این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
مدیریت فرهنگ سازمانی
، جلد ۲۲، شماره ۱، صفحات ۸۷-۱۰۴
عنوان فارسی
تأثیر عوامل علّی زمینهای و مداخلهگر مؤثر بر مدیریت منابع انسانی رفاهمحور در بانک سپه
چکیده فارسی مقاله
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر عوامل علّی و زمینهای و مداخلهگر مؤثر بر مدیریت منابع انسانی رفاهمحور بانک سپه صورت گرفت. روش پژوهش توصیفیـ پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش 43500 نفر از کارکنان بانک سپه بودند که 361 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار این پژوهش پرسشنامه محققساخته بود. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل عاملی تأییدی با استفاده از نرمافزار SmartPLS3 صورت گرفت. نتایج نشان داد شرایط علّی (انگیزش کارکنان، توجه به نیازهای کارکنان، آموزش، شایستهسالاری، توانمندسازی) بر مدیریت منابع انسانی رفاهمحور در بانک سپه تأثیرگذار است. اما مدیریت مشارکتی تأثیر معناداری بر مدیریت منابع انسانی رفاهمحور ندارد. همچنین شرایط زمینهای (مقررات، فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی) بر مدیریت منابع انسانی رفاهمحور در بانک سپه تأثیرگذار است. نتایج همچنین نشان داد شرایط مداخلهگر (حقوق و دستمزد، بیعدالتی، سبکهای مدیریت سنتی، عدم توجه به تخصص، عدم توجه به مسائل انگیزشی) بر مدیریت منابع انسانی رفاهمحور در بانک سپه تأثیرگذار است. همچنین، مشخص شد شرایط زمینهای (قوانین و مقررات، فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی) بر راهبردهای مدیریت منابع انسانی رفاهمحور در بانک سپه تأثیرگذار است. در مورد شرایط مداخلهگر هم نتایج نشان داد حقوق و دستمزد، بیعدالتی، عدم توجه به مسائل انگیزشی بر مدیریت منابع انسانی رفاهمحور در بانک سپه تأثیر منفی و معنادار دارد. اما سبکهای مدیریت سنتی و عدم توجه به تخصص تأثیر معنادار ندارد. نتایج نیز نشان داد مدیریت منابع انسانی رفاهمحور در بانک سپه بر راهبردها تأثیرگذار است. در نهایت تحقیق نشان داد راهبردها بر پیامدها (بهرهوری، سودآوری، تعهد سازمانی، تعالی سازمانی) تأثیرگذار است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بانک سپه، رفاه کارکنان، مدیریت منابع انسانی، مدیریت منابع انسانی رفاهمحور،
عنوان انگلیسی
The effect of causal, contextual and intervening factors on welfare-oriented human resource management in Sepah Bank
چکیده انگلیسی مقاله
This research was conducted to investigate the effect of causal, contextual, and intervening factors on the welfare-oriented human resources management of Sepah Bank. The research method was a descriptive-survey. The statistical population of the research was 43,500 Sepah Bank employees, of which 361 were selected by multi-stage cluster sampling. The tool of this research is a researcher-made questionnaire. Data analysis was done using a confirmatory factor analysis test using SmartPLS3 software. The results showed that the causal conditions (motivation of employees; attention to the needs of employees; training; meritocracy; empowerment) were effective on welfare-oriented human resource management in Sepah Bank, but participatory management did not have a significant effect on welfare-oriented human resource management. Also, background conditions (regulations, organizational culture, and organizational structure) had an impact on welfare-oriented human resource management in Sepah Bank. The results also showed that the intervening conditions (salaries, injustice, traditional management styles, lack of attention to expertise, and lack of attention to motivational issues) had an impact on welfare-oriented human resources management in Sepah Bank. It was also found that background conditions (laws and regulations, organizational culture, and organizational structure) had an impact on welfare-oriented human resource management strategies in Sepah Bank. Regarding the intervening conditions, the results showed that salaries, injustice, and lack of attention to motivational issues had a negative and significant effect on welfare-oriented human resource management in Sepah Bank, but traditional management styles, and lack of attention to expertise had no significant effect. The results also showed that welfare-oriented human resource management in Sepah Bank had an impact on strategies. Finally, the current research showed that the strategies had an impact on the results (productivity, profitability, organizational commitment, and organizational excellence).
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
بانک سپه, رفاه کارکنان, مدیریت منابع انسانی, مدیریت منابع انسانی رفاهمحور
نویسندگان مقاله
بیژن نصیری |
گروه مدیریت دولتی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران
حمید زارع |
گروه مدیریت، دانشکدة مدیریت و حسابداری دانشکدگان فارابی، دانشگاه تهران، ایران
محمد رضا جابر انصاری |
گروه مدیریت، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران
نشانی اینترنتی
https://jomc.ut.ac.ir/article_92085_f4e3ec9cda06c896b349776bc0fcf0d7.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات