این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
نشریه روان پرستاری
، جلد ۱۱، شماره ۶، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
تاثیر سواد سلامت بر اضطراب سلامت با میانجیگری سایبرکندریا و انعطافپذیری شناختی در بیماران سرطان پستان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه:
پژوهش حاضر به منظور پیش بینی اضطراب سلامت بر اساس سواد سلامت و میانجیگری انعطافپذیری شناختی و سایبرکندریا در بیماران مبتلا به سرطان سینه انجام گرفت.
روش کار:
روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی
همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش زنان دارای سرطان سینه شهر تهران در سال 1401 بودند. 196
نفر به صورت در دسترس
انتخاب
شدند.
بیماران
پرسشنامه سواد سلامت منتظری و همکاران (2015)، پرسشنامه اضطراب سلامت سالکوسکیس و وارویک (1989)، پرسشنامه انعطاف پذیری شناختی دنی و وندروال (2010) و مقیاس شدت سایبرکندریا مکالروی و شولین (2014) را تکمیل کردند. برای تحلیل دادهها از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد.
یافتهها:
نتایج حاکی از برازش مطلوب مدل پژوهش بود. نتایج نشان داد که میان سواد سلامت و انعطاف پذیری شناختی با اضطراب سلامت همبستگی منفی معنادار(
001/0
P<
)
و میان سایبرکندریا با اضطراب سلامت همبستگی مثبت معنادار (
001/0
P<
)
وجود دارد. در مسیر غیر مستقیم، بین سواد سلامت و اضطراب سلامت با نقش میانجی انعطافپذیری شناختی و سایبرکندریا رابطهی معنادار وجود داشت.
نتیجه گیری:
به طور کلی نتایج پژوهش نشان داد
که سواد سلامت از طریق انعطاف پذیری روانشناختی با توانمندسازی افراد برای غلبه بر موانع سلامت باعث میشود تا با استفاده از آگاهی و دانش مربوط به سلامتی و انتخاب راهبردهای جایگزین سازگار، به سمت عمل و رفتار سازگار حرکت کنند
و الگوهای غیرنرمال کاهش اضطراب را کمتر استفاده کنند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سرطان پستان، اضطراب سلامت، سواد سلامت، سایبرکندریا، انعطافپذیری
عنوان انگلیسی
The Effect of Health Literacy on Health Anxiety with the Mediation of Cyberchondria and Cognitive Flexibility in Breast Cancer Patients
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction:
The present study was conducted to predict health anxiety based on health literacy and the mediating role of cyberchondria and cognitive flexibility in patients with a history of breast cancer.
Methods:
The present study is descriptive and correlational. The statistical population of this study was patients with breast cancer in Tehran in 1401. 196 patients the Convenience sampling method. Participants completed the Health Literacy Questionnaire by Montazeri et al. (2015), Salkovskis and Warwick 's Health Anxiety Inventory (1989), Dennis and Vander Wal's Cognitive Flexibility Inventory (2010), and McElroy and Shevlin's Cyberchondria Severity Scale (2014). We used SEM method to analyze the data.
Results:
The results showed that the study model was optimally fit. There was a significant negative correlation between health literacy, cognitive flexibility, and health anxiety (P<0.001), and a significant positive correlation between cyberchondria and health anxiety (P<0.001). Regarding indirect paths, the model representing cognitive flexibility and cyberchondria mediating the relationship between health literacy and health anxiety was significant.
Conclusion:
Conclusively, research findings have shown that it is important to increase health literacy through psychological flexibility by intervening and empowering people to overcome health barriers. Accordingly, they are encouraged to use health literacy and awareness, and choose adaptive alternative strategies toward healthy actions and behaviors, and use less unusual patterns of anxiety reduction.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Breast cancer, health anxiety, health literacy, cyberchondria, flexibility
نویسندگان مقاله
ندا محمدی نیا | Neda Mohammadinia
Phd student of psychology, Department of psychology, College of Human Sciences, Saveh Branch, Islamic Azad University, Saveh, Iran,
دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران
عباسعلی ناصحی | Abbasali Nasehi
Assistance Professor, Department of Medicine Educational and Rehabilitation, Iran-Helal Institute of Applied Science and Technology, Tehran, Iran
استادیار، گروه آموزشی پزشکی و توانبخشی، موسسه آموزش عالی علمی کاربردی هلال احمر ایران، تهران، ایران
بهشته نیوشا | Beheshteh Niusha
Associate Professor, Department of psychology, College of Human Sciences, Saveh Branch, Islamic Azad University, Saveh, Iran
دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران
نشانی اینترنتی
http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-2255-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات