این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی
، جلد ۲۱، شماره ۲، صفحات ۱۸۷-۲۱۴
عنوان فارسی
نقد و ارزیابی محتواهای سلامت اجتماعی نظام مراقبتهای بهداشتی اولیه تهیه شده در دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف
: سلامت اجتماعی از اساسیترین معیارهای بهزیستی اجتماعی و عامل موثر در ارتقای کیفیت زندگی هر جامعهای است.
در کشور ایران، دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد، وظیفه اصلی برنامهریزی، اجرا، نظارت و ارزشیابی برنامههای سلامت اجتماعی را عهدهدار است. بنابراین هدف از پژوهش حاضر، نقد و ارزیابی محتواهای ارائه شده، درراستای بازنگری متون حاضر بود.
روش کار:
روش استفاده شده جهت نیل به هدف مذکور، روش پژوهش واسازی میباشد. محیط پژوهشی مطالعه حاضر، تمامی محتواهای حوزه سلامت اجتماعی ارائه شده توسط دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد بود که جهت دستیابی به دادههای دقیق، کل جامعه آماری بهعنوان نمونه در نظر گرفته شد.
نتایج:
به
طورکل
ی
، نتایج حاصلاز پژوهش نقد بر غربال نامناسب، متناسب سازی فرهنگی، تک بعد نگری، متناسب سازی نقش و مسئولیت، ارجحیت درمان بر پیشگیری، بهنگام سازی، جامعیت و کفایت مطالب بنیادی و جامعیت و کفایت پیشنهادات کاربردی را روشن می
س
ازد.
نتیجهگیری
: از نتایج پژوهش حاضر چنین استنباط میشود که بازنگری در محتواهای حوزه سلامت اجتماعی دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد ، در زمینههای سیر ارائه خدمات و محتوای مطالب نگاشته شده، ضروری است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
نقد و ارزیابی، سلامت اجتماعی، نظام مراقبتهای بهداشتی اولیه، دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد، روش پژوهش واسازی
عنوان انگلیسی
Criticism and Evaluation of Social Health Contents of the Primary Health Care Prepared in the Office of Mental, Social and Addiction Health of the Ministry of Health and Medical Education
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aim
:
Social health is one of the most basic criteria of social well-being and an effective factor in improving the quality of life of any society.
.
In Iran, the Office of Mental Health, Social Health and Addiction (OMSHA) is responsible for planning, implementing, monitoring and evaluating social health programs. The purpose of this research was to criticize and assess the contents of the social health component of the primary health care (PHC) system in an attempt to revise the contents.
Materials and Methods
:
The method used in this study was the deconstruction method. The research environment was all the contents of the social health component provided by OMSHA, and in order to obtain precise data the entire statistical population was taken as the study sample.
Results
:
In general, data analysis indicated the following: inappropriate screening, cultural adaptation, unidimensionality, role and responsibility adaptation, the preference of treatment to prevention, updating, comprehensiveness and adequacy of basic contents, and comprehensiveness and adequacy of practical suggestions
.
Conclusion:
It can be concluded that revision of the contents of the social health component of the Office of Mental health, Social Health and Addiction is a necessity in order to improve the delivery of mental health services..
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Criticism and Assessment, Social Health, Primary Health Care, Office of Mental Health, Social Health and Addiction, Deconstruction.
نویسندگان مقاله
بنفشه آل یاران | Banafsheh Aleyaran
Ph.D. Student, Department of Psychology, School of Psychology and Educational Science, Esfahan University, Esfahan, Iran
دانشجوی دوره دکتری، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
زهرا دلاوری | Zahra Delavari
MSc. Department of Psychology, School of Psychology and Educational Science, Yazd University, Yazd, Iran
کارشناس ارشد، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
فاطمه فیاض | Fatemeh Fayyaz
Ph.D. Assistant Professor, Department of Psychology, Women Research Center, Alzahra University, Tehran, Iran
استادیار، گروه روانشناسی و علوم تربیتی، پژوهشکده زنان، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
حامد مصلحی | Hamed Moslehi
Ph.D. Educational Psychology, Department of Psychology, School of Psychology and Educational Science, Tehran University, Tehran, Iran
دکتری تخصصی، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://sjsph.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-228&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
بهداشت عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات