این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های ادبیات تطبیقی، جلد ۱۱، شماره ۲، صفحات ۱۵۵-۲۰۴

عنوان فارسی «مطالعه نوع طبیعت و نگرش به آن در آثار گوته و نقاشی‌های فردریش و رونگه»
چکیده فارسی مقاله مسئله پژوهش این است که وجه مشخص نگرش گوته به طبیعت و تصویر طبیعت در آثار نقاشان رمانتیک آلمان چیست؟ براین اساس به شیوه توصیفی-تطبیقی وجه مشخص نگرش آنها به طبیعت واکاویده می‌شود. گوته مخصوصا در دوران جوانی علاوه بر تأثیری که از روسو، هردر و جنبش پیشارمانتیک طوفان و تلاطم گرفته، بیشتر نگرش رمانتیک به طبیعت داشته و در مجموع طبیعت برای او، در اشعار و برخی آثار معنی زندگی جوامع اولیه، سادگی و دست‌نخوردگی در مقابل تمدن (روسو)، فی‌البداهگی و خودجوشی طبیعت درهم‌آمیخته با زندگی و  هنر مردمان، طبیعت زیبا و خدا است که همگی به‌نوعی  تلقی رمانتیک از طبیعت محسوب می‌شود. با اینکه او از کلاسیسم هم دفاع می‌کند در فاوست متأثر از دیدگاه بصری هنرمندان رمانتیک به نظر می‌رسد این پژوهش از مطالعه نگرش  فردریش و رونگه به  طبیعت به این نتیجه می‌رسد آن دو بیشتر به طبیعت به عنوان وجه یا درجه‌ای از تحقق ذهن یا سوژه می‌نگرند تلقی رمانتیک‌تری است. فردریش از سمبولیسم عرفگرای آثار اولیه‌اش به سمت ناتورالیسم شاعرانه و پالایش یافته‌تری  بر اساس حال و هوای گوته حرکت کرد و زاویه دید سوژه را در نقاشی‌ها به طبیعت مد نظر داشت. رونگه برغم توصیه گوته، در زندگی کوتاه مدت خود مفهوم رمانتیک «هیروگلیف طبیعت» را به ­عنوان عنصر اساسی زبان و فرهنگ نشان داد.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله طبیعت،نقاشی رمانتیک آلمان،گوته،ذهن و عین،طبیعت سرکش،طبیعت تمثیلی

عنوان انگلیسی “ Goethe, Friedrich and Runge: Study of the type of nature and the attitude towards it”
چکیده انگلیسی مقاله  The problem of the research is that what is the characteristic aspect of Goethe's attitude towards nature and the depiction of nature in the works of German romantic painters? Therefore, the specific aspect of their attitude towards nature is analyzed in a descriptive-comparative way. Goethe, especially in his youth, in addition to the influence he received from Rousseau, Herder and the stormy and stress pre-romantic movement, had a more romantic attitude towards nature, and in general, nature for him, in his poems and some works, means the life of primitive societies, simplicity and untouchedness in front of civilization. (Rousseau), the spontaneity and immediacy of perception of nature of nature related  to people's life and art, is beautiful nature and God, all of which are considered a kind of romantic perception of nature. Although he also defends classicism, Faust seems to be influenced by the visual point of view of romantic artists. This research comes to this conclusion from the study of Friedrich and Runge's attitude towards nature. It is more romantic. Friedrich moved from the conventionalistic symbolism of his early works to a more refined and poetic naturalism based on Goethe's mood and considered the perspective of the subject to nature in his paintings. Despite Goethe's advice, in his short life, Runge showed the romantic concept of "Hieroglyph of Nature" as an essential element of language and culture.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله nature,German romantic paintings,Goethe,mind and object,rebellious nature,allegorical nature.

نویسندگان مقاله فائزه همایونی | faeze homayouni
Department of art studies, faculty of art, semnan universitr
پژوهش هنر دانشکده هنر دانشگاه سمنان

فریده آفرین | Farideh Afarin
Associate professor, Department of art studies, Faculty of Art studies, Semnan University
دانشیار گروه پژوهش هنر دانشکده هنر دانشگاه سمنان


نشانی اینترنتی http://clrj.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-52998-9&slc_lang=fa&sid=12
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات