این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
مطالعات روانشناسی تربیتی
، جلد ۲۰، شماره ۵۱، صفحات ۶۷-۴۹
عنوان فارسی
پیشبینی اهمالکاری تحصیلی بر اساس تابآوری تحصیلی، عدم تحمل بلاتکلیفی، کمالگرایی مثبت و منفی: نقش واسطهای اجتناب تجربهای
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر پیشبینی اهمالکاری تحصیلی بر اساس تابآوری تحصیلی، عدم تحمل بلاتکلیفی، کمالگرایی مثبت و منفی با نقش واسطهای اجتناب تجربهای بود. روش این تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری را کلیه دانشجویان دختر و پسر دانشگاه پیام نور اصفهان تشکیل دادند که در نیمسال اول تحصیلی 99-1398 مشغول به تحصیل بودند. گروه نمونه شامل 200 نفر بود که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و مقیاس اهمالکاری تحصیلی سولومن و راثبلوم (1984)، پرسشنامه تابآوری تحصیلی ساموئلز (2004)، پرسشنامه عدم تحمل بلاتکلیفی فریتسون و همکاران (1994)، مقیاس کمالگرایی تری شورت و همکاران (1995) و پرسشنامه اجتناب تجربهای بوند (2007) را تکمیل کردند. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزارهای SPSS-22 و AMOS-20 و جهت تائید مدل تحقیق، از مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد تابآوری و کمالگرایی مثبت ارتباط معنادار و معکوس با اهمالکاری تحصیلی و عدم تحمل بلاتکلیفی، اجتناب تجربهای و کمالگرایی منفی ارتباط معنادار و مثبت با اهمالکاری تحصیلی داشته است (01/0>P). همچنین نقش واسطهای اجتناب تجربهای بر رابطه بین عدم تحمل بلاتکلیفی و کمالگرائی مثبت و منفی با اهمالکاری تحصیلی مورد تائید قرار گرفت؛ بنابراین پیشنهاد میشود بهمنظور کاهش اهمالکاری تحصیلی دانشجویان و جلوگیری از تأثیر آسیب آن در عملکرد تحصیلی، زمینه ارتقاء تابآوری تحصیلی، کمالگرایی مثبت و کاهش عدم تحمل بلاتکلیفی، کمالگرایی منفی و اجتناب تجربهای فراهم گردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اجتناب تجربهای، اهمالکاری تحصیلی، تابآوری تحصیلی، عدم تحمل بلاتکلیفی، کمالگرایی،
عنوان انگلیسی
Predicting academic procrastination based on academic resilience, intolerance of uncertainty, positive and negative perfectionism: The mediating role of experiential avoidance
چکیده انگلیسی مقاله
This study aimed to predict academic procrastination based on academic resilience, intolerance of uncertainty, and positive and negative perfectionism with the mediating role of experiential avoidance. The method of this research is descriptive-correlational. The statistical population consisted of all male and female students of Payame Noor University of Isfahan who were studying in the first semester of 2019-2020. The sample group consisted of 200 people who were selected by purposive sampling. Subjects completed Solomon and Ruth Bloom's Academic Procrastination Scale (1984), Samoels Academic Resiliency Questionnaire (2004), Freeston et al Uncertainty Intolerance Questionnaire (1994), Try-short et al perfectionism scale, and Bond Experience Avoidance Questionnaire (2007). In order to analyze the data, SPSS-22, and AMOS-20 software’s and to confirm the research model, structural equation modeling was used. The results showed that resilience and positive perfectionism had a significant and inverse relationship with academic procrastination and intolerance of uncertainty, experiential avoidance and negative perfectionism had a significant and positive relationship with academic procrastination (P<0.01). The mediating role of experiential avoidance on the relationship between uncertainty intolerance and positive and negative perfectionism with academic procrastination was also confirmed. Therefore, in order to reduce students' academic procrastination and prevent its impact on academic performance, it is suggested to promote academic resilience, positive perfectionism and reduce uncertainty intolerance, negative perfectionism, and avoid the experience.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
اجتناب تجربهای, اهمالکاری تحصیلی, تابآوری تحصیلی, عدم تحمل بلاتکلیفی, کمالگرایی
نویسندگان مقاله
محمد سلطانی زاده |
استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
سارا مرتضویان |
کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
زهره لطیفی |
دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://jeps.usb.ac.ir/article_8071_99f3809e43590e6f54e40613b6026ab2.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات