این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
جاده
، جلد ۳۲، شماره ۱۱۸، صفحات ۲۷۷-۲۹۴
عنوان فارسی
بررسی تأثیر ژئوگرید بر کنترل تنش ها و نشست خط راه آهن
چکیده فارسی مقاله
استفاده روز افزون از خطوط ریلی سبب شده است مهندسین در پی افزایش بهره وری از خط ریلی باشند و به همین منظور بدنبال افزایش فاصله دوره های تعمیر و نگهداری و هزینه چرخه عمرکمتر هستند. در خطوط ریلی پرسرعت و خطوط با حجم ترافیک بالا، بویژه خطوط ریلی با بسترهای سست و نرم، موضوع نشست خط یکی از عوامل چالش برانگیز می باشد. با توجه به روشهای معرفی شده جهت تقویت بستر تاکنون، استفاده از ژئوگرید یکی از روشهای مرسوم جهت کاهش نشست و عملیات تعمیرونگهداری است که امروزه نیازمند بررسی بیشتر در انتخاب بهینه آن می باشد. در این مقاله سعی شده کارایی ژئوگرید برای کاهش تنشهای وارد بر بستر، لایه زیربالاست و لایه بالاست بررسی و نحوه انتخاب مناسب آن بر اساس پارامترهای فنی تبیین شود. در این مطالعه انواع ژئوگرید و تاثیر اندازه ابعاد چشمه آن، تنش وارده و تاثیر آن بر مقاومت لایه ها، بررسی و روش دستیابی به انتخاب مناسب ژئوگرید پیشنهاد داده شده است. مطالعات نشان می دهد با بکارگیری مناسب ژئوگرید می توان تا میزان 70 درصد نشست عمودی و جابجایی افقی خط ریلی را کاهش داد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بالاست، بستر راهآهن، تعمیر و نگهداری، ژئوگرید، نشست خط ریلی،
عنوان انگلیسی
Investigating the Effect of Geogrid on the Control of Stresses and Settlement of the Ballasted Railway
چکیده انگلیسی مقاله
The growth of railway lines has caused engineers to seek to increase the efficiency of the ballasted railway track, and for this reason, they are looking for an increase in the maintenance intervals and a lower life cycle cost. In high-speed railways and lines with high traffic volume, especially railways with stiff and soft subgrade, the issue of line settlement is one of the challenging factors. According to the methods introduced to strengthen the subgrade so far, the use of geogrid is one of the conventional methods to reduce settlement and maintenance operations, which today requires more investigation in its optimal selection. In this article, an attempt has been made to investigate the effectiveness of geogrid to reduce stresses on the subgrade, sub-ballast layer, and ballast layer, and to explain how to choose it based on the technical parameters. In this study, the types of geogrid and the effect of mesh size, applied stress, and its effect on soil resistance have been investigated and the method of achieving the appropriate selection of geogrid has been suggested. Studies show that by using geogrid, the vertical settlement and horizontal movement of the railway panel can be reduced by 70%.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
بالاست, بستر راهآهن, تعمیر و نگهداری, ژئوگرید, نشست خط ریلی
نویسندگان مقاله
محمد عماد مطیعیان نجار |
استادیار، دانشکده مهندسی عمران و حمل و نقل، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
یزدان محمدیان هفت چشمه |
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران و حمل ونقل، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
نشانی اینترنتی
https://road.bhrc.ac.ir/article_169475_c9767d9444cd2b917ac12d0e162158bc.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات