این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۵، شماره ۱۷۷، صفحات ۳۲-۴۶

عنوان فارسی اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر رابطه والد-کودک بر ساز ش یافتگی اجتماعی و مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان ناتوان هوشی با آسیب بینایی
چکیده فارسی مقاله چکیده
زمینه و هدف: یکی از بارز ترین شیوه های تغییر رفتار در کودکان، بازی درمانی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی
بازی درمانی مبتنی بر رابطه والد- کودک بر سازش یافتگی اجتماعی و مهارت های اجتماعی دانش آموزان ناتوان هوشی با آسیب
بینایی انجام شد.
روش: در این پژوهش از روش پژوهشی مورد منفرد با طرح A-B-A استفاده شد. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان
ناتوان هوشی با آسیب بینایی دوره ابتدایی در شهر اصفهان در سال 1400 بود که از بین آنها 3 نفر با روش نمونه گیری در
دسترس انتخاب شدند. مادران دانش آموزان پس از 3 جلسه خط پایه، طی 10 جلسه 120 دقیقه ای برنامه بازی درمانی
مبتنی بر رابطه والد-کودک را دریافت کردند و 1 ماه پس از پایان مداخله، طی 3 جلسه تحت آزمون پیگیری قرار گرفتند.
ابزارهای این پژوهش شامل پرسش نامه سازش یافتگی اجتماعی کالیفرنیا و پرسش نامه مهارت های اجتماعی گرشام و الیوت
بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده های پژوهش، از تحلیل دیداری، شاخص روند و شاخص ثبات، اندازه اثر، درصد داده های
همپوش و غیر همپوش استفاده شد.
یافته ها: نتایج حاصل از تحلیل داده ها نشان داد، بازی درمانی مبتنی بر رابطه والد-کودک بر سازش یافتگی اجتماعی و
مهارت های اجتماعی دانش آموزان ناتوان هوشی-آسیب دیده بینایی اثربخش بوده است. درصد غیر همپوشی داده های
سازش یافتگی اجتماعی و مهارت های اجتماعی در 2 موقعیت خط پایه و مداخله برای 3 آزمودنی به ترتیب 88 % و 100 % و
شاخص درصد بهبودیداری به ترتیب 04 / 14 و 41 / 22 بود. این اثربخشی در مرحله پیگیری 30 روزه همچنان مشهود بود.
نتیجه گیری: بر اساس یافته های حاصل از این پژوهش می توان گفت بازی درمانی مبتنی بر رابطه والد- کودک می تواند نقش
مهمی در افزایش سازش یافتگی اجتماعی و مهارت های اجتماعی دانش آموزان ناتوان هوشی با آسیب بینایی ایفا کند.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژه های کلیدی، آسیب بینایی، بازی درمانی مبتنی بر رابطه والد-کودک، سازش یافتگی اجتماعی، مهارت های اجتماعی، ناتوانی هوشی

عنوان انگلیسی The effectiveness of play therapy based on child- parent relationship on social adjustment and social skills of Intellectual disability students with visually impaired
چکیده انگلیسی مقاله Abstract
Background and Purpose: One of the most obvious ways to change behavior in children is play therapy. The
purpose of this study was to investigate the effectiveness of play therapy based on parent-child relationship
on social adjustment and social skills of intellectual disability students with Visually impaired.
Method: In this research, single case research method with A-B-A design was used. The statistical
population included all Intellectual disability students with Visually impaired in the elementary school in
Isfahan city in 2020, and three of them were selected using available sampling method. After three baseline
sessions, the mothers of the students received a play therapy program based on the parent-child relationship
in 10 sessions of 120 minutes, and one month after the end of the intervention, they underwent a follow-up
test in three sessions. The tools of this research included the California Social Adjustment Questionnaire and
the Gresham and Elliott Social Skills Questionnaire. In order to analyze the research data, visual analysis,
trend index and stability index, effect size, percentage of overlapping and non-overlapping data were used.
Results: The results of data analysis showed play therapy based on parent-child relationship has been
effective on social adjustment and social skills of intellectual disability -blind students. The non-overlapping
percentage of social adjustment and social skills data in two baseline and intervention situations for three
subjects is 88% and 100% and the recovery percentage index was 14.04 and 22.41 respectively. This
effectiveness was still evident in the 30-day follow-up phase.
Conclusion: Based on the findings of this research, it can be said that play therapy based on parent-child
relationship can play an important role in increasing the social adjustment and social skills of intellectual
disability students with visually impaired.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Keywords, Intellectual Disability, Play Therapy based on Parent-Child Relationship, Social Adjustment, Social Skills, Visual impairment

نویسندگان مقاله فاطمه احمری | Fatemeh Ahmari


قاسم نوروزی | Ghasem Norouzi


محمد عاشوری | Mohammad Ashori



نشانی اینترنتی http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-1539-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده کم توان ذهنی
نوع مقاله منتشر شده اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات