این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
، جلد ۳۳، شماره ۲۲۸، صفحات ۱۳۵-۱۴۵
عنوان فارسی
بررسی ارتباط بار ذهنیکار با راهبردهای مقابلهای در دانشجویان پرستاری
چکیده فارسی مقاله
سابقه
و هدف:
یکی از عواملی که روی کیفیت مراقبت از بیماران و نتیجه مطلوب خدمات پرستاری تأثیر دارد، بار ذهنی کار است و بیشتر افراد در موقعیت
های استرس
زا ترجیح می
دهند تا از راهبردهای مقابله
ای خاصی جهت کاهش استرس و بار ذهنی کار استفاده کنند.
راهبرد مقابله
ای مجموعه
ای از تلاش
های شناختی، هیجانی و رفتاری برای تغییر موقعیت
های استرس
زا می
باشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط بار ذهنی کار با راهبردهای مقابله
ای دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال 1398 انجام شد.
مواد و روش
ها:
در اﻳﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ-ﺗﺤﻠﻴﻠﻲ و مقطعی، 160 دانشجوی سه دانشکده پرستاری و مامایی نسیبه ساری، بهشهر و آمل به
صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه بار ذهنی کار
NASA-TLX
(
NASA Task Load Index
) و پرسشنامه راهبردهای مقابلهای
هیجان مدار و مسأله مدار
لازاروس و فولکمن جمعآوری شدند و ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻧﺮماﻓﺰار
SPSS
نسخه 20 ﻣﻮرد آنالیز
ﻗﺮار ﮔﺮفتند.
یافته
ها:
در این مطالعه، درمجموع 88 دختر (55 درصد) و 72 پسر (45 درصد) با میانگین سنی 1/98
±
22/52 سال مورد مطالعه قرار گرفتند. 52 نفر(32/5درصد) از راهبرد مسأله مدار و 96 نفر(60 درصد) از راهبرد هیجان
مدار استفاده می
نمودند. میانگین بار ذهنی کار 14/55
±
72/80 بود که
با سن و فشار فیزیکی ارتباط معنی
دار آماری داشت (به
ترتیب 0/032=
P
و 0/028=
P
). میانگین بار ذهنی کار و راهبرد مقابله
ای بین دو جنس اختلاف معنی
دار آماری نداشت (به ترتیب 0/171=
P
و 0/397=
P
). بین بار ذهنی کار و نمره کلی راهبرد مقابله
ای ارتباط معنی
داری یافت نشد (0/066=
P
)
.
استنتاج:
دانشجویان پرستاری نمره بار ذهنی بالایی داشتند که می
تواند بر کیفیت مراقبت
های ارائه شده توسط آنان
تاثیر منفی برجای بگذارد. همچنین بیشترین راهبرد مقابله
ای مورد استفاده در این دانشجویان راهبرد هیجان
مدار بود. استفاده
از راهبرد مقابله
مسأله مدار
، آشفتگی هیجانی را کاهش داده و سبب کاهش بار ذهنی کار و افزایش کارایی افراد می
شود.
با درنظر گرفتن نتایج بهدست آمده، ضرورت تدوین و ارائه راهکارهای مناسب در زمینه آموزش راهبردهای مقابلهای مبتنی بر حل مسأله به جای راهبردهای هیجان مدار ضروری است و کارایی دانشجویان را افزایش میدهد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مهارتهای از عهده برآیی، تکنیکهای از عهده برآیی، بهداشت روان، موقعیتهای استرس زا
عنوان انگلیسی
Evaluating the Relationship Between Subjective Mental Workload and Coping Strategies in Nursing Students
چکیده انگلیسی مقاله
Background and purpose:
One of the factors influencing the quality of patient care and the desirable outcomes of nursing services is the mental workload; most individuals prefer specific coping strategies to reduce stress and mental workload in stressful situations. Coping strategies are a set of cognitive, emotional, and behavioral efforts to change stressful situations. The present study was conducted to determine the relationship between mental workload and coping strategies in nursing students at Mazandaran University of Medical Sciences in the year 2019.
Materials and methods:
In this descriptive-analytic cross-sectional study, 160 students were randomly selected from three nursing and midwifery faculties in Sari, Behshahr, and Amol. Data were collected using the NASA Task Load Index (NASA-TLX) mental workload questionnaire and the Lazarus and Folkman emotion-focused and problem-focused coping strategies questionnaire. The data were then analyzed using SPSS version 20.
Results:
A total of 88 females (55%) and 72 males (45%) with a mean age of 22.52±1.98 years participated in the study
. Fifty-two (32.5%) used a problem-oriented strategy, and 96(60%) used an
emotion-oriented strategy. The mental workload mean score was 72.80
±
14.55 and a statistically significant
relationship was found between mental workload with age and physical demand subscale (P=0.032 and p=0.028, respectively). No statistically significant difference was observed between the mental workload and coping strategy in both genders (P=0.171 and P=0.397, respectively).
Moreover, no significant association was found between the mental workload and the overall coping strategy score (P=0.066).
Conclusion:
Nursing students had high scores for mental workload, which can negatively impact the quality of care provided by them. Additionally, the most frequently used coping strategy among these students was emotion-focused coping. The use of problem-focused coping strategies reduces emotional
distress, decreases mental workload, and enhances individuals' efficiency. Considering the obtained results,
there is a need to develop and provide appropriate solutions in the field of education, focusing on problem-
focused coping strategies rather than emotion-focused strategies, to increase the efficiency of students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
coping skills, coping techniques, mental health, stressful situations
نویسندگان مقاله
روانبخش اسمعیلی | Ravanbakhsh Esmaeili
Associate Professor, Orthopedic Research Center, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
دانشیار، مرکز تحقیقات ارتوپدی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
پردیس صالح عقیلی | Pardis Saleh Aghili
MSc Student in Psychiatric Nursing, Student Research Center, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد روان پرستاری، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
سید نورالدین موسوی نسب | Seyed Nouraddin Mousavinasab
Associate Professor, Department of Biostatistics, Health Sciences Research Center, Addiction Institute, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
دانشیار، گروه آمار زیستی، مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، پژوهشکده اعتیاد، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
یداله جنتی | Yadollah Jannati
Assistant Professor, Psychiatry and Behavioral Sciences Research Center, Addiction Institute, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
استادیار، مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری، پژوهشکده اعتیاد، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
نشانی اینترنتی
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-197-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روان پرستاری
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی-کامل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات