این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
جاده
، جلد ۳۲، شماره ۱۱۸، صفحات ۹۱-۱۰۲
عنوان فارسی
ارائه مدل ارزیابی میزان تأثیر شاخصهای توسعه حملونقل ریلی بر کاهش تصادفات جادهای
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر به ارزیابی میزان تأثیر شاخصهای توسعه حملونقل ریلی بر کاهش خسارات و متوفیات تصادفات جادهای برونشهری کشور طی دوره 20 ساله در سالهای 99-1377 پرداختهشده است. ابتدا روش تحقیق و دادههای آماری معرفیشده و سپس از آزمون ریشه واحد دیکی فولر تعمیمیافته جهت بررسی مانایی متغیرها استفاده گردید. سپس برای تعیین رابطه بلندمدت، آزمون هم انباشتگی بین متغیرها بکار گرفته و در ادامه از آزمون علیت گرنجری جهت تعیین رابطه کوتاهمدت بین متغیرها استفادهشد. در مرحله آخر باقیمانده های حاصل از رگرسیون هم انباشته را محاسبه و پارامترهای کوتاهمدت با تخمین مدل تصحیح خطا به دست آمد. نتایج نشان می دهد که رشد متغیرهای طول زیرساخت خطوط ریلی و رشد تن کیلومتر حمل کالا و نفر کیلومتر جابجایی مسافر و ارزشافزوده در بخش حمل ونقل ریلی، باعث کاهش میزان متوفیات تصادفات جاده ای می شود. در واقع با افزایش یک درصد در رشد متغیرهای طول خطوط ریلی و رشد تن کیلومتر حمل کالا و نفر کیلومتر جابجایی مسافر و ارزشافزوده در بخش حمل ونقل ریلی، شاهد کاهش میزان متوفیات تصادفات جاده ای برونشهری کشور به میزان 011/0، 07/0، 24/0 و 115/0 خواهیم بود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
توسعه حملونقل ریلی، تصادفات جادهای، آزمون هم انباشتگی، آزمون علیت گرنجر، الگوی تصحیح خطای برداری،
عنوان انگلیسی
Evaluation Model of the Impact of Rail Transport Development Indicators on the Reduction of Road Accidents
چکیده انگلیسی مقاله
The current research, the impact of rail transport development indicators on the reduction of damages and deaths caused by road accidents during a 20-year period in 1377-99 has been evaluated. the research method and the statistical data used were first introduced, and then the generalized Augmented Dickey-Fuller test was used to check the significance of the variables. Then, to determine the long-term relationship, the Cointegrating co-accumulation test was used between the variables, and then the Granger causality test was used to determine the short-term relationship between the variables. In the last step, the residuals from Cointegrating Regression were calculated and the short-term parameters were obtained by estimating the error correction model. In the last step, the residuals from the Cointegrating regression were calculated and the short-term parameters were obtained by estimating the error correction model. The results show that there is a relationship between the variables of length of railway lines, ton-kilometers of freight transported, person-kilometers of passengers moved and added value in the rail transportation sector, with the variable of deaths in extra-urban road accidents, and this relationship is one-way. This means that with an increase of one percent in the growth of the variables of the length of railway lines and the growth of ton-kilometers of goods transportation and person-kilometers of passenger movement and added value in the rail transportation sector, we witnessed a decrease in the number of deaths in road accidents outside the country by 0.011 and 07.01 We will be 0.24 and 0.115.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
توسعه حملونقل ریلی, تصادفات جادهای, آزمون هم انباشتگی, آزمون علیت گرنجر, الگوی تصحیح خطای برداری
نویسندگان مقاله
کامران رحیم اف |
استادیار، گروه راه و ترابری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
پیمان پژمان زاد |
بخش ایمنی حمب و نقل
نشانی اینترنتی
https://road.bhrc.ac.ir/article_178989_7e21cef3aee09956fba6fdebb1d3f9d6.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات