این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، جلد ۲۲، شماره ۱۰، صفحات ۱۰۳۷-۱۰۵۲

عنوان فارسی نقش میانجی تنظیم شناختی هیجان در رابطه اجتناب تجربه‌ای با نشانه‌های اضطراب اجتماعی در دانشجویان: یک مطالعه توصیفی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: اضطراب اجتماعی به‌عنوان یکی از مطرح­ترین نشانه­ های روانی در دانشجویان مشاهده می­شود. هدف این پژوهش تعیین نقش میانجی تنظیم شناختی هیجان در رابطه بین نشانه­ های اضطراب اجتماعی با اجتناب تجربه ­ای در دانشجویان بود.
مواد و روش ­ها: در این پژوهش توصیفی، تعداد ۲۵۳ نفر از دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. برای جمع­ آوری داده ­ها از پرسش‌نامه‌های اضطراب اجتماعی Conor و همکاران، پرسش‌نامه پذیرش و عمل نسخه دوم و فرم کوتاه پرسش‌نامه تنظیم شناختی هیجان (Cognitive Emotion Regulation Questionnaire) استفاده شد. داده ­های به‌دست آمده با استفاده از روش‌های آماری مدل‌یابی معادلات ساختاری و همبستگی Pearson مورد تجزیه‌ و تحلیل قرار گرفت.
یافته ­ها: بر اساس یافته ­ها، اجتناب تجربه­ای (001/0>P، 31/0=β)، تنظیم شناختی هیجان مثبت (001/0>P، 29/0=β) و تنظیم شناختی هیجان منفی (001/0>P، 37/0=β) بر اضطراب اجتماعی اثر مستقیم داشتند. هم­چنین، اجتناب تجربه‌ای از طریق تنظیم شناختی هیجان منفی (001/0>P، 130/0=β) و تنظیم شناختی هیجان مثبت (001/0>P، 122/0=β) بر اضطراب اجتماعی اثر غیرمستقیم داشت.
نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که اجتناب تجربه ­ای به طور مستقیم و غیرمستقیم با میانجی‌گری تنظیم شناختی هیجان در ایجاد و حفظ اضطراب اجتماعی نقش دارد. مداخلاتی در جهت کاهش اجتناب تجربه‌ای و مدیریت هیجانی و در دانشجویان پیشنهاد می‌‌گردد.
واژه‌های کلیدی: اضطراب اجتماعی، اجتناب تجربه‌ای، تنظیم شناختی هیجان، دانشجویان
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اضطراب اجتماعی، اجتناب تجربه‌ای، تنظیم شناختی هیجان، دانشجویان

عنوان انگلیسی The Mediating Role of Cognitive Emotion Regulation in the Relationship between Experiential Avoidance and Social Anxiety Symptoms in College Students: A Descriptive Study
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Social anxiety is seen as one of the most prominent psychological symptoms in students. The aim of this study was to determine the mediating role of cognitive emotion regulation in the relationship between social anxiety symptoms and experiential avoidance in college students.
Materials and Methods: In this descriptive research, 253 students of Mohaghegh Ardabili University were selected and studied in the academic year 2022-2023 by cluster random sampling method. To collect data, the Social Anxiety Questionnaire of Conor et al., the Acceptance and Action Questionnaire – version 2, and the short form of the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire were used. The obtained data were analyzed using the statistical methods of structural equations modeling and Pearson’s correlation.
Results: According to the findings, experiential avoidance (β=0.31, p<0.001), cognitive regulation of positive emotion (β=0.29, p<0.001), and cognitive regulation of negative emotion (β=0.37, p<0.001) had a direct effect on social anxiety. Also, experiential avoidance through cognitive regulation of negative emotion (β=0.130, p<0.001) and cognitive regulation of positive emotion (β=0.122, p<0.001) had an indirect effect on social anxiety
Conclusion: The results showed that experiential avoidance plays a role in creating and maintaining social anxiety directly and indirectly through the mediation of cognitive emotion regulation. Interventions to reduce experiential avoidance and emotional management in students are recommended.
Key words: Social anxiety, Experiential avoidance, Cognitive emotion regulation, Students

Funding: This study was funded by University of Mohaghegh Ardabili.
Conflict of interest: None declared.
Ethical approval: The Ethics Committee of University of Mohaghegh Ardabili approved the study (IR.UMA.REC.1402.028).

How to cite this article: Mikaeili Niloofar, Narimani Mohammad, Marhamati Fatemeh. The Mediating Role of Cognitive Emotion Regulation in the Relationship Between Experiential Avoidance and Social Anxiety Symptoms in College Students: A Descriptive Study. J Rafsanjan Univ Med Sci 2024; 22 (10): 1037-52. [Farsi]
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Social anxiety, Experiential avoidance, Cognitive emotion regulation, Students

نویسندگان مقاله نیلوفر میکاییلی | Niloofar Mikaeili
University of Mohaghegh Ardabili
دانشگاه محقق اردبیلی

محمد نریمانی | Mohammad Narimani
University of Mohaghegh Ardabili
دانشگاه محقق اردبیلی

فاطمه مرحمتی | Fatemeh Marhamati
University of Mohaghegh Ardabili
دانشگاه محقق اردبیلی


نشانی اینترنتی http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-6391-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات