این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
نشریه روان پرستاری
، جلد ۱۱، شماره ۶، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
رابطه بین حوادث آسیب زای زندگی با رفتارهای خودآسیبی در دانشجویان: نقش میانجی ذهنی سازی و بدتنظیمی هیجانی منفی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: خودآسیبی یکی ازقویترین پیشینی کننده های خودکشی است. دانشجویان به عنوان یکی از جمعیتهایی شناخته شدهاند که بیشترین میزان بروز آسیب به خود را دارند. بنابراین درک چرایی و مکانیسم های مهم در این زمینه حیاتی است. مطالعه حاضر نیز با هدف بررسی نقش میانجی ذهنیسازی و بدتنظیمی هیجانی منفی در ارتباط بین حوادث آسیب زای زندگی با رفتارهای خودآسیبی در دانشجویان انجام گرفت.
روش کار: پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی از نوع معادلات ساختاری است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان کارشناسی دانشگاه کرج بودند که از این تعداد 290 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش عبارتاند از: پرسشنامه رویدادهای مهم زندگی، پرسشنامه کنش وری تاملی، مقیاس دشواری در تنظیم هیجان- فرم کوتاه و پرسشنامه آسیب به خود. دادههای پژوهش با استفاده از نرم افزارهای SPSS و LISREL و به کمک روش مدلیابی معادلات ساختاری تحلیل شد.
یافته ها:. همچنین ضرایب مسیرهای مستقیم حوادث آسیب زای زندگی بر روی بدتنظیمی هیجانی منفی (169/14 T= ،683/0 = β) و مولفه ذهنیسازی عدم اطمینان (61/21 T= ،782/0 = β) به صورت مثبت معنادار بودند. ضریب مسیر مستقیم حوادث آسیب زای زندگی بر روی اطمینان (650/24- T= ،823/0- = β) به صورت منفی معنادار بودند. مسیر مستقیم حوادث آسیبزای زندگی بر روی رفتارهای خودآسیبی معنادار نبود. همچنین تجزیه و تحلیل یافتههای پژوهش حاکی از نقش میانجی ذهنی سازی و بدتنظیمی هیجانی منفی در رابطه بین حوادث آسیبزای زندگی با رفتارهای خودآسیبی بود.
نتیجه گیری: براساس یافته های پژوهش میتوان نتیجه گرفت، مداخلات هدفمندی که در جهت افزایش ظرفیت ذهنیسازی و کاهش بدتنظیمی هیجانی منفی بکار گرفته میشوند، احتمالا میتوانند در زمینه پیشگیری و کاهش رفتارهای خودآسیب رسان افراد موثر باشند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
حوادث آسیب زای زندگی، خودآسیبی، ذهنی سازی، بدتنظیمی هیجانی منفی.
عنوان انگلیسی
The Relationship between Traumatic Life Events and Self-Injurious Behaviors in College Students: The Mediating Role of Mentalization and Negative Emotional Dysregulation
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction:
Self-harm is one of the strongest predictors of suicide.
Students are known as one of the populations that have the highest rate of self-harm.
Therefore, it is vital to understand why and the mechanisms that are important in this context.
The present study was also conducted with the aim of investigating the mediating role of mentalization and negative emotional dysregulation in the relationship between traumatic life events and self-injurious behaviors in college students.
Methods:
The present research is a descriptive-correlation type of structural equations.
The statistical population of this research was all undergraduate students of Karaj University, of which 290 people were selected by simple random sampling.
The research tools are: Life Events Scale, Reflective Functioning Questionnaire, Diffiiculties in Emotion Regulation Scale- Short Form and Self-Harm Inventory.
The research data were analyzed using SPSS and LISREL software and with the help of structural equation modeling method.
Results:
The results of the findings show the fit of the assumed model.
Also, the direct path coefficients of traumatic life events on negative emotional dysregulation (T = 14.169, β = 0.683) and Uncertainty mentalization component (T = 21.61, β = 0.782) were positively significant.
The coefficient of the direct path of traumatic life events on confidence (T = -24.650, β = -0.823) were negatively significant.
The direct path of traumatic life events on self-injurious behaviors was not significant.
Also, the analysis of research findings indicated the mediating role of mentalization and negative emotional dysregulation in the relationship between traumatic life events and self-injurious behaviors.
Conclusions:
Based on the findings of the research, it can be concluded that targeted interventions that are used to increase mentalizing capacity and reduce negative emotional dysregulation, can probably be effective in preventing and reducing self-harming behaviors of people.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Traumatic Life Events, Self-Harm, Mentalizing, Negative Emotional Dysregulation.
نویسندگان مقاله
لیلا پاییزی | Leila Paeezy
West Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
سعیده شریفی | Saeedeh Sharifi
Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
معصومه کمندلو | Masoumeh Kamandloo
Garmsar Branch, Islamic Azad University, Garmsar, Iran.
واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران.
فرشته ارسلان ده | Fereshteh arsalandeh
Kharazmi University, Tehran, Iran.
دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-2237-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
کاربردی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات