حد زیادی به این هدف نائل شده اما در عرصه عملی به عنوان مهمترین بُعد موضوع، با موفقیت چندانی همراه نبود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
حقوق طبیعی، اخلاق، قانونگذاری، عقلانیت، دلایل قطعی،
عنوان انگلیسی
Revisiting the Relationship between Law and Morality through the Lens of Natural Law Jurisprudence
چکیده انگلیسی مقاله
The evolution of natural law within jurisprudence has profoundly shaped legal philosophies throughout history. Its foundations intertwine theology, religious ethics, and the belief in fixed, eternal laws governing the world's nature, rooted in divine order. The origins of natural rights can be traced back to the Stoics, whose philosophy emphasized the intrinsic relationship between nature, reason, and law.
Early proponents of natural law, influential until the 18th century, contested the credibility of man-made laws, advocating for objective limitations on sovereign lawmaking. They asserted that man-made laws ought to align with natural law, grounded in reason. However, societal progression prompted a shift, acknowledging the necessity of man-made laws.
In the modern era, the rise of positivism and the belief in the separation of law and ethics posed challenges to traditional natural law theory. Some thinkers contended that despite these changes, natural law could still address modern ethical needs by modifying classical perspectives.
John Stuart Mill's "On Liberty" in 1859 introduced the Harm principle, challenging the government's role in morality enforcement. Subsequently, James Fitzjames Stephen opposed this notion in "Liberty, Equality and
Fraternity" in 1873. The 20th-centur y "Wolfenden Committee" report to the British House of Representatives triggered debates such as the "Hart and Devlin" debate, centering on the principle of harm, becoming pivotal in Anglo-American legal philosophy and across legal systems globally.
This article aims to assess the relationship between law and morality within the context of natural law jurisprudence. It contends that while classical natural law comprehension may be inadequate, a rational understanding of legal ethics can withstand positivist criticisms. Moreover, it argues that modern natural law, despite its theoretical advancements, faces practical challenges. Notably, references will be drawn from prominent natural law thinkers such as LON Fuller, Mark Murphy, John Finnis, and Robert George.
An essential conclusion drawn from these evaluations is the centrality of reason in moral legislation. While classical natural law emphasized the superiority of morality over law, modern natural law theories focus on the formal conditions of legal morality, relying on formal, rational, and verifiable criteria.
The transformation also extends to the approach toward law and ethics, altering the concept of duty towards unjust norms and leading to changing standards of legal morality. Furthermore, the origins of legal validity have shifted from moral principles rooted in broader maxims to the predominance of reason and rationality in legitimizing political and legal orders.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
حقوق طبیعی, اخلاق, قانونگذاری, عقلانیت, دلایل قطعی
نویسندگان مقاله
حسن وکیلیان |
دانشگاه علامه طباطبایی
محمد مقتدر |
دانشجوی دکتری حقوق عمومی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://jls.shirazu.ac.ir/article_7223_c288396c2cae4f0d3f9021f6bf0f7677.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات