این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 19 آذر 1404
جامعه شناسی ایران
، جلد ۲۴، شماره ۱، صفحات ۱۲۱-۱۴۲
عنوان فارسی
مبانی نقد مدرنیته از منظر فردیدیهای ایران
چکیده فارسی مقاله
از قاجاریه تا کنون جدال سنت و مدرنیته به صورت معادلهای لاینحل برای کشور درآمد. جریان فردیدیه رویکرد هایدگری دارد و برجستگی آن، مخالفت ریشهای با مدرنیته است. هدف این اثر، آگاهی از چرایی مخالفت جریان فردیدیه با مدرنیته است. استفاده از روش تحلیل گفتمان در بررسی نشان داد، در گفتمان مدرنیته، هستیشناسی مادی و عقل حصولیِ معاشاندیش در مقابل هستیشناسی وجودی و عقل حضوری معاد اندیش قرارگرفت. جریان فردیدیه در ایران پس از انقلاب وارثان سنت هایدگری میباشند که با محوریت سید احمد فردید کلید واژه غربزدگی را خلق و مدرنیته را به چالش کشیدند. هدف این اثر آگاهی از استدلالهای تقابل فکری جریان فردیدیه با مدرنیته است. روش تحقیق، تحلیل گفتمان بود. بررسی نشان داد، درگفتمان مدرنیته هستیشناسی مادی در مقابل هستیشناسی وجودی و عقل حصولی معاشاندیش درمقابل عقل حضوری معاد اندیش قرارگرفت. اومانیسم دال مرکزی مدرنیته و سایر نشانهها مانند علمگرایی، تکنولوژی، سرمایهداری، فردگرایی، آزادی، لیبرالیسم، پروتستانیزم، حقوق بشر، سکولاریسم و دموکراسی با آن معنا پیدا نمودند. دال مرکزی گفتمان فردیدیه انسان دلآگاه و مکلف بود. نشانههای علم قدسی، نفی تکنولوژی، نفی سرمایهداری، نفی سکولاریسم، عقل قرآنی، آزادی از نفس، حقوق بشر اسلامی وحکومت خدا، مفصل بندی و غیریتسازی نمودند. نظریه سیاسی مدرنیته خواهان حداکثر رفاه و آزادی برای انسان اما جریان فردیدیه هرگونه تساهل و روا داری درمقابل سوژه خود بنیاد انسان را نفی نمود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
هایدگر، فردیدیها، مدرنیته ستیزی، غربزدگی، اومانیسم، مدرنیته،
عنوان انگلیسی
Basics of criticism of modernity from the perspective of Faridiyeh currents in Iran
چکیده انگلیسی مقاله
From Qajar until now, the conflict between tradition and modernity became an insoluble equation for the country. The Fardidiyeh movement has a Heideggerian approach and its prominence is a radical opposition to modernity. The purpose of this work is to know why the Faridiyeh movement opposes modernity. Using the method of discourse analysis, the investigation showed: In the discourse of modernity, material ontology and the rationality of the subsistence mentality were opposed to the existential ontology and the rationality of the resurrectionist. In modernity, the central sign of humanism and signs such as scientism, technology, capitalism, individualism, freedom, liberalism, Protestantism, human rights, secularism and democracy found meaning with it. The central signifier of Fardidiyeh's discourse was the conscious and obligated human heart. Signs of sacred science, denial of technology (manifestation of human soul authority), denial of capitalism (manifestation of human selfishness), denial of secularism (loss of the concept of God and deification of man), Quranic wisdom, freedom of soul, Islamic human rights and God's rule, were detailed. And made a difference. In the political theory of modernity, the demand for maximum welfare and freedom for man, but the Fardidiyeh trend denied any tolerance and tolerance towards the subject itself, the foundation.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
هایدگر, فردیدیها, مدرنیته ستیزی, غربزدگی, اومانیسم, مدرنیته
نویسندگان مقاله
عبدالرضا نواح |
دانشیار جامعهشناسی، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، گروه علوم اجتماعی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
معصومه باقری |
دانشیار جامعهشناسی، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، گروه علوم اجتماعی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
پروین گنجی |
دانشجوی دکترای جامعهشناسی، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، گروه علوم اجتماعی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
نشانی اینترنتی
http://www.jsi-isa.ir/article_709979_1ad2fd3366c4284daedb9aec31cf8aa6.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات