این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
، جلد ۲۲، شماره ۱۰، صفحات ۱۱۰۵-۱۱۲۰
عنوان فارسی
بررسی و مدیریت آثار روانشناختی شیوع بیماری کووید-۱۹ بر سلامت روان دانشآموزان در دوران پساکرونا: یک مطالعه مروری
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف:
همهگیری کووید-19 علاوه بر اثراتی که بر سلامت جسمانی افراد داشت، اثرات روانشناختی زیادی نیز بر مردم برجای گذاشته است. از جمله افراد در معرض این پیامدها، دانشآموزان هستند. بنابراین، هدف مطالعه حاضر تعیین راهکارهای مدیریت آثار روانشناختی شیوع بیماری کووید-19 بر سلامت روان دانشآموزان در دوران پساکرونا میباشد.
مواد و روشها:
در این مطالعه مروری نظاممند، مقالات در پایگاههای اطلاعاتی
PubMed
،
Springer
،
ISI
،
Scopus
،
Science direct
،
Google Scholar
،
Magiran
،
Noormags
و
SID
با استفاده از کلید واژههای مرتبط با اهداف و موضوع پژوهش شامل کووید-19، سلامت روان دانشآموزان، اثرات روانشناختی کرونا، اختلالات روانشناختی دوران کرونا، راهکارهای مدیریت کرونا، و پساکرونا طی سالهای 2019 تا 2021 مورد جستجو قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل مقالات مطابق با معیارهای ورود و خروج، به صورت کیفی انجام گرفت و نتایج در قالب نمودار جریانی و جدول خلاصه گردید.
یافته ها:
نتایج بررسی 20 مقاله نهایی شامل 12 مقاله لاتین و 8 مقاله فارسی، بر اساس چک لیست معیارهای ورود و خروج بیانگر آن بود که شیوع بیماری کووید-19 بر سلامت روان دانشآموزان، پیامدهای روانشناختی مخرب و منفی در سه بعد آموزشی، فردی و اجتماعی بر جای گذاشته است.
نتیجهگیری:
به منظور مدیریت آثار روانشناختی بیماری کووید-19 در ابعاد مختلف (فردی، اجتماعی و آموزشی)، تدوین و ارائه یک برنامه استراتژیک و جامع بهصورت مشارکتی در نظام تعلیم و تربیت در دوران پساکرونا بر پایه سه اصل تعیین اهداف و انتخاب خط مشی، توجه به مؤلفههای اثرگذار و مشخص نمودن عوامل اجرایی بر اساس حیطه وظایف، حقیقتی انکارناپذیر است.
واژههای کلیدی:
کووید-19، پیامدهای روانشناختی کرونا، سلامت روان دانشآموزان، راهکار مدیریت بیماری کرونا، پساکرونا
کلیدواژههای فارسی مقاله
کووید-19، پیامدهای روانشناختی کرونا، سلامت روان دانشآموزان، راهکار مدیریت بیماری کرونا، پساکرونا
عنوان انگلیسی
Investigating and Managing the Psychological Effects of COVID-19 Outbreak on the Mental Health of Students in the Post-Corona Era: A Systematic Review
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objectives:
In addition to the effects of the coronavirus disease of 2019 (COVID-19) pandemic on the physical health of people, it has also left many psychological effects on people. Among the people exposed to these consequences are students. Therefore, the aim of the present study is to examine and determine the strategies for managing the psychological effects of the outbreak of the COVID-19 disease on the mental health of students in the post-corona era.
Materials and Methods:
In this systematic review study, articles in PubMed, Springer, ISI, Scopus, Science direct, Google Scholar, Magiran, Noormags, and SID databases were searched and investigated using keywords related to the goals and topic of the research including COVID-19, mental health of students, psychological effects of corona, psychological disorders of the corona era, corona management solutions, and post-corona, during 2019 to 2021. The analysis of the articles was carried out qualitatively and according to the inclusion and exclusion criteria, and the results were summarized in the form of a flowchart and a table.
Results:
The results of the review of 20 final articles (12 English and 8 Farsi articles) based on the inclusion and exclusion criteria checklist indicated that the spread of the COVID-19 disease has left destructive and negative psychological effects and consequences on the mental health of students in three educational, individual, and social dimensions.
Conclusion:
In order to manage the psychological effects of the COVID-19 disease in different dimensions (individual, social, and educational), developing and presenting a strategic and comprehensive program in a participatory manner in the education system in the post-corona era based on the three principles of setting goals and choosing the policy, paying attention to the influential components, and specifying the executive factors based on the scope of duties, is an undeniable truth.
Key words:
COVID-19, Psychological consequences of corona, Students' mental health, Corona disease management strategy, Post-corona
Funding:
This study did not have any funds.
Conflict of interest:
None declared.
Ethical approval:
Not applicable.
How to cite this article:
Arbab Ismail
, Kahrazahi
Majid, Abbasi Hamidreza
, Khazaei
Abdolhakim.
Investigating and Managing the Psychological Effects of COVID-19 Outbreak on the Mental Health of Students in the Post-Corona Era: A Systematic Review.
J Rafsanjan
Univ Med Sci
2024; 22 (10): 1105-20. [Farsi]
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
COVID-19, Psychological consequences of corona, Students&apos, mental health, Corona disease management strategy, Post-corona
نویسندگان مقاله
اسماعیل ارباب | Ismaile Arbab
Farhangian University
دانشگاه فرهنگیان
مجید کهرازهی | Majid Kahrazahi
Shahid Beheshti University, Tehran,
دانشگاه شهید بهشتی تهران
حمیدرضا عباسی | Hamidreza Abbasi
Farhangian University
دانشگاه فرهنگیان
عبدالحکیم خزایی | Abdolhakim Khazaei
Farhangian University
دانشگاه فرهنگیان
نشانی اینترنتی
http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-6372-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
بهداشت
نوع مقاله منتشر شده
مقاله مروری
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات