این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
مطالعات روانشناسی تربیتی
، جلد ۲۰، شماره ۵۱، صفحات ۱۰۴-۸۲
عنوان فارسی
پیش بینی سازگاری دانش آموزان بر اساس فرهنگ مدرسه ای: نقش میانجی کیفیت زندگی در مدرسه
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر به منظور پیش بینی سازگاری دانشآموزان بر اساس فرهنگ مدرسه ای با نقش میانجی کیفیت زندگی در مدرسه انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی و ازنوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش، دانش آموزان پسر پایه نهم شهرستان بیرجند در سال تحصیلی 1402-1401 به تعداد 2444 نفر بودند که طبق جدول کرجسی و مورگان و با روش نمونه گیری تصادقی خوشه ای چندمرحله ای، 334 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. اﺑﺰار پژوهش، پرسشنامههای فرهنگ مدرسه هیگینز دی الساندرو و ساد (1988)، سازگاری دانشآموزان سینها وسینگ (1993) و کیفیت زندگی در مدرسه ویلیامز و باتن (1981) بودند. از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رویکرد معادلات ساختاری و نرمافزارهایSPSS-26 و AMOS جهت تحلیل دادهها استفاده شد. بررسی ها نشان میدهد تمامی ضرایب مسیر مستقیم مربوط به رابطه بین فرهنگ مدرسهای با کیفیت زندگی در مدرسه و سازگاری دانش-آموزان، مثبت و معنیدار است(01/0>p). همچنین ضریب مسیر رابطه غیرمستقیم بین فرهنگ مدرسه ای با سازگاری، از طریق متغیر میانجی کیفیت زندگی در مدرسه، در سطح آلفای 01/0 معنیدار است. شاخص برازندگی ریشه واریانس خطای تقریب برابر 076/0 و ریشه استاندارد واریانس باقیمانده برابر با 054/0 است که نشان دهنده برازش مطلوب مدل است. باتوجه به یافته ها، میتوان از طریق فرهنگ مدرسه ای و کیفیت زندگی در مدرسه، سازگاری دانش آموزان را پیش بینی کرد. لذا نتایج پژوهش دارای تلویحات کاربردی برای مداخلات روانی-تربیتی است که با بهبود کیفیت و شرایط زندگی تحصیلی دانش آموزان در مدرسه و رشد فرهنگ مدرسه ای به کمک مدیران، معلمان و مشاوران مدارس، سازگاری دانش آموزان رشد یابد
کلیدواژههای فارسی مقاله
سازگاری، فرهنگ مدرسه، کیفیت زندگی در مدرسه، دانش آموزان،
عنوان انگلیسی
Predicting Adjustment of students based on School Culture: the mediating role of Quality of life at School
چکیده انگلیسی مقاله
The current research was conducted with the aim of predicting the adjustment of students based on school culture with the mediating role of quality of life at school. The research method was descriptive-correlational. The statistical population of research was2444 ninth-grade-male students of Birjand in the academic year of2022-2023, which 334 were selected as a sample according to Krejcie-Morgan's table and with Multistage cluster random sampling method. The research tools were Higgins-D’Alessandro & Sadh’s school culture questionnaires(1988), Sinha &Singh(1993) student adjustment and Williams & Batten's(1981) Quality of life at School questionnaires. Pearson's correlation coefficient test and structural equation approach and SPSS-26 and AMOS software were used for data analysis. All the coefficients of the direct path related to the relationship between school culture, quality of life in school and students' adjustment are positive and significant(p<0.01). The path coefficient of the indirect relationship between school culture and adjustment, through the mediating variable of quality of life in school, is significant at the alpha level of0.01. The goodness-of-fit index of the root of the approximation error is equal to0.076 and the standard root of the residual variance is equal to0.054, which indicates the good fit of the model. According to the findings, it is possible to predict students' adjustment through school culture and quality of life at school. The results have practical implications for psycho-educational interventions that improve the quality and conditions of students' academic life in school and the development of school culture with the help of administrators, teachers and school counselors.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
سازگاری, فرهنگ مدرسه, کیفیت زندگی در مدرسه, دانش آموزان
نویسندگان مقاله
سید علیرضا قاسمی |
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران.
حسین خسروی |
کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران
مینو میری |
استادیار، گروه آموزشی روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
هادی پورشافعی |
دانشیار مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران.
فائزه خسروی |
دانشجوی کارشناسیارشد تاریخ ایران اسلامی، دانشگاه بیرجند، گروه تاریخ، بیرجند، ایران.
نشانی اینترنتی
https://jeps.usb.ac.ir/article_8065_5965c558838db0019304a1273992b1d2.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات