این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 3 دی 1404
مطالعات روانشناسی تربیتی
، جلد ۲۰، شماره ۵۱، صفحات ۴۸-۳۶
عنوان فارسی
رابطه استرس ناشی از انتظارات تحصیلی با شیفتگی تحصیلی وامید تحصیلی در دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر رابطه انتظارات تحصیلی با شیفتگیتحصیلی وامیدتحصیلی در دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه است. طرح پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر متوسطه دوم ناحیه 2 تبریز در سال 1401-1400 تشکیل بودند که از بین آنها 406 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. در پژوهش حاضر از پرسشنامههای استرس ناشی از انتظارات تحصیلی آنگ وهوان(2006) و شیفتگی تحصیلی مارتین وجکسون(2008) و امید تحصیلی سامانی وسهرابی(2011) بود. دادههای پژوهش با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه (گام به گام) تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین استرس ناشی از انتظارات تحصیلی با شیفتگی تحصیلی رابطه منفی و معناداری وجود دارد (001/0P ‹)، از سویی بین استرس ناشی از انتظارات تحصیلی با امیدتحصیلی رابطهای مشاهده نشد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که شیفتگیتحصیلی و امید تحصیلی 13% از واریانس مربوط به استرس ناشی از انتظارات تحصیلی را پیشبینی میکنند. بنابراین ضروری میباشد که در جهت دادن آگاهی به اولیا و معلمان دانشآموزان آنان را از عواقب و پیامدهای سوء استرس ناشی از انتظارات تحصیلی آگاه ساخته ودر این زمینه کارگاه هایی برگزار گردد تا شیفتگی تحصیلی وامید تحصیلی در دانشآموزان افزایش واسترس ناشی از انتظارات تحصیلی کاهش یابد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
انتظارات تحصیلی، امید تحصیلی، شیفتگی تحصیلی،
عنوان انگلیسی
The Relationship between Academic Expectations Stress and Academic flow and Academic Hope in female students of the second year of high school
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of the present study is the relationship between Academic Expectations Stress and Academic flow and Academic Hope in female students of the second year of high school students. The design of the research was descriptive and correlational. The statistical population included all secondary school girls of the 2nd district of Tabriz in the year 1400-1401, and 406 of them were selected as a sample by multi-stage cluster sampling method. In the current research, the questionnaires of stress caused by Ang and Hwan's Academic Expectations Stress (2006) and Academic flow by Martin and Jackson (2008) the Academic Hope and Omid Samani and Sohrabi (2011) were used. Research data were analyzed using Pearson's correlation coefficient and multiple regression (step by step). The results showed that there is a negative and significant relationship between stress caused by academic expectations and academic fascination (P < 0.001), on the other hand, no relationship was observed between stress caused by academic expectations and academic hope. The results of multiple regression analysis showed that academic fascination and academic hope predict 13% of the variance related to stress caused by academic expectations. Therefore, it is necessary to inform the parents and teachers of the students about the consequences of bad stress caused by academic expectations stress , and in this field, workshops should be held so that as a result of such an action, academic enthusiasm and academic hope in students Increase and reduce stress caused by academic expectations stress.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
انتظارات تحصیلی, امید تحصیلی, شیفتگی تحصیلی
نویسندگان مقاله
پریوش خاورزمینی |
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.
رامین حبیبی کلیبر |
استاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.
نشانی اینترنتی
https://jeps.usb.ac.ir/article_8068_551f9a4995a3651d6513047560045fce.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات