این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
پژوهش های نهج البلاغه
، جلد ۲۲، شماره ۲، صفحات ۹-۳۲
عنوان فارسی
آسیبشناسی تربیت کودک بر اساس عاملهای زمینهای رفتاری والدین از منظر امام علی (ع)
چکیده فارسی مقاله
یکی از اساسیترین خصوصیات انسان تربیتپذیری اوست. انسان برای تکامل نیازمند تربیت است. تربیتی میتواند انسان را به تکامل برساند که علاوه بر طراحی و شناسایی شیوههای دقیق و کاربردی همواره چالشها و آسیبهای تربیت را رصد کند. شناخت عوامل آسیبزا، تعیین کننده ضوابط حاکم بر فرآیند تربیت است. با توجه به حساسیت دوران کودکی و گستره تربیتپذیری کودک از والدین، و جدایی ناپذیر بودن شیوههای تربیتی از حالات احساسی، هیجانها، انگیزشها و ادراکات والدین، آسیبشناسی خصوصیات شخصیتی و رفتاری والدین نقش مؤثری در افزایش کارامدی تربیت کودک خواهد داشت. هدف پژوهش حاضر آسیبشناسی تربیت کودک بر اساس عاملهای زمینهای رفتاری والدین با تکیه بر کلام امام علی علیه السلام با روش توصیفی تحلیلی و برداشت مفهومی است. امام علی علیه السلام در عاملهای زمینهای با تاکید بر بُعد معرفتی و اعتقادی والدین، مهمترین آسیبهای تربیت را مربوط به این حوزه میداند که ابعاد مختلف تربیت عاطفی، اخلاقی، اجتماعی و معنوی کودک را متاثر میسازد. و در بُعد رفتاری بیشترین آسیبها مربوط به خروج رفتارها از حالت تعادل و یا معدوم کردن رفتارها به واسطه غفلت از آنهاست. بنابراین بدون توجه به بُعد نگرشی و معنوی والدین و اصلاح ضعف معرفتی آنها، تربیت کودک همچنان با آسیبها و چالشهای جدی مواجه خواهد بود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آسیب، تربیت، رفتار، کودک، نهجالبلاغه،
عنوان انگلیسی
Pathology of Child-Rearing Based on Contextual and Behavioural Factors of Parents according to Imam Ali (AS)
چکیده انگلیسی مقاله
One of the most essential characteristics of a human being is his ability to be trained, as human beings need education to evolve. A type of education can develop a person that, in addition to designing and identifying precise and practical methods, always observes the challenges and pathologies of education. Knowing the pathology factors determines the rules governing the nurturing process. Considering the sensitivity of childhood and the scope of the child's ability to be educated by the parents, and the inseparability of the educational methods from the emotional states, motivations, and perceptions of the parents, the pathology of the personality and behavioural characteristics of the parents will play an influential role in increasing the efficiency of child-rearing. The current research aims to investigate the pathology of child-rearing based on contextual and behavioural factors of parents, according to Imam Ali (AS), with a descriptive, analytical, and conceptual approach. Regarding contextual factors, Imam Ali (AS) emphasizes parents' knowledge and belief dimension and considers the essential pathologies of education to be related to this field, which affects different emotional, moral, social, and spiritual aspects of child-rearing. In the behavioural dimension, most pathologies are related to imbalanced or destroying behaviours due to neglecting them. Therefore, without paying attention to the attitudinal and spiritual dimensions of the parents and correcting their cognitive weaknesses, child-rearing will still face severe pathologies and challenges.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
آسیب, تربیت, رفتار, کودک, نهجالبلاغه
نویسندگان مقاله
زینب رحیمی |
دانشجوی دکتری الهیات و علوم قرآن و حدیث، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران
رضا کهساری |
استادیار الهیات و فلسفه و کلام، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران (نویسنده مسئول)
نعمت ستوده |
دانشیار مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی، سمنان، ایران
رقیه خلیلی |
دکتری الهیات و علوم قرآن و حدیث، واحد سمنان،دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران.
نشانی اینترنتی
https://www.nahjmagz.ir/article_188463_ad850e771e2f48ed06a8f5dd74b8c312.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات