این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نشریه روان پرستاری، جلد ۱۱، شماره ۶، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی مقایسه سازگاری نوجوانان در خانواده‌های تک‌همسری و چندهمسری بر اساس وضعیت اقتصادی و اجتماعی مادران
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: عوامل زیادی مثل وضعیت اقتصادی و اجتماعی مادران می­توانند بر سازگاری نوجوانان تأثیر بگذارند. بنابراین درک مولفه­های موثر در این پیامدها ضروری است؛ از این رو پژوهش حاضر با هدف مقایسه سازگاری نوجوانان در خانواده­های تک‌همسری و چندهمسری بر اساس وضعیت اقتصادی و اجتماعی مادران انجام گرفت.
روش­کار: روش پژوهش علی - مقایسه‌ای می­باشد. جامعه آماری پژوهش را کلیه نوجوانان14 تا 18 سال عضو خانواده‌های تک‌همسری و چندهمسری شهرستان سراوان در سال تحصیلی 1400-1399 به همراهی مادرانشان تشکیل دادند. 240 نفر شامل 120 نفر نوجوانان خانواده­های چندهمسری و تک­همسری و 120 نفر مادران در خانواده­های چندهمسری و تک­همسری به شیوه نمونه­گیری در دسترس و هدفمند انتخاب شدند و به مقیاس سازگاری دانش‌آموزی سینها و سینگ و پرسشنامه وضعیت اجتماعی و اقتصادی قدرت­نما پاسخ دادند. پس از گردآوری پرسشنامه­ها، داده­های با استفاده از (SPSS-26) و از طریق تی گروه­های مستقل و تحلیل واریانس چندعاملی تحلیل شد.
یافته­ها: نتایج نشان داد که از نظر سازگاری عاطفی بین نوجوانان در خانواده­های تک­همسری و چندهمسری تفاوت معناداری وجود دارد (0.05>P). از نظر سازگاری اجتماعی، سازگاری تحصیلی و سازگاری کل تفاوت معنا­داری وجود ندارد (0.05<P). همچنین بین سازگاری نوجوانان که مادرانشان وضعیت اقتصادی و اجتماعی پایینی دارند تفاوت معناداری وجود دارد (0.05>P).
نتیجه­گیری: با توجه به نتایج حاصل می­توان به خانواده­های چندهمسری آگاهی داد که وضعیت اقتصادی و اجتماعی مادران بر سازگاری نوجوانان تأثیر می­گذارد، لذا ضروری است خانواده برای سازگاری بهتر فرزندان، به وضعیت اقتصادی و اجتماعی مادران توجه ویژه داشته باشند.
کلید واژه­ها: نوجوانان، چندهمسری، سازگاری، مادران
چکیده
مقدمه: عوامل زیادی مثل وضعیت اقتصادی و اجتماعی مادران می­توانند بر سازگاری نوجوانان تأثیر بگذارند. بنابراین درک مولفه­های موثر در این پیامدها ضروری است؛ از این رو پژوهش حاضر با هدف مقایسه سازگاری نوجوانان در خانواده­های تک‌همسری و چندهمسری بر اساس وضعیت اقتصادی و اجتماعی مادران انجام گرفت.
روش­کار: روش پژوهش علی - مقایسه‌ای می­باشد. جامعه آماری پژوهش را کلیه نوجوانان14 تا 18 سال عضو خانواده‌های تک‌همسری و چندهمسری شهرستان سراوان در سال تحصیلی 1400-1399 به همراهی مادرانشان تشکیل دادند. 240 نفر شامل 120 نفر نوجوانان خانواده­های چندهمسری و تک­همسری و 120 نفر مادران در خانواده­های چندهمسری و تک­همسری به شیوه نمونه­گیری در دسترس و هدفمند انتخاب شدند و به مقیاس سازگاری دانش‌آموزی سینها و سینگ و پرسشنامه وضعیت اجتماعی و اقتصادی قدرت­نما پاسخ دادند. پس از گردآوری پرسشنامه­ها، داده­های با استفاده از (SPSS-26) و از طریق تی گروه­های مستقل و تحلیل واریانس چندعاملی تحلیل شد.
یافته­ ها: نتایج نشان داد که از نظر سازگاری عاطفی بین نوجوانان در خانواده ­های تک­ همسری و چندهمسری تفاوت معناداری وجود دارد (0.05>P). از نظر سازگاری اجتماعی، سازگاری تحصیلی و سازگاری کل تفاوت معنا­داری وجود ندارد (0.05<P). همچنین بین سازگاری نوجوانان که مادرانشان وضعیت اقتصادی و اجتماعی پایینی دارند تفاوت معناداری وجود دارد (0.05>P).
نتیجه ­گیری: با توجه به نتایج حاصل می­توان به خانواده­های چندهمسری آگاهی داد که وضعیت اقتصادی و اجتماعی مادران بر سازگاری نوجوانان تأثیر می­گذارد، لذا ضروری است خانواده برای سازگاری بهتر فرزندان، به وضعیت اقتصادی و اجتماعی مادران توجه ویژه داشته باشند.

 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نوجوانان، چندهمسری، سازگاری، مادران

عنوان انگلیسی Comparison of Adolescents' Adjustment in Monogamous and Polygamous Families based on Mothers' Economic and Social Status
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Many factors, such as the economic and social status of mothers, can affect the adjustment of adolescents. Therefore, it is necessary to understand the effective components of these consequences; Therefore, the present study was conducted with the aim of comparing the adjustment of adolescents in monogamous and polygamous families based on the economic and social status of mothers.
Methods: The research method is causal-comparative.The statistical population of the research was made up of all adolescents aged 14 to 18, members of monogamous and polygamous families in Saravan city in the academic year of 2020-2021, accompanied by their mothers. 240 people, including 120 adolescents from polygamous and monogamous families and 120 mothers from polygamous and monogamous families, were selected through accessible and purposeful sampling, and were answered the Sinha and Singh's student Adjustment Scale and the Adjustment questionnaire and social and economic status of Gudrat Nama. After collecting the questionnaires, the data were analyzed using (SPSS-26) and through independent t-groups and multivariate variance analysis.
Results: The results showed that there is a significant difference between adolescents in monogamous and polygamous families in terms of emotional adjustment (P<0.05). There is no significant difference in terms of social adjustment, academic adjustment and general adjustment (P<0.05). Also there is a significant difference between the adjustment of adolescents whose mothers have a low economic and social status (P<0.05). Conclusions: According to the results, polygamous families can be informed that the economic and social status of mothers affects the adjustment of adolescents, so it is necessary for the family to pay special attention to the economic and social status of mothers for better adjustment of their children.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Adolescent, Polygamy, Adjustment, Mothers.

نویسندگان مقاله عزیزاله خسروی شستان | Azizollah Khosravi Shastan
Department of Psychology, Torbat-e Jam Branch, Islamic Azad University, Torbat-e Jam, Iran
گروه روانشناسی، واحد تربت جام، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت جام، ایران

عل رضا رجایی | Ali Reza Rajaei
Department of Psychology, Torbat-e Jam Branch, Islamic Azad University, Torbat-e Jam, Iran
گروه روانشناسی، واحد تربت جام، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت جام، ایران

سعید تیموری | Saeed Teimory
Department of Psychology, Torbat-e Jam Branch, Islamic Azad University, Torbat-e Jam, Iran
گروه روانشناسی، واحد تربت جام، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت جام، ایران


نشانی اینترنتی http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-2265-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات