این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
نامه آموزش عالی
، جلد ۱۶، شماره ۶۳، صفحات ۱۲۴-۱۴۸
عنوان فارسی
واکاوی راهبردهای مؤثر بر توسعه تابآوری دانشجویان در محیط آموزش الکترونیکی طی همهگیری COVID-۱۹: یک مطالعه کیفی
چکیده فارسی مقاله
هدف:
تابآوری، فرایند توانایی یا پیامد سازگاری موفقیتآمیز با شرایط تهدیدکننده است. یکی از مهمترین مباحث تابآوری در زمینه تحصیل و آموزش است؛ بنابراین، این مطالعه باهدف بررسی چگونگی توسعه تابآوری دانشجویان در طول دوره آموزش الکترونیکی در زمان همهگیری کووید -19 انجام شد.
روش پژوهش:
پژوهش حاضر، یک مطالعه توصیفی مقطعی کیفی است که از منظر هدف نیز کاربردی است. شرکتکنندگان 18 دانشجو و عضو هیئتعلمی دانشگاه بودند که با آنها مصاحبه نیمهساختاریافته انجام شد. نمونهها با استفاده از تکنیک حداکثر تنوع با درنظرگرفتن درجه و رشته تحصیلی آنها به طور هدفمند انتخاب شدند. همچنین یک راهنمای مصاحبه نیمهساختاریافته با ارجاع به نظریه تابآوری ایجاد شد و تجزیهوتحلیل داده با استفاده از روش تحلیل تم صورت گرفت.
یافتهها:
در نهایت، 97 کد، 20 مضمون فرعی و پنج مضمون اصلی به دست آمد که شامل: 1- برنامهریزی و آمادگی فردی و درونی 2- عوامل تکنولوژی 3- عوامل محتوا 4- عوامل چابکی و 5- عوامل ارزیابی و پشتیبانی است که هر یک از مؤلفههایی تشکیل شدهاند.
نتیجهگیری:
با توجه به نتایج پژوهش ارتقا و توانمندسازی دانشجویان با تقویت تابآوری ضروری به نظر میرسد. همچنین تابآوری به دانشجویان اجازه میدهد تا با پذیرش چالشها، بتوانند شرایط نامطلوب را مدیریت کنند و با داشتن دید مثبت نسبت به تغییر، عملکرد تحصیلی خود را بهبود بخشند. در این راستا درنظرگرفتن جنبههای زیرساختی، سختافزاری و نرمافزاری و دانشگاهی در کنار عوامل فردی، رفتاری و شخصیتی با یکدیگر بهعنوان مجموعهای جامع از عوامل آموزشی و دخیل در تابآوری ضروری است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش الکترونیکی، تابآوری، تحلیل تم، کووید – 19، یادگیری،
عنوان انگلیسی
Analysis of Strategies Affecting the Development of Student Resilience in the E-Learning Environment During the COVID-19 Epidemic: A Qualitative Study
چکیده انگلیسی مقاله
Objective:
Resilience is the process, ability, or consequence of successful adaptation to threatening conditions. One of the most important issues is resilience in the field of education and training; Therefore, this study was conducted to investigate how students' resilience was created during the e-learning course during the Covid-19 epidemic.
Methods
: The present study is a qualitative cross-sectional descriptive study that is also applied from the perspective of the purpose. Participants were 18 students and faculty members who were interviewed in a semi-structured manner. The samples were purposefully selected using the technique of maximum diversity, taking into account their degree and field of study. A semi-structured interview guide with reference to resilience theory was also developed and the data were analyzed using theme analysis method.
Results
: Finally, 97 codes, 20 sub-themes and five main themes were obtained, which include: 1- Individual and internal planning and preparation 2- Technology factors 3- Content factors 4- Agility factors and 5- Evaluation and support factors. Each of the components is composed.
Conclusion
: According to the results of the research, it seems necessary to promote and empower students by strengthening resilience. Resilience also allows students to manage adverse conditions by accepting challenges and improve their academic performance by having a positive view of change. In this context, it is necessary to consider infrastructure, hardware, software, and academic aspects along with individual, behavioral, and personality factors together as a comprehensive basket of educational factors involved in resilience.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
آموزش الکترونیکی, تابآوری, تحلیل تم, کووید – 19, یادگیری
نویسندگان مقاله
حمیدرضا نعمت الهی |
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دولتی،دانشکده مدیریت،دانشگاه تهران،تهران،ایران
مانی ارمان |
استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران
الهام تنگستانی |
کارشناسیارشد مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده کسب و کار و اقتصاد، دانشگاه خلیجفارس بوشهر، ایران
نشانی اینترنتی
https://journal.sanjesh.org/article_708432_49136196c909222ebc16661e2b8cc2d9.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات