این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
نامه آموزش عالی
، جلد ۱۶، شماره ۶۴، صفحات ۷-۲۴
عنوان فارسی
پیش بینی چندگانه رضایتمندی شغلی با استفاده از مولفه های بالندگی حرفه ای اعضای هیأت علمی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی
چکیده فارسی مقاله
هدف:
پژوهش حاضر با هدف پیشبینی چندگانه رضایتمندی شغلی با استفاده از مولفههای بالندگی حرفهای اعضای هیأت علمی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی انجام شده است.
روش پژوهش:
روش پژوهش توصیفی- همبستگی از نوع رگرسیون بوده است. جامعه پژوهش شامل کلیه اعضای هیأت علمی دانشگاه تهران میباشد که با استفاده از نمونهگیری طبقهای با اختصاص متناسب، 267 نفر از آنان به عنوان نمونه و به صورت تصادفی انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه بالندگی حرفهای پورکریمی (1389) با پایایی 94/0=α و رضایت شغلی محقق ساخته با پایایی80/0=α استفاده شد. برای روایی ابزار هم از روایی محتوایی و همچنین روایی سازه استفاده گردید.
یافتهها:
نتایج آزمون تی تکگروهی نشان داد، بالندگی حرفهای اعضای هیأت علمی در تمام مؤلفههای تشکیلدهنده، دارای وضعیتی بالاتر از سطح متوسط میباشد، همچنین وضعیت رضایت شغلی اساتید بالاتر از سطح متوسط را نشان میدهد. همبستگی بدست آمده نیز حاکی از رابطه مثبت (0.17r= ) و معنادار (0.01sig: ) بین بالندگی حرفهای و رضایت شغلی است. همچنین نتایج حاصل از رگرسیون چندگانه نشان داد، از میان مؤلفههای بالندگی حرفهای، توسعه آموزشی () و مؤلفه توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات () قابلیت پیشبینی(با تأثیر مثبت) رضایت شغلی را داشته است.
نتیجهگیری:
باتوجه به یافتههای پژوهش؛ میتوان نتیجهگیری نمود که با اجرای برنامههای توسعه و بالندگی حرفهای اعضای هیأت علمی؛ به افزایش رضایت شغلی آنان کمک نمود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بالندگی حرفه ای اعضای هیأت علمی، رضایت شغلی، دانشگاه تهران،
عنوان انگلیسی
Multiple Prediction of Job Satisfaction Using Professional Development Components of Faculty Members of Universities and Higher Education Institutions
چکیده انگلیسی مقاله
Objective:
The purpose of this study was to Multiple Prediction of Job Satisfaction Using Professional development Components of Faculty Members of Universities and Higher Education Institutions.
Methods:
The research method was descriptive-correlation type regression. The population of the study consisted of all faculty members of the University of Tehran. 267 of them were selected randomly using stratified sampling. To collect the data, a Professional Developmental Questionnaire (PP89) with reliability of α = 0.94 and job satisfaction with a reliability of α = 0.80 were used. For instrument validity, content validity as well as construct validity were used.
Results:
The results showed that the professional development of the faculty members in all component components has a higher status than the average level, and also job satisfaction of faculty members is higher than the average level. The correlation obtained also indicates a positive relationship (r = 0.17) and a significant (0.01sig:) relationship between professional development and job satisfaction. Also, the results of multiple regression showed that among the components of professional development, educational development (β = 0.36) and component of ICT development (β = -0.16), predictive ability (with positive effect) on job satisfaction.
Conclusion:
According to the research findings; It can be concluded that by implementing programs for the professional development of faculty members; It helped to increase their job satisfaction.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
بالندگی حرفه ای اعضای هیأت علمی, رضایت شغلی, دانشگاه تهران
نویسندگان مقاله
زهرا قموشی |
دانشجو دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
جواد پورکریمی |
استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
زهرا احتشام |
دانشجو دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://journal.sanjesh.org/article_709928_08269b8382398d8b2d1f53795606cebb.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات