این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی
، جلد ۱۳، شماره ۴۴، صفحات ۹۵-۱۱۰
عنوان فارسی
بررسی مقایسهای وضعیت تحصیلی دانشجویان بر اساس سهمیههای ورودی (مطالعه موردی: دانشگاه رازی)
چکیده فارسی مقاله
هدف:
این پژوهش با هدف پاسخ به این پرسش که «آیا بین وضعیت تحصیلی دانشجویان بر اساس سهمیهی ورودی به دانشگاه در مقاطع مختلف تحصیلی تفاوت معنیداری وجود دارد یا خیر» در دانشگاه رازی به اجرا درآمد.
روش پژوهش:
پژوهش حاضر از نظر ماهیت از نوع پژوهشهای کمی است که دادههای آن در یک زمان مشخص و از طریق دادهکاوی گردآوری شده است. جامعهی آماری پژوهش شامل دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه در فاصلهی سالهای تحصیلی 1394 تا 1397 بود. نمونهگیری بهصورت تمام شماری و از طریق سامانهی جامع آموزشی دانشگاه رازی (سامانهی گلستان) انجام شد. وضعیت تحصیلی دانشجویان با استفاده از نرخ واحد گذرانده (نسبت واحد گذرانده به واحد اخذ شده) و معدل استاندارد شدهی دانشجو مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافتهها:
بروندادهای آماری نشان داد که بین وضعیت تحصیلی دانشجویان مقطع کارشناسی از نظر سهمیهی مورد استفاده برای ورود به دانشگاه اختلاف معنیداری در سطح پنج درصد خطا وجود دارد. یافتههای آزمون تعقیبی جیمز-هاول گویای آن بود که وضعیت تحصیلی دانشجویانِ سهمیهی پنج درصد بهطور معنیداری پایینتر از سایر سهمیهها بوده است. همچنین، وضعیت تحصیلی دانشجویان استفاده کننده از سهمیهی مناطق 3 بهطور معنیداری پایینتر از دانشجویان سهمیهی منطقهی 2 بود. اما، این تفاوتها برای دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری معنیدار نبود.
نتیجهگیری:
با در نظر گرفتن یافتههای این پژوهش، ضرورت دارد که سازمان سنجش در برنامههای خود برای پذیرش دانشجویان استفاده کننده از سهمیهی ایثارگران پنج درصد و منطقهی 3 در مقطع کارشناسی و سهمیهی مربیان در مقطع دکتری تجدید نظر کند و شاخصهای دیگری برای ورود آنها به دانشگاه تدوین نماید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سهمیههای ورود به دانشگاه، دانشگاه رازی، سازمان سنجش آموزش کشور، وضعیت تحصیلی،
عنوان انگلیسی
Comparison of Academic Status of Students Based on Input Quota(Case Study: Razi University)
چکیده انگلیسی مقاله
Objective:
This research was carried out in Razi University with the aim of answering the question that "is there a significant difference between the academic status of students based on the university entrance quota at different levels of education".
Methods:
In terms of nature, the present research is a type of quantitative research, the data of which was collected at a specific time and through data mining. The statistical population of the research included the students of Razi University-Kermanshah between the academic years of 1393 and 1396. Sampling was done in full and through the comprehensive educational system of Razi University (Golestan system). The students' academic status was evaluated using the past unit rate (the ratio of passed units to received units) and the student's standardized GPA.
Results:
Statistical results showed that there is a significant difference between the educational statuses of undergraduate students in terms of the quota used to enter the university at the level of five percent error. The findings of James-Howell's follow-up test showed that the academic status of the students of the 5% quota was significantly lower than the other quotas. Also, the academic status of the students using the quota of regions 3 was significantly lower than the students of the quota of region 2. However, these differences were not significant for master and doctoral students.
Conclusion:
Considering the findings of this research, it is necessary for the evaluation organization to revise its programs for accepting students who use the 5% veterans' quota and the 3rd zone in the undergraduate level and the quota of instructors in the doctoral level, and other indicators for their entry into University to compile.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
سهمیههای ورود به دانشگاه, دانشگاه رازی, سازمان سنجش آموزش کشور, وضعیت تحصیلی
نویسندگان مقاله
حبیب جعفری |
دانشیار گروه آمار، دانشکده علوم، دانشگاه رازی، کرمانشاه ، ایران
فیض الله منوری فرد |
پسادکتری آموزش کشاورزی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
بهاره میری |
فارغ التحصیل کارشناسی ارشد آمار، کرمانشاه، ایران
شایسته فخری |
کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، آموزش و پرورش ناحیه 3، کرمانشاه، ایران
نشانی اینترنتی
https://jresearch.sanjesh.org/article_709925_b6e26543daef8abf4d1a275c20beae04.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات