این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
حقوق اداری، جلد ۱۱، شماره ۳۶، صفحات ۲۹-۵۰

عنوان فارسی نظارت هیات رسیدگی به شکایات (قانون برگزاری مناقصات) بر قراردادهای اداری آسیب‌شناسی ساختار و صلاحیت
چکیده فارسی مقاله قراردادهای اداری به عنوان یکی از بستر­های عمده فساد در امور عمومی ذکر می­شوند. با توجه به تأمین اعتبار قراردادهای اداری از بودجه عمومی و مبلغ بالای این قراردادها، مقامات اداری در انجام تصمیم اداری مربوطه تحت تأثیر منافع شخصی قرار می­گیرند. با توجه به افزایش کارایی و بهره­وری سازمان‌های اداری و ضرورت حمایت و تضمین حقوق شهروندان در مقابل سوء استفاده مقامات عمومی، نظارت بر قراردادهای اداری امری ضروری می­باشد. در این راستا مراجع نظارتی متعددی نظارت بر قراردادهای اداری را اعمال می­کنند که هیات رسیدگی به شکایات (قانون برگزاری مناقصات) یکی از آنها است. حال اینکه قراردادهای اداری دارای چه ویژگی‌هایی هستند که نظارت بر آن‌ها لازم می‌شود و هیات رسیدگی به شکایات (قانون برگزاری مناقصات) به عنوان یک مرجع اختصاصی نظارتی تا چه حدی می­تواند به اعمال نظارت بر قراردادهای اداری ­بپردازد و چالش‌های پیش‌رو این مرجع کجاست، موضوع مورد بحث مقاله حاضر می‌باشد که نگارندگان با ارجاع به نظام حقوقی ایران در صدد تبیین آن هستند. در این مقاله با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی به دنبال تجزیه و تحلیل موضوع هستیم. یافته­های این مقاله نشان می­دهد که نظارت این مرجع دارای آسیب­های ساختاری مانند عدم وجود نماینده قوه مقننه در هیات مذکور و برخی آسیب­های صلاحیتی چون، عدم صلاحیت نظارت بر معیارها و روش­های ارزیابی پیشنهادها است. در این راستا به نظر تدوین یک آیین نظارتی ویژه جهت نظارت این هیات بر قراردادهای اداری و تشریفات حاکم بر آن ضروری است.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فساد، قراردادهای اداری، هیات رسیدگی به شکایات، نظارت، ساختار، صلاحیت

عنوان انگلیسی Supervision of the complaints Board (law on tenders) on administrative contracts, pathology of structure and competence
چکیده انگلیسی مقاله Administrative contracts are one of the main sources of corruption in public affairs. Due to the financing of administrative contracts from the public budget and the high amount of these contracts, administrative authorities are influenced by personal interests in the relevant administrative decision. Considering the increase of efficiency and productivity of administrative organizations and the necessity of protecting and guaranteeing the rights of citizens against the abuse of public officials, supervision of administrative contracts is mandatory and unavoidable. In this regard, various supervisory authorities exercise supervision over administrative contracts. One of them is the Complaints Board (law on tenders). Now, what are the characteristics of administrative contracts that need to be monitored? To what extent can the Complaints Board, as a dedicated over sight body over see and ministrative contracts? And where are the challenges facing her? These questions are discussed in this article. Findings in the article show that the monitoring of this Board, in addition to its strengths, also has disadvantages, which we will review and make a suggestion.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله corruption, Complaints Board (law on tenders), administrative contracts, Supervision

نویسندگان مقاله میثم ابوطالبی نجف آبادی | meysam abotalebi najafabadi


ولی رستمی | vali rostami


فرامرز عطریان | Faramarz Atrian



نشانی اینترنتی http://qjal.smtc.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1101-4&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات