این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
روانشناسی سلامت، جلد ۱۲، شماره ۴۷، صفحات ۱۰۵-۱۱۷

عنوان فارسی پیامدهای روان‌شناختی کرونا ویروس (کووید ۱۹) در دانشجویان: مطالعه مروری نظام‌‌مند
چکیده فارسی مقاله مقدمه: هدف از مطالعه‌ی حاضر، بررسی پیامدهای روانشناختی ویروس کووید 19 بر دانشجویان به روش مروری نظام‌‌مند بود. روش: مقالات چاپ شده از زمان شیوع اپیدمی کرونا در خلال سال‌های 2019 تا 2023 در پایگاه‌های اطلاعاتی PupMed، Science direct،Google Scholar، ProQuest با جستجوی کلیدواژه‌های قرنطینه، سلامت روان، مشکلات روان‌شناخی و دانشجویان مورد بررسی قرار گرفتند و در نهایت از بین 70 مقاله، 34 مقاله وارد پژوهش شد. یافته‌ها: ارزیابی یافته‌های حاصل از مقالات مورد بررسی نشان داد استرس پس از آسیب، افسردگی، اضطراب، ترس، وسواس فکری- عملی، انزوای اجتماعی، افکار خودکشی، کیفیت خواب پایین، اختلال خلقی، اختلال عملکردی، رژیم غذایی غلط، سوء مصرف الکل، درگیری‌های بین فردی، محدودیت‌های ارتباط اجتماعی، عدم تمرکز، مشکلات یادگیری و احساس تنهایی از پیامد‌های روانشناختی ویروس کووید 19 در دانشجویان به شمار می‌رود. نتیجه‌گیری: با توجه به تاثیرات منفی روانشناختی پاندمی کرونا بر دانشجویان نیاز است تا برنامه‌ریزی مناسب و فراگیر در این زمینه صورت گیرد و مداخلات موثری در راستای ارتقاء سلامت این قشر از جامعه طراحی و اعمال شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کووید 19، پیامد‌های روان‌شناختی، دانشجویان،

عنوان انگلیسی Psychological consequences of coronavirus (COVID-19) in students: A systematic review study
چکیده انگلیسی مقاله Objective: Covid-19 pandemic as an acute respiratory disease that emerged in Wuhan, China on 30 January 2020 was declared a public health emergency of international concern. The World Health Organization has introduced this disease as a great threat to physical and mental health because of changing in families’ normal lifestyle. It has seriously damaged people's mental health due to fear, uncertainty, quarantine measures, staying at home, social isolation, inappropriate information or pouring out news from various media, including social media, etc. With the spread of the Covid-19 disease, various centers including schools and universities were closed, social relations were severely limited, and leisure activities outside the home were canceled or greatly reduced. Virtual training, the suspension of end-of-semester final exams, and the unavailability of books, computers, and low-speed internet at home, affected students' mental health. The students were exposed to a significant risk of adverse consequences of quarantine, such as hopelessness and boredom, and financial loss to the family. Also the change in the daily schedule, including the lack of outdoor activities, disruption of sleep patterns and social distance, has affected the students’ mental health. The aim of the present study was to investigate the psychological consequences of Covid 19 virus on students. Methods: The research findings from the outbreak of Covid 19 during 2019 to 2023 in the PupMed, Science direct, Google Scholar and ProQuest databases were searched through the keywords quarantine, mental health, psychological problems and students. Finally among 70 articles, 34 articles entered the research and the results were summarized and reported. Results: The results showed that post-traumatic stress, depression, anxiety, fear, practical obsession, social isolation, suicidal ideation, poor sleep quality, mood disorder, social dysfunction, wrong and risky diet, alcohol abuse, interpersonal conflicts, limitations of social communication, lack of concentration and loneliness are among the psychological consequences of Covid 19 virus in students. Conclusion: So it was concluded that due to the negative psychological effects of the corona pandemic on students, it is necessary to plan and implement effective intterventions in order to improve thid future generation of society’s health physical and mentale.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله کووید 19, پیامد‌های روان‌شناختی, دانشجویان

نویسندگان مقاله آزاده فتحی فتحی دوکی |
دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی، گروه روان‌شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.

الهه فتحی دوکی |
دانشجوی کارشناسی ارشد روان‌شناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.

لیلا حسن‌نیا |
دکتری تخصصی روان‌شناسی عمومی، گروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران.

هادی حسن نیا |
استادیار، گروه ایمونولوژی پزشکی، دانشکده پیراپزشکی آمل، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران.


نشانی اینترنتی https://hpj.journals.pnu.ac.ir/article_10504_1c093ebe817fb1d1c7a2a315ae9cd713.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات