این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
، جلد ۳۳، شماره ۲۲۸، صفحات ۱۱۴-۱۲۴
عنوان فارسی
اثربخشی آموزش بهداشت توسط انیمیشن در مقایسه با آموزش با شیوه معمول بر دانش و رفتار بهداشتی و نیز شاخصهای پریودنتال دانشآموزان ۱۳ تا ۱۵ ساله مدارس منتخب شهرستان ساری
چکیده فارسی مقاله
سابقه
و هدف:
آموزش بهداشت دهانی در سنین نوجوانی، می
تواند سبب تغییر دانش و رفتار بهداشتی ایشان شده و در نهایت به پیشگیری از بروز
بیماریهای پریودنتال دوره بلوغ منجر شود. مطالعه حاضر با هدف مقایسه اثرگذاری آموزش بهداشت دهانی توسط انیمیشن و آموزش شفاهی به روش معمول در تغییر دانش، رفتار و شاخصهای پریودنتال نوجوانان، انجام پذیرفت.
مواد و روش
ها:
در مطالعه مداخلهای نیمه تجربی حاضر، 371 دانشآموز 13 تا 15 ساله مدارس منتخب ساری، که توسط نمونهگیری خوشهای برگزیده شد و دارای معیارهای ورود و فاقد معیارهای خروج بودند، به دو گروه کنترل با آموزش
شفاهی (187 نفر) و
مداخله با آموزش توسط انیمیشن(184 نفر) تقسیم شدند. پرسشنامه و معاینات بالینی شاخصهای لثهای
(
GI
)، پلاک(
PI
)
و خونریزی از سالکوس لثه (
SBI
) پیش از مداخله و چهار هفته پس از مداخله انجام شد و دادهها در نرمافزار
SPSS ver23
وارد شد. از
آزمون
های
t
مستقل و
کوواریانس جهت آنالیز داده
ها استفاده شده و 0/05
P<
معنیدار در نظر گرفته شد.
یافته
ها:
پس از مداخله، میانگین نمرات شاخص
های دانش، رفتار،
GI
،
PI
و
SBI
به ترتیب از 6/27، 5/90، 1/10، 0/85 و 0/31 به7/53، 7/08 ، 0/73، 0/53 و 0/21 تغییر یافت.
تمامی شاخصها در گروه کنترل نیز بهبود یافتند؛ با این حال، پس از مداخله، اختلاف چشمگیری میان گروه انیمیشن و گروه کنترل در تمامی شاخصها، به استثنای رفتار بهداشتی، به ثبت رسید (0/05
P<
).
استنتاج:
آموزش بهداشت دهانی توسط انیمیشن رویکردی نوین و تاثیرگذار است که میتواند جذابیت بیشتری برای نوجوانان داشته و در پیشگیری از بیماریهای پریودنتال موثر باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش بهداشت، انیمیشن، بلوغ، بیماریهای پریودنتال، شاخصهای پریودنتال
عنوان انگلیسی
Effectiveness of Health Education Using Animation Compared to Traditional Education Methods on Health Knowledge and Behavior and Periodontal Indices of 13-15 Years Old Students from Selected Schools in Sari City
چکیده انگلیسی مقاله
Background and purpose:
Utilizing engaging techniques, such as animation, to educate adolescents about oral health can significantly impact their knowledge and behavior, resulting in the prevention of periodontal diseases. The current study aimed to compare the effectiveness of health education utilizing animation vs traditional education methods in improving adolescents' attitudes, behavior, and periodontal markers.
Materials and methods:
In this interventional study, 371 students aged 13 to 15 were randomly selected by cluster sampling and divided into two groups: control (187 students) and intervention (184 students). Questionnaires and clinical examinations of the Gingival Index (GI), Plaque Index (PI), and Sulcus Bleeding Index (SBI) were completed before and four weeks following the intervention, and the data were entered into the SPSS software (v. 23). The independent t-test and covariance analysis were used to analyze the data, and P<0.05 was considered significant.
Results:
After the intervention, the average scores of knowledge, behavior, GI, PI, and SBI indices were changed from 6.27, 5.90, 1.10, 0.85, and 0.31 to 7.53, 7.08, 0.73, 0.53, and 0.21, respectively. All indices in the control group also improved; however, after the intervention, a significant difference was recorded between the animation group and the control group in all indices, except health behavior (P<0.05).
Conclusion:
Oral
health education through animation is a novel and effective approach that can be more appealing to adolescents and beneficial in reducing periodontal diseases in young patients.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
adolescence, animation, health education, periodontal diseases, periodontal indices
نویسندگان مقاله
حدیث احسانی | Hodis Ehsani
Assistant Professor, Department of Periodontics, Faculty of Dentistry, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
استادیار، گروه پریودانتیکس، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
علی جعفری | Ali Jafari
Dentist, Sari, Iran
دندانپزشک، ساری، ایران
امیرحسین علی اکبری | Amirhosein Aliakbari
Dentist, Sari, Iran
دندانپزشک، ساری، ایران
علی اصغر نادی قرا | Ali Asghar Nadi Ghara
Assistant Professor, Health Sciences Research Center, Addiction Institute, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
استادیار، مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، پژوهشکده اعتیاد، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
اعظم نحوی | Azam Nahvi
Associate Professor, Department of Pediatric Dentistry, Faculty of Dentistry, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
دانشیار، گروه کودکان، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
نشانی اینترنتی
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-15967-4&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش بهداشت
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی-کامل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات