این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پرستار و پزشک در رزم، جلد ۱۱، شماره ۳۹، صفحات ۶-۱۵

عنوان فارسی مقایسه تطبیقی نظام آموزشی و برنامه درسی دوره دکتری تخصصی پرستاری در ایران و دانشکده پرستاری دانشگاه اردن
چکیده فارسی مقاله مقدمه و هدف:  مقایســه تطبیقــی نظــام هــای آموزشــی بــه منظــور توســعه سیاســتهای جدیــد در آمــوزش عالــی رو بــه افزایــش اســت ایـن مهـم فرصتهایـی را بـرای شـناخت چشـم انـداز، رسـالت، ارزشــهای آموزشــی ســایر کشــورها و ارزیابــی همزمــان نظــام آموزشــی ایــران ایجــاد مــی نمایــد. مطالعه حاضر با هدف مقایسه تطبیقی نظام آموزشی دوره دکتری پرستاری درایران و دانشکده پرستاری دانشگاه  انجام شده است
روش: این مطالعه با روش توصیفی تطبیقی در سال  ۱۳۹۹انجام شد و نظام آموزشی پرستاری ایران در مقطع دکتری با دانشکده پرستاری دانشگاه اردن مقایسه شد. جستجوی اینترنتی، با استفاده از پایگاه داده های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ایران و دانشکده پرستاری اردن و دیگر پایگاههای مرتبط استفاده شد. برای مقایسه تطبیقی از الگوی Beredyدر چهارمرحله؛ توصیف، ،تفسیر، همجوار ی و مقایسه استفاده شد.
یافته ها: هر دو برنامه آموزشی به صورت تمام وقت، حضوری و با تأکید بر اصل دانشجو محوری است  و نحوه پذیرش دانشجو در دو دانشگاه تقریبا مشابه است. اما تفاوتهایی از نظر اصول برنامه ریزی استراتژیک رسالت، چشم انداز و ارزشها، طول دوره آموزشی پژوهشی و محتوای برخی دروس و  نحوه ارزشیابی دانشجویان وجود دارد.
نتیجه گیری:  با توجه به موقعیت ایران در جهان و پیشرفت در زمینه  دستیابی به اهداف سلامتی با رویکردی جدید و جهانی و برون مرزی به رسالت و چشم انداز دوره  دکتری پرستاری توجه شود. همچنین توصیه می شود برنامه ریزان آموزشی با در نظر گرفتن نیازها و مشکلات جامعه در جهت ارتقای برنامه دوره دکترای پرستاری اقدام نمایند.

 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مطالعه تطبیقی، برنامه درسی، دوره دکتری پرستاری، ایران، دانشکده پرستاری اردن، مدل بردی

عنوان انگلیسی Comparative Study of Nursing PhD Education System and Curriculum in Iran and Faculty of Nursing, University of Jordan
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Comparative educational systems to develop new policies in higher education on the rise, it is important opportunities to understand the vision, mission, values of the education other countries and Simultaneous evaluation of the Iran education system provides: The aim of this study was to compare the educational system of nursing PhD course in Iran and Faculty of Nursing, University of Jordan
Methods: The Iranian PhD nursing education system was compared with the Faculty of Nursing, University of Jordan. Data were collected by searching in internet with using of databases of the Ministry of Health and Medical Education in Iran and the Jordanian college of Nursing and other related databases. For comparing, the two educational systems have been used from Beredy pattern in four stages; Description, interpretation, proximity, and comparison were used and then the data were classified and compared based on the purpose of the research.
Results: The structure of the course is very similar between the two countries. Both curriculums are full-time, face-to-face and with an emphasis on the student-centered principle, and the way students are admitted to the two universities is almost the same. But there are differences in principles of strategic mission planning, vision and values, the length of the research training course and the content of some courses and how students are evaluated.
Conclusion: Considering Iran's position in the world and progress in achieving health goals with a new, global, and overseas approach, pay attention to the mission and perspective PhD program in nursing
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Comparative study, Curriculum, Nursing PhD course, Iran, Nursing faculty Of Jordan University, Beredy Model

نویسندگان مقاله محمود موحدی | mahmod movahedi
Faculty member and Phd Student in Behavioral Sciences Research Center and School of Nursing, Baqiyatallah University of Medical Sciences. Tehran, Iran
عضو هیئت علمی و دانشجوی دکتری مرکز تحقیقات علوم رفتاری و دانشکده پرستاری ، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله. تهران، ایران

زهره وفادار | zohreh vafadar
Health Management Research Center, Medical-Surgical Group, Nursing Faculty. Baqiyatallah University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
مرکز تحقیقات مدیریت سلامت، گروه داخلی جراحی، دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج)، تهران ،ایران

سعید قاسمی | saeed ghasemi
مدیریت اموزش و پژوهش


نشانی اینترنتی http://npwjm.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1907-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات