این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
نامه آموزش عالی
، جلد ۱۶، شماره ۶۳، صفحات ۶۷-۸۱
عنوان فارسی
شناسایی و تحلیل عوامل مؤثر بر ارتقاء فرهنگ برنامهریزی درسی در آموزش عالی ایران
چکیده فارسی مقاله
هدف:
هدف پژوهش شناسایی و تحلیل عوامل مؤثر بر ارتقاء فرهنگ برنامهریزی درسی در آموزش عالی ایران بود.
روش پژوهش:
پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه جمع آوری داده ها توصیفی –پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش اعضاء هیئتعلمی رسمی و غیررسمی دانشگاههای استان چهارمحال و بختیاری در رشتههای برنامهریزی، مدیریت، علوم تربیتی، روانشناسی و علوم اجتماعی بودند که تعداد آنها بالغ بر 78 نفر بود و از بین آنها با استفاده از فرمول کوکران تعداد 65 نفر بهعنوان نمونه تعیین و با روش طبقهای تصادفی انتخاب گردیدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته ای بود که بر اساس مصاحبه با صاحبنظران مرتبط و بررسی مبانی نظری تدوین شد. روایی پرسشنامه با استفاده از روش دلفی تامین گردید و ضریب پایایی، با استفاده از فرمول آلفای کرانباخ 0.949 برآورد شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها، از نرم افزار SPSS.v16 برای تحلیلهای توصیفی و استنباطی استفاده شد
یافتهها:
یافتههای پژوهش نشان داد که عوامل مؤثر بر ارتقاء فرهنگ برنامهریزی درسی در آموزش عالی را میتوان در پنج عامل خلاصه کرد که مهمترین آنها عامل سیاسی با سهم تاثیر 34.93 درصد و عامل اقتصادی با سهم تاثیر 11.062 درصد هستند. در مجموع پنج عامل مورد نظر 63.6 درصد ارتقاء فرهنگ برنامهریزی درسی در آموزش عالی را تبیین میکنند.
نتیجهگیری:
توجه به این عوامل میتواند امکان تشخیص بهتر نقاط قوت و ضعف و همچنین تهدیدها و فرصتها در تحقق ارتقاء فرهنگ برنامه ریزی درسی در آموزش عالی را فراهم کند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
فرهنگ برنامهریزی درسی، آموزش عالی، استان چهارمحال و بختیاری،
عنوان انگلیسی
Identification and Analysis of Factors Affecting the Promotion of Curriculum Planning Culture in Iranian Higher Education
چکیده انگلیسی مقاله
Objective:
The purpose of this study was to identify and analyze the factors affecting the promotion of curriculum planning culture in Iranian higher education.
Methods:
The research is applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of data collection. The statistical population of the study was the formal and informal faculty members of the universities of Chaharmahal and Bakhtiari province in the fields of planning, management, educational sciences, psychology and social sciences, whose number was over 78, and among them, using Cochran's formula, 65 Subjects were selected as a sample and selected by stratified random sampling method. The instrument used in this study was a researcher-made questionnaire that was developed based on interviews with relevant experts and a review of theoretical foundations. The validity of the questionnaire was obtained using the Delphi method and the reliability coefficient was estimated to be 0.949 using the Cronbach's alpha formula. For data analysis, SPSS.v16 software was used for descriptive and inferential analysis.
Results:
Research findings showed. Findings showed that the factors affecting the promotion of curriculum culture in higher education can be summarized in five factors, the most important of which are the political factor with an impact of 34.93% and the economic factor with an impact of 11.062%. In total, the five factors explain 63.6% of the promotion of curriculum planning culture in higher education.
Conclusion:
Paying attention to these factors can make it possible to better identify strengths and weaknesses, as well as threats and opportunities in realizing the culture of curriculum planning in higher education.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
فرهنگ برنامهریزی درسی, آموزش عالی, استان چهارمحال و بختیاری
نویسندگان مقاله
مهدی محمودی |
دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
مژگان قیصری |
دانشجوی دکتری، رشته فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://journal.sanjesh.org/article_708430_30dac83edf80a56a0db9fa28f722caea.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات