این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی
، جلد ۱۳، شماره ۴۴، صفحات ۷-۲۶
عنوان فارسی
عنوان مقایسه شایستگی های حرفه ای دانش آموختگان کارشناسی پیوسته و مهارت آموزان ماده ۲۸ دانشگاه فرهنگیان: مطالعه مبتنی بر الگوی TPACK
چکیده فارسی مقاله
هدف:
هدف اصلی پژوهش حاضر مقایسه شایستگیهای حرفهای دانشآموختگان کارشناسی پیوسته و مهارتآموزان ماده 28 دانشگاه فرهنگیانبود.
روش پژوهش:
این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از حیث رویکردکمّی، برحسب پارادایم و فلسـفه زیربنایی تصمیمگرا و آیندهنگر و از نظر راهبرد اجرا، علّی مقایسـهای یا پـسرویدادیاست. جامعه آماری پژوهش شـامل تمامـی معلمان دانشآموخته دانشگاه فرهنگیان در دورههای کارشناسی پیوسته و مهارتآموزان ماده 28 در بازه زمانی 1395 تا 1399 شاغل در آموزش و پرورش کشور بود. روش نمونهگیری، خوشهای چندمرحلهای بود. نمونهای به حجم440 نفر از میان معلمان در دو گروه و پنج رشته آموزشابتدایی، زبانانگلیسی، ریاضی، علوماجتماعی و مشاوره انتخابشدند. ابزار جمعآوری اطلاعات، آزمون سنجش دانش و مهارتهای حرفهای معلمبود که بر اساس مولفههایهفتگانه مدلتیپک (TPACK)، توسط متخصصان در قالب موقعیتهای شبیهسازیشده طراحی شد. دادههای جمعآوری شده با استفاده از شاخـصهای آمار توصیفی و آزمون t در گروههای مستقل، تحلیلشد.
یافتهها:
یافتههای پژوهش نشانداد بالاترین و پایینترین میانگین عملکرد بهترتیب متعلق دانشآموختگان کارشناسی پیوسته رشتههای آموزشابتدایی و ریاضی دانشگاه فرهنگیاناست. تفاوتمشاهدهشده بینمیانگین عملکرددانشآموختگان کارشناسی پیوسته و مهارتآموزان ماده 28 در مهارتهای محتوایی، پداگوژیکی و تکنولوژیکی ازنظر آماری معنیدار است و این تفاوت در مهارت پداگوژیکی و تکنولوژیکی بهنفع دانشآموختگان کارشناسی پیوسته و در دانش موضوعی به نفع دانشآموختگان ماده28 است.
نتیجهگیری:
نتایج پژوهش نشانداد دانشآموختگان کارشناسی پیوسته دانشگاهفرهنگیان در دانش و مهارت پداگوژیکی و تکنولوژیکی عملکرد بهتری نسبت به مهارتآموزان ماده 28 داشتهاند، در حالیکه عملکرد مهارتآموزان ماده 28 در دانشمحتوایی موفقتر از دانشآموختگان کارشناسی پیوستهاست. برایناساس، میتوان نتیجهگرفت علاوه بر شیوه جذب و پذیرش معلم، عوامل دیگری در تفاوت کیفیت شایستگی حرفهای آنها مؤثر بودهاست.
کلیدواژههای فارسی مقاله
واژههای کلیدی شایستگی حرفه ای، الگوی تیپک، کارشناسی پیوسته، مهارت آموزان ماده 28، دانشگاه فرهنگیان،
عنوان انگلیسی
Comparing the professional Competencies Teachers Graduated from Farhangian University with Those of Madeh 28: A TPACK-Based Study
چکیده انگلیسی مقاله
Objective:
The primary purpose of the present study was to compare the professional competencies of teachers who graduated from Farhangian University with those of Madeh 28.
Methods:
It is quantitatively applied research designed to compare the knowledge of two groups of teachers. The statistical population included all the teachers who graduated with a Bachelor's degree from Farhangian University and those of Medeh 28 between 2015 - 2019. A total of 440 graduated teachers were sampled from the primary education, English language, mathematics education, social sciences, and counseling fields of study using the multi-stage sampling method. A set of performance-based tests were developed to collect the data. Descriptive statistical measures and t-Test were employed to analyze the data.
Results:
The findings indicated that the highest and the lowest average performance belonged to the primary education and mathematics education teachers who graduated from Farhangian University, respectively. A significant difference was found between the performance of the two groups of teachers in content knowledge (CK), technological knowledge (TK), and pedagogical knowledge (PK), and the differences in TK and PK are in favor of those of Bachlo's degree graduated from Farhangian University. However, the significant difference in CK was in favor of Madeh 28 teachers.
Conclusion:
Recruiting teachers’ method is one of many factors that impact teacher qualification. The Bachelor's degree teachers who graduated from Frhangian University performed higher in PK and TK than those of Madeh 28. In contrast, Madeh 28 teachers performed better in CK than the other group.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
واژههای کلیدی شایستگی حرفه ای, الگوی تیپک, کارشناسی پیوسته, مهارت آموزان ماده 28, دانشگاه فرهنگیان
نویسندگان مقاله
یحیی معروفی |
دانشیار مطالعات برنامه درسی, گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
ابراهیم محمدپور |
استادیار سنجش و ارزشیابی آموزشی. گروه علوم تربیتی. دانشگاه فرهنگیان کردستان.سنندج. ایران
شهریار حیدری |
دکتری مطالعات برنامه درسی، مسئول نظارت، ارزیابی دانشگاه فرهنگیان، کردستان. سنندج، ایران
نشانی اینترنتی
https://jresearch.sanjesh.org/article_710257_01e1c291ceadf0745f3d943c6f2b826b.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات