این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
نامه آموزش عالی
، جلد ۱۶، شماره ۶۴، صفحات ۸۸-۱۰۴
عنوان فارسی
مطالعه اکتشافی نحوه و میزان استفاده دانشجویان تحصیلات تکمیلی از فضای مجازی در فعالیتهای پژوهشی
چکیده فارسی مقاله
هدف:
هدف این پژوهش کشف نحوه و میزان استفاده دانشجویان تحصیلات تکمیلی از فضای مجازی در فعالیتهای پژوهشی بود. در این پژوهش از روش ترکیبی(آمیخته) اکتشافی متوالی استفاده شد.
روش پژوهش:
میدان پژوهش در این بخش دانشکدههای علوم انسانی دانشگاه بوعلیسینا بود که 20 نفر از دانشجویان به شیوه ملاک محور برای مصاحبه نیمهساختاریافته انتخاب شدند. نتایج حاصل از مصاحبه با روش تحلیل مضمون از نوع سلسله مراتبی تحلیل شد. سپس در مرحله کمی، از روش پیمایشی برای جمعآوری اطلاعات استفاده شد. جامعه آماری پژوهش دانشجویان دانشکدههای علوم انسانی دانشگاه بوعلیسینا بودند که به شیوه طبقهای نسبتی 252 نفر انتخاب شدند. دادهها با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی و آزمون T تک نمونهای تحلیل شد.
یافتهها:
نتیجه حاصل از تحلیل کیفی پژوهش حاکی از آن بود که: دانشجویان متناسب با مراحل دوازدهگانه پژوهش، ابزارهای جستجو و بازیابی منابع، ابزارهای مشارکتی و ابزارهای تهیه محتوا را به کار میگیرند. همچنین نتایج حاصل از مرحله کمی پژوهش نشان داد که میزان استفاده دانشجویان از فضای مجازی به صورت ابزارهای جستجو و بازیابی منابع، ابزارهای مشارکتی، و ابزارهای تهیه محتوا در فعالیتهای پژوهش در سطح معناداری بوده و بالاتر از حد متوسط است که از میان ابزارها، بیشترین استفاده مربوط به ابزارهای جستجو و بازیابی منابع و بعد ابزارهای تهیه محتوا و بعد ابزارهای مشارکتی است.
نتیجهگیری:
دانشگاهها باید برای آشنا سازی دانشجویان با قابلیت های اینترنت در پژوهش گامهای عملی بردارند و تصمیمهای مهمی اتخاذ نمایند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ابزارهای جستجو و بازیابی منابع، ابزارهای تهیه محتوا، ابزارهای مشارکتی، پژوهش، تحصیلات تکمیلی، فضای مجازی،
عنوان انگلیسی
Exploratory the Method and Amount Use of Graduate Students from Virtual Space in Research Activities
چکیده انگلیسی مقاله
Objective:
The purpose of this research was to find out how and how much postgraduate students use virtual space in research activities.
Methods:
This research was conducted with a mixed exploratory approach. In the qualitative phase, The field of research was 20 students were selected for semi-structured interview based on criteria. The results of the interviews were analyzed using the hierarchical thematic analysis method. Then, in the quantitative stage, a survey method was used to collect information. The statistical population of the research was the students of humanities faculties of Bu -Ali Sina University, 252 people were selected in a relative stratified manner. Data were analyzed using descriptive statistics and one-sample T-test.
Results:
The result of the qualitative analysis of the research indicated that: students use resources search and retrieval tools, collaborative tools and content preparation tools in accordance with the twelve stages of research. Also, the results of the quantitative phase of the research showed that the amount of students' use of virtual space in the form of resources search and retrieval tools, collaborative tools, and content preparation tools in research activities was at a significant level and above the average level, among the tools, the most The use is related to search and resource retrieval tools, content preparation tools, and collaborative tools.
Conclusion:
Universities should take practical steps and make important decisions to acquaint students with the capabilities of the Internet in research.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
ابزارهای جستجو و بازیابی منابع, ابزارهای تهیة محتوا, ابزارهای مشارکتی, پژوهش, تحصیلات تکمیلی, فضای مجازی
نویسندگان مقاله
فرهاد سراجی |
استاد گروه روشها، برنامه ریزی درسی و آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران؛ استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه بوعلی سینا، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
محمدرضا گل محمدی |
کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
نشانی اینترنتی
https://journal.sanjesh.org/article_709930_7fcc0eb5bd66f4fe23e6fa8bca8eeaa4.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات