این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
باغ نظر
، جلد ۲۰، شماره ۱۲۸، صفحات ۶۹-۸۲
عنوان فارسی
مفهوم تجلی در هنرهای سنتی و چگونگی مواجهۀ آن با تکثیر مکانیکی
چکیده فارسی مقاله
چکیده
بیان مسئله
: هنرهای سنتی در بُعد نظری رویکردهای مختلفی را به همراه داشته است. از یک بُعد نگاه و تعاریف سنتگرایان است که قائل به مؤلفههایی برای هنرهای سنتی هستند. از سوی دیگر یکی از مباحث مهم نظریهپردازان و هنرپژوهان در عصر حاضر، نظریه بازتولیدپذیری و تکثیر مکانیکی هنر است. در این میان تجلی جزء مفاهیمی است که از منظر متفکرین مورد توجه، واکاوی و بسط قرار گرفته و مباحث چالشبرانگیزی را در میان دو نحله متفکران در پی داشته است.
هدف پژوهش
: هدف پژوهش در مرتبه نخست واکاوی مفهوم تجلی از دیدگاه سنتگرایان و والتر بنیامین است؛ و سپس شناسایی و تبیین چگونگی مواجهه این مفهوم با تکثیر مکانیکی است. بنابراین این پژوهش به این پرسش پاسخ میدهد که مفهوم تجلی در هنرهای سنتی و مواجهه آن با تکثیر مکانیکی چگونه قابل تبیین است؟
روش پژوهش
: پژوهش پیش رو با روش توصیفی-تحلیلی و مطالعه تطبیقی، همراه با کاوش کتابخانهای دادهها و تحلیل کیفی آنها، به تبیین مفهوم تجلی در مواجهه با تکثیر مکانیکی پرداخته است.
نتیجه
گیری
: براساس کدگذاری و تحلیلهای صورتگرفته بر دیدگاه پنج متفکر سنتگرا و پژوهش معروف والتر بنیامین، مؤلفههای شکلدهنده مفاهیم تجلی و تکثیر مکانیکی مشخص شد. طبق دستهبندیهای انجامشده، مقولههای تکثیر مکانیکی با مقولههای مفهوم تجلی قابل تطبیق است؛ بدین منظور به جزء دو مورد، سایر مؤلفههای دو مفهوم، نقطه مقابل یکدیگر هستند. بنابراین مشابهت و افتراق بین آنها موجب دستیابی به مؤلفههای مفهوم تجلی در مواجهه با تکثیر مکانیکی شده است. طی این فرایند مشخص شد که مفهوم تجلی از دو ساحت و رویکرد قابل تبیین است؛ نخست ساحت مرتبط به دیدگاه سنتگرایان و بنیامین و دیگری ساحت تکثیر مکانیکی است. در نتیجه با توجه به مطابقت صورتگرفته بر مقولههای اصلی دو مفهوم، میتوان تجلی تکثیر مکانیکی را از تجلی مدنظر سنتگرایان و بنیامین متمایز کرد که با چهرهای جدید نمایان شده و قابل اجتناب نیست.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تجلی، هنرهای سنتی، تکثیر مکانیکی، سنتگرایان، والتر بنیامین،
عنوان انگلیسی
The Concept of Manifestation in Traditional Arts and its Confrontation with Mechanical Reproduction
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract
Problem statement:
Traditional arts have been approached differently in terms of theoretical aspects. On the one hand, traditionalists believe in specific components of traditional arts. On the other hand, one of the important topics for contemporary theorists and art researchers is the theory of reproducibility and mechanical reproduction of art. Among the concepts, Manifestation is explored, and expanded from the perspective of thinkers, leading to challenging discussions between two schools of thought.
Research objective
: The aim of this article is firstly to explore the concept of manifestation from the perspective of traditionalists and Walter Benjamin, and then to identify and explain how this concept is confronted with mechanical reproduction. Therefore, this research answers the question of “how the concept of manifestation in traditional arts and its confrontation with mechanical reproduction can be articulated?”
Research method:
This article employs a descriptive-analytical approach and a comparative study, along with a library-based examination of data and qualitative analysis, to clarify the concept of manifestation in the face of mechanical reproduction.
Conclusion:
Based on the coding and analysis of the perspectives of five traditionalist thinkers and Walter Benjamin’s famous article, the constitutive components of manifestation and mechanical reproduction have been identified. According to the performed categorizations, the categories of mechanical reproduction are comparable to the categories of manifestation’s concept, which are opposite to each other except for two components. Therefore, the similarities and differences between them have led to the identification of the components of manifestation in the face of mechanical reproduction. During this process, it became clear that the concept of manifestation has two dimensions and approaches; one is related to the traditionalist perspective and Benjamin’s view, and the other is related to mechanical reproduction. Consequently, considering the comparison between the main categories of these two concepts, it is possible to distinguish the manifestation of mechanical reproduction from the manifestation envisioned by traditionalists and Benjamin, which has taken on a new form and is unavoidable.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
تجلی, هنرهای سنتی, تکثیر مکانیکی, سنتگرایان, والتر بنیامین
نویسندگان مقاله
فرشته پوراحمد |
پژوهشگر دکتری پژوهش هنر، دانشکدۀ هنر، دانشگاه شاهد، تهران، ایران.
سیدرضا حسینی |
استادیار و عضو هیأت علمی گروه نقاشی، دانشکدۀ هنر، دانشگاه شاهد، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
http://www.bagh-sj.com/article_184504_4c194dd09ecf5ad013a87a8a644b4995.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات