این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
نوآوری های آموزشی
، جلد ۲۲، شماره ۴، صفحات ۷-۲۲
عنوان فارسی
راهبردهای معناسازی معلمان در مدیریت کلاس در بحران کرونا
چکیده فارسی مقاله
شیوع بیماری کرونا و محدودیت در زیرساختهای فناورانۀ کشور نهادهای آموزشی را با بحران جدی مواجه ساخت؛ ازاینرو معلمان ناگزیر به آموزش مجازی روی آوردند. هدف از پژوهش حاضر بررسی راهبردهای معناسازی معلمان در مدیریت کلاس در بحران کروناست. این پژوهش از پژوهشهای کیفی و از نوع روایتپژوهی با رویکرد تفسیری است. مشارکتکنندگانِ بالقوۀ این پژوهش تمامی معلمان رشتههای گوناگون دبیری شهر شیراز در سال تحصیلی 1400-1401 را شامل میشوند و روش پژوهش نیز مصاحبۀ نیمهساختاریافته است. در انتخاب آزمودنیها، از رویکرد هدفمند ملاکی و معیار اشباع نظری بهره جستیم که درنهایت هفده معلم برگزیده شدند. همچنین دادهها را با استفاده از روش تحلیل مضمون بهشیوۀ آتراید ـ استرلینگ تجزیهوتحلیل کردیم. پس از استخراج و دستهبندی موضوعی نیز چهار مضمون سازماندهنده را تحت عناوین ذیل به دست دادیم: راهبردهای مبتنی بر سواد فناورانۀ معلم، راهبردهای مبتنی بر مهارتهای ارتباطی معلم، راهبردهای مبتنی بر مهارتهای تخصصی معلم در تدریس، راهبردهای مبتنی بر مهارتهای ارزشیابی معلم.
کلیدواژههای فارسی مقاله
روایتپژوهی، معلم، معناسازی، مدیریت کلاس درس، کرونا،
عنوان انگلیسی
Meaning-making strategies of teachers in classroom management during the Corona crisis
چکیده انگلیسی مقاله
The spread of the Corona epidemic and the limitations in Iran’s technological infrastructures led to a serious crisis in educational institutions, so teachers were forced to use virtual education. The aim of the present study was to investigate the meaning-making strategies of teachers in classroom management during the Corona crisis. This study has been part of a qualitative research of narrative type with an interpretive approach. The potential participants of this research were all the teachers of various courses in Shiraz in the academic year 1400-1401 and the research tool was a semi-structured
interview. To select the sample, purposeful criterion-based approach and theoretical saturation criteria were used, and finally 17 teachers were included in the group of participants. Data analysis was done using Attride-Stirling method of thematic analysis. After thematic extracting and categorizing, four organizing themes were extracted including the strategies based on teacher’s technological literacy, strategies based on teacher’s communication skills, strategies based on teacher’s specialized teaching skills, and strategies based on teacher’s evaluation skills.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
روایتپژوهی, معلم, معناسازی, مدیریت کلاس درس, کرونا
نویسندگان مقاله
مهدی محمدی |
دانشیار، بخش مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
رضا ناصری جهرمی |
مدرس، گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، شیراز، ایران
سولماز خادمی |
دکتری برنامهریزی درسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
صدیقه شادی |
کارشناسیارشد برنامهریزی درسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
مرضیه مسگرپور |
دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی، گروه مطالعات برنامۀ درسی و آموزش، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران
زهرا حسام پور |
کارشناسیارشد تحقیقات آموزشی، دانشگاه پیام نور شیراز، شیراز، ایران
نشانی اینترنتی
https://noavaryedu.oerp.ir/article_189338_d4e61c0fd1c0d6e497e9cfa60e5393f8.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات