این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جاده، جلد ۳۲، شماره ۱۱۸، صفحات ۲۹۵-۳۱۲

عنوان فارسی تاثیر توام بارش و جاده بر پایداری شیب‌های خاکی
چکیده فارسی مقاله دامنه‌ها یکی ‌از اصلی‌ترین بخش‌های محیط‌زیست بوده که زیستگاه جانداران‌ متعددی می‌باشند. سالانه برخی از دامنه‍ها در حین بارندگی ناپایدار می‍شوند. در این میان، دامنه‌های مشرف به جاده پتانسیل بیشتری برای لغزش در حین بارش دارند. از این رو، مسئله پایداری شیب‍های خاکی در برابر بارش و جاده‌سازی از چالش‌های مورد بحث در طراحی و اجرای پروژه‌های راهسازی می‍باشد. در مطالعه حاضر، اثر توام بارش و جاده بر پایداری شیب‍های خاکی از طریق یک مطالعه‍ی پارامتری بررسی شده‍است. برای ارزیابی تاثیر بارش و جاده بر پایداری شیب از نرم‍افزارهای SEEP/W و SLOPE/W استفاده شده‍است. در این مطالعه، اثر بارش با شدت‌های مختلف روی شیب بدون جاده و با وجود جاده بررسی شد. طبق نتایج، احداث جاده بسته به محل قرارگیری آن در شیب می‍تواند منجر به کاهش و یا افزایش ضریب اطمینان اولیه و ثانویه در حین بارش در شیب شود. زاویه شیب و شدت بارش تاثیر مستقیم برروی جبهه تراوش و فشارآب منفذی دارند. با افزایش شدت و زمان بارش، جبهه تراوش، فشارآب و سطح آب زیرزمینی افزایش یافته و ضریب اطمینان کاهش می‌یابد. با بررسی اثر توام بارش و جاده در یک شیب مشرف به جاده واقعی مشاهده شد که احداث جاده در شیب باعث کاهش ضریب اطمینان اولیه شد. همچنین کاهش شدیدتر ضریب اطمینان شیب در حین بارش نسبت به حالت بدون وجود جاده را در پی داشت. یافته‌های مطالعه حاضر لزوم درنظرگرفتن اثر توام جاده و بارش را درحین تحلیل‌های پایداری شیب نشان می‌دهد که می تواند منجر به کاهش زمین لغزش‌های مشرف به جاده گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بارش، جاده، شیب خاکی، پایداری شیب، ضریب اطمینان،

عنوان انگلیسی Combined Effect of Rainfall and Road on the Stability of Soil Slopes
چکیده انگلیسی مقاله Slopes are one of the main parts of the environment, which are the habitat of many organisms. Annually, some slopes become unstable due to rainfall, in addition to road rainfall, it can decrease or increase the safety factor of the slope. Stabilizing soil slopes against rainfall is one of the basic challenges discussed in the design and implementation of road construction projects. A parametric study has been used to investigate the combined effect of rainfall and road on the stability of soil slopes using SEEP/W and SLOPE/W software. In this study, first, the effect of rainfall with different intensities on the slope without road was performed. According to the results, depending on the location of the road in the slope, the construction of the road can lead to a decrease or an increase in the initial safety factor in the slope. With the increase in intensity and time of rainfall, the seepage front, water pressure and underground water level increase and the safety factor is decreased. By examining the combined effect of rainfall and road in a case study, it was concluded that the construction of the road on the slope will reduce safety factor more severely during rainfall compared to the case without road. Finding of the present study shows the need to consider the combined effect of road and rainfall during slope stability analysis, which can lead to the reduction of landslides adjacent to the roads.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله بارش, جاده, شیب خاکی, پایداری شیب, ضریب اطمینان

نویسندگان مقاله علی رضائی |
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران

مسعود رابطی مقدم |
استادیار، گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران

مهدی زمانی لنجانی |
استادیار، گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران

حسین منتصری |
استادیار، گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران


نشانی اینترنتی https://road.bhrc.ac.ir/article_181376_0bcff3ddf6853e8d78fd01c9663ba50f.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات