این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت فرهنگ سازمانی، جلد ۲۲، شماره ۱، صفحات ۲۱-۳۲

عنوان فارسی ارائه الگوی رهبری اثربخش به منظور افزایش رضایت شغلی کارکنان درمانی در دوران کرونا (مورد مطالعه: بیمارستان‌های منتخب)
چکیده فارسی مقاله عدم رضایت شغلی کارکنان درمانی باعث کند شدن فرایند بهبود بیماری، طولانی ‌شدن اقامت بیمار در بیمارستان، افزایش هزینه، و در نهایت عدم رضایت استفاده‌کنندگان این خدمات می‌شود. از عوامل مهم اثرگذار بر رضایت شغلی رهبری اثربخش است. بنابراین هدف از پژوهش حاضر ارائه الگوی رهبری اثربخش به منظور افزایش رضایت شغلی کارکنان درمانی بود. پژوهش از نظر هدف توسعه‌ای و از نظر نوع روش توصیفی‌ـ اکتشافی است. استراتژی پژوهش نظریه داده‌بنیاد مبتنی بر رهیافت ظاهرشونده گلیزر بود. مشارکت‌کنندگان در پژوهش شامل مدیران، سرپرستاران، و سوپروایزرهای بیمارستان‌های دولتی و خصوصی بودند که با منطق اشباع نظری با 13 نفر مصاحبه نیمه‌ساختاریافته انجام شد. شیوه تحلیل داده‌ها کدگذاری باز و انتخابی و نظری بود. یافته‌های پژوهش بیان می‌کند که شش مقوله اصلی شامل ویژگی‌های فردی، ویژگی‌های بین فردی، رشد پیروان، استفاده صحیح از ابزارها، عوامل سازمانی، و عوامل محیطی تشکیل‌دهنده رهبری اثربخش در بیمارستان‌های منتخب دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی‌ـ درمانی ایران هستند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دانشگاه علوم پزشکی، رضایت شغلی، رهبری اثربخش، کارکنان درمانی،

عنوان انگلیسی Providing an effective leadership model to increase job satisfaction of medical staff during the coronavirus (Case study: selected hospitals)
چکیده انگلیسی مقاله Job dissatisfaction among medical staff slows down the recovery process, prolongs the patient's stay in the hospital, increases costs, and ultimately dissatisfaction among users of these services. One of the most important factors affecting job satisfaction is effective leadership. Therefore, the purpose of this study is to provide an effective leadership model to increase the job satisfaction of medical staff. The research is developmental in terms of purpose and descriptive-exploratory in terms of the type of method. The research strategy of data foundation theory is based on Glaser's apparent approach. Participants in the study included managers, supervisors, and supervisors of public and private hospitals, which was conducted with semi-structured interviews with 13 people with theoretical saturation logic. The method of data analysis was open, selective, and theoretical coding. Findings indicate that 6 main categories: personal characteristics, interpersonal characteristics, follower growth, proper use of tools, organizational factors, and environmental factors are the components of effective leadership in selected hospitals of Iran University of Medical Sciences and Health Services.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله دانشگاه علوم پزشکی, رضایت شغلی, رهبری اثربخش, کارکنان درمانی

نویسندگان مقاله حسن زارعی متین |
گروه مدیریت دولتی، دانشکدة مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران

پریسا آرتا |
گروه مدیریت دولتی، پردیس بین‌المللی ارس، دانشگاه تهران، جلفا، ایران

غلامرضا جندقی |
گروه مدیریت دولتی، دانشکدة مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران

حمید رضا یزدانی |
گروه مدیریت بازرگانی و کسب‌وکار، دانشکدة مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران


نشانی اینترنتی https://jomc.ut.ac.ir/article_82730_60dbfd70204701696dfb3ae58c20d8d4.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات