این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی، جلد ۵۷، شماره ۳، صفحات ۱-۱۶

عنوان فارسی تبیین جامعه‌شناختی رابطۀ پایگاه اقتصادی- اجتماعی شهروندان ایرانی و مصرف کتاب
چکیده فارسی مقاله هدف: این پژوهش قصد دارد تا رابطۀ بین پایگاه اقتصادی-اجتماعی شهروندان ایرانی و مصرف کتاب را مورد بررسی قرار دهد تا بدین‌وسیله مشخص شود که آیا شکاف آگاهی بین شهروندان ایرانی وجود دارد یا خیر.
روش پژوهش: داده‌ها به شیوۀ پیمایشی گردآوری شده است. اطلاعات مربوط به شهروندان ایرانی از طریق پرسش‌نامه ساختاریافته به صورت مصاحبه رودررو، جمع‌آوری شده است. جامعه آماری این پژوهش، شامل تمامی افراد 15 سال به بالای ساکن شهر و روستاهای ایران می‌شود. در این پیمایش از یک نمونه‌گیری دو مرحله‌ای استفاده شده است. تعداد نمونه در این بررسی 15606 نفر در 31 استان کشور هستند. پایگاه اقتصادی-اجتماعی شهروندان در سه گروه سطح تحصیلات، منزلت شغلی و پایگاه اقتصادی قرار گرفتند.
یافتهها: بر اساس آزمون کای اسکوئر و تحلیل واریانس هر کدام از گروه‌های مذکور با مصرف کتاب رابطه مثبت و معنا‌داری دارند. بدین‌صورت که با افزایش سطح تحصیلات، منزلت شغلی و پایگاه اقتصادی، مطالعه کتاب بین شهروندان ایرانی روند صعودی پیدا می‌کند. همچنین، با افزایش سطح تحصیلات، منزلت شغلی و پایگاه اقتصادی، افراد کتاب‌های بیشتری خریداری می‌کنند.
نتیجه‌گیری: بین پایگاه اقتصادی-اجتماعی شهروندان ایرانی و مصرف کتاب رابطه وجود دارد و هر چقدر پایگاه اقتصادی-اجتماعی شهروندان ایرانی افزایش پیدا ‌کند مصرف کتاب بیشتر می‌شود و برعکس. این نتایج نشان می‌دهد که شکاف آگاهی بین شهروندان ایرانی وجود دارد و نتایج پژوهش مؤید فرضیه‌های نظریه شکاف آگاهی است. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شکاف آگاهی، پایگاه اقتصادی اجتماعی، مصرف کتاب، کتابخوانی، ایران،

عنوان انگلیسی Sociological Explanation of the Relationship Between the Socio-Economic Status of Iranian Citizens and Book Consumption
چکیده انگلیسی مقاله Objective: This research aimed to investigate the relationship between the socio-economic status of Iranian citizens and book consumption to determine whether there is a knowledge gap among Iranian citizens or not.
Methods: The data was collected in a survey method. Information about Iranian citizens has been collected through a structured questionnaire in the form of face-to-face interviews. The statistical population of this research includes all people over 15 years of age living in the city and villages of the country. In this survey, a two-stage sampling was used. The number of samples in this survey is 15,606 people in 31 provinces of the country. The socio-economic status of the citizens was divided into three groups: education level, occupational status, and economic status.
Results: Based on the chi-square test and analysis of variance, each of the mentioned groups has a positive and significant relationship with book consumption. Thus, with the increase in the level of education, job status and economic status, book reading among Iranian citizens is on the rise. In addition, with the increase in education level, job status and economic status, people buy more books.
Conclusion: There is a relationship between the economic-social status of Iranian citizens and book consumption, and the more the economic-social status of Iranian citizens increases, the more book consumption increases and vice versa. These results show that there is an awareness gap among Iranian citizens and the research results support the hypotheses of the awareness gap theory.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله شکاف آگاهی, پایگاه اقتصادی اجتماعی, مصرف کتاب, کتابخوانی, ایران

نویسندگان مقاله اسماعیل افقهی |
استادیار پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات،،تهران،ایران.

داریوش مطلبی |
دانشیار گروه علوم تربیتی واحد یادگار امام خمینی (ره) شهرری، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://jlib.ut.ac.ir/article_95102_18f4a89ba3edfd5d9cfb94cf49cf283e.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات