این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
جاده
، جلد ۳۲، شماره ۱۱۸، صفحات ۱۸۹-۲۰۸
عنوان فارسی
تعامل بخش حمل و نقل و رشد اقتصادی در چارچوب یک مدل تصحیح خطای برداری با متغیرهای برونزا
چکیده فارسی مقاله
بخش حملونقل دربرگیرندهی فعالیتهایی است که به شکل گسترده در فرآیندهای تولید، توزیع و مصرف کالاها و خدمات مؤثر بوده و از این منظر، نقش زیربنائی در رشد اقتصادی کشورها و جوامع ایفاء میکند. با این وجود سرمایهگذاری در زیرساختهای حملونقل علی رغم اثرات مثبت، ممکن است در کشورهای در حال توسعه به دلیل سوء مدیریت و نداشتن استراتژی و برنامه مناسب در توسعه زیرساختها، اثرات مطلوب و حداکثری روی توسعه و رشد اقتصادی نداشته باشد. با توجه به ماهیت سرمایهگذاری در بخش حملونقل و هزینه بالای آن، لزوم آگاهی از رابطه میان تولید و سرمایهگذاری در این بخش و رشد تولید ناخالص ملی از ابعاد و زوایای مختلف اهمیت بیشتری مییابد. پژوهش حاضر، بر اساس یک "مدل تصحیح خطای برداری" و برآورد آن در دوره زمانی 1373 الی 1399 به بررسی این موضوع پرداختهاست. براساس آزمونهای انجام شده، روابط متغیرهای مورد استفاده در این الگو در قالب سه رابطه همانباشتگی قابل تصریح هستند. این سه رابطه تحت سه رابطه توضیح دهنده تولید ناخالص ملی حقیقی، نرخ ارز حقیقی و سرمایهگذاری حقیقی در بخش حملونقل قابل بررسی هستند که به ترتیب توصیفکننده رفتار بخش حقیقی اقتصاد، رفتار بازار ارز و رفتار سرمایهگذاری در بخش حملونقل میباشند. با توجه به آزمونهای خوبی برازش مدل و بنا بر نتایج به دست آمده، متغیر سرمایهگذاری در بخش حمل ونقل بر متغیر تولید در بلندمدت اثرگذار است و میزان این اثرگذاری به نحوی است که هر یک درصد افزایش سرمایهگذاری حقیقی در بخش حملونقل میتواند 0.09 درصد در رشد اقتصادی ایران موثر واقع شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سرمایه گذاری، رشد اقتصادی، بخش حمل و نقل، مدل تصحیح خطای برداری،
عنوان انگلیسی
The interaction of transportation sector and economic growth in the framework of a vector error correction model with exogenous variables
چکیده انگلیسی مقاله
The transportation sector includes activities that are widely effective in the processes of production distribution and consumption of goods and services. so, it plays a fundamental role in the economic growth of countries. However, investment in transportation infrastructure despite the positive effects, may not have maximum effects on growth in developing countries due to mismanagement and lack of proper strategy and plan in infrastructure development. As a result, considering the nature of investment in the transportation sectorm this sector and the growth of the national GDP from different dimensions and angles becomes more important. The current research has investigated this issue based on a "vector error correction model" and its estimation in the period from 1373 to 1399. the relationships of the variables used in this model can be specified in the form of three correlation relationships. These three relationships can be examined under the three relationships explaining real GDP, real exchange rate and real investment in the transportation sector, which respectively describe the behavior of the real sector of the economy, the behavior of the currency market and the behavior of investment in the transportation sector. According to the obtained results, the variable of investment in the transportation sector has an effect on the production variable in the long term, and the extent of this influence is such that each one percent increase in the real investment in the transportation sector can be 0.09 percent in growth Iran's economy will be effective.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
سرمایه گذاری, رشد اقتصادی, بخش حمل و نقل, مدل تصحیح خطای برداری
نویسندگان مقاله
شعله باقری پرمهر |
دانشیار، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه خاتم، تهران، ایران
سمیه شاه حسینی |
دانشیار، دانشکده اقتصاد، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
یاسمن کمال آبادی |
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه خاتم، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://road.bhrc.ac.ir/article_170960_6e71e5556e0556e14626b129a9d7604a.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات