این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۳۳، شماره ۲۲۹، صفحات ۵۹-۶۹

عنوان فارسی تبیین چالش‌ها و راهکارهای توسعه دانش پژوهی آموزشی در اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران: مطالعه کیفی
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: دانش پژوهی آموزشی هر نوع فعالیت و نوآوری برجسته علمی در حیطه‌های کشف، آموزش، کاربرد نتایج پژوهش‌های اصیل و یکپارچه سازی اطلاعات به‌دست آمده از اجزای مختلف یک رشته یا رشته‌های مختلف علمی است. شناسایی راهکارهای توسعه دانش‌پژوهی آموزشی در اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها می‌تواند فراهم کننده زمینه مناسب جهت تعالی و بالندگی دانشگاههای پزشکی باشد. با عنایت به اینکه در جستجوی صورت گرفته در منابع، شواهدی دال بر رصد ارائه راهکارها و چالش‌های توسعه دانش پژوهی آموزشی نیافتیم، این مطالعه با هدف بررسی و واکاوی چالش‌ها و راهکارهای توسعه دانش پژوهی آموزشی از دیدگاه اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران انجام پذیرفت.
مواد و روشها: پژوهش حاضر یک پژوهش کیفی و از نوع تحلیل محتوایی بود. نمونه‌های این مطالعه به‌صورت هدفمند انتخاب شدند. نمونه‌ها، اعضای هیأت علمی صاحبان فرایندهای نوآورانه آموزشی و اعضای هیأت علمی که در کارگاه‌های آموزشی دانش پژوهی و تدوین فرایندهای نوآورانه آموزشی شرکت ولی فرایندی تدوین نکردند را شامل می‌شد. جمع‌آوری اطلاعات تا زمانی که داده‌های جمع‌آوری شده، تکرار داده‌های قبلی باشد و اطلاعات جدیدی یافت نشود و اشباع داده‌ها صورت گیرد، ادامه یافت. برای جمع‌آوری داده‌ها از مصاحبه‌های گروهی نیمه ساختار یافته با شیوه بحث گروهی متمرکز، استفاده شد و برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش تحلیل محتوا قراردادی استفاده گردید.
یافتهها: پس از ادغام کدهای مستخرج از دو جلسه بحث گروهی متمرکز و بازبینی‌های مکرر در نهایت، 75 کد شناسایی شد. سپس این کدها در 14 مقوله طبقه‌بندی شدند که شامل رهبری و مدیریت آموزشی، سیاستگذاری نامناسب، توانمندسازی، منابع مالی، حمایت مادی و معنوی، منابع اطلاعاتی، محیط آموزشی حامی، کار گروهی و تیمی، انتشار نتایج، ایجاد فرهنگ نوآوری، شناسایی نیازهای آموزشی، مدیریت تغییر، منتورینگ و همگرایی بین رشته‌ای می‌باشد. در نهایت 6 مقوله اول ذیل درون مایه چالش‌ها و 8 مقوله دیگر ذیل درون مایه راهکارها قرار گرفتند.
استنتاج: نتایج این مطالعه نشان داد که از دیدگاه اعضای هیأت علمی دانشگاه، مهم‌ترین چالش‌های توسعه دانش پژوهی آموزشی، دشواری تدوین فرایندهای آموزشی، بالا بودن امتیاز فعالیت‌های پژوهشی نسبت به فعالیت‌های دانش پژوهی، بیگانه بودن اعضای هیأت علمی نسبت به دانش پژوهی و فرایندهای آموزشی بود. هم‌چنین مهم‌ترین راهکارهای توسعه دانش پژوهی شامل ارتقای همکاری‌های بین حرفه‌ای برای تدوین فرایندهای آموزشی، استفاده از مدیریت تغییر برای توسعه فعالیت‌های دانش پژوهی، توسعه فعالیت‌های گروهی جهت فعالیت‌های دانش پژوهی در گروه‌های آموزشی بوده است.

 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دانش پژوهی آموزشی، چالش‌ها، راهکارها

عنوان انگلیسی Explaining the Challenges and Strategies for the Development of Educational Scholarship in Faculty Members of Mazandaran University of Medical Sciences; Qualitative Study
چکیده انگلیسی مقاله
Background and purpose: Scholarship is an integral aspect of academia, educational scholarship is the kind of outstanding scientific activity and innovation in the fields of discovery, education, application of original research results, and integration of information obtained from different components of a field or different scientific fields. The identification of  the strategies for the development of educational research in the faculty members of the universities can provide a suitable background for the excellence and growth of the medical universities, considering that in the search made in the sources, there are evidences of monitoring the presentation of the solutions. And we did not find the challenges of developing educational research, this study was conducted to investigate and analyze the challenges and solutions of developing educational research from the perspective of the academic staff of Mazandaran University of Medical Sciences.
Materials and methods: The current research was a qualitative and content analysis type of research. The samples of this study were selected purposefully. The samples included academic faculty members who have innovative educational processes and academic faculty members who participated in scholarship workshops and developed innovative educational processes but did not develop a process. The collection of information continued until the collected data was a repetition of the previous data so that no new information was found and data saturation took place. For data collection, semi-structured interview with a focused group discussion method were used, and for data analysis, the conventional content analysis method was used.
Results: After merging the codes extracted from two focus group discussion sessions and repeated revisions, 75 codes were finally identified. Then, these codes were classified into 14 categories, which include educational leadership and management, inappropriate policies, empowerment, financial resources, material and spiritual support, information resources, supportive educational environment, group and teamwork, publishing results, creating a culture of innovation, and identifying needs. Education, change management, mentoring, and interdisciplinary convergence. Finally, the first 6 categories below were placed under the theme of challenges and the other 8 categories were placed under the theme of solutions.
Conclusion: The results of this study showed that from the point of view of university faculty members, the most important challenges in the development of educational scholarship are the difficulty of developing educational processes, the high score of research activities compared to research activities, the alienation of academic staff members from research and educational processes, and the most important solutions for the development of scholarship; The promotion of interprofessional cooperation for the formulation of educational processes, the use of change management for the development of scholarship activities, the development of group activities for Scholarship activities in educational groups.

 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله educational scholarship, challenges, solutions

نویسندگان مقاله فتانه عمویی | Fattane Amuei
Assistant Professor, Educational Development Center, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
استادیار، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران

رقیه ولی پور خواجه غیاثی | Roghayeh Valipour Khajeghiasi
Ph.D of Curriculum in Higher Education, Educational Development Center, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
دکترای برنامه ریزی درسی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران

سعید روحی تروجنی | Saeed Roohi Terojeni
Master of Mechanical Engineering. Shahid Dr. Chamran High School, Behshahr, Iran
کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک، هنرستان شهید دکتر چمران، آموزش و پرورش، بهشهر، ایران

سلمان غفاری | Salman Ghafari
Associate Professor, Orthopedic Research Center, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
دانشیار، مرکز تحقیقات ارتوپدی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران

سیاوش مرادی | Siavash Moradi
Associate Professor, Educational Development Center, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
دانشیار، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران


نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-12644-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی-کامل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات