این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
، جلد ۲۲، شماره ۱۱، صفحات ۱۱۳۳-۱۱۴۸
عنوان فارسی
تدوین برنامه مداخله بهنگام مبتنی بر رویکرد شناختی-رفتاری ویژه کودکان طلاق با اختلالات عاطفی-رفتاری و اثربخشی آن بر سازگاری اجتماعی کودکان طلاق: یک مطالعه توصیفی
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف:
طلاق والدین میتواند منجر به مشکلات رفتاری و روانشناختی فراوان در کودکان شود.
هدف پژوهش حاضر، تدوین برنامه مداخله
بهنگام مبتنی بر رویکرد شناختی-رفتاری ویژه کودکان طلاق با اختلالات عاطفی-رفتاری و تعیین اثربخشی آن بر سازگاری اجتماعی کودکان طلاق بود.
مواد و روشها:
روش پژوهش توصیفی حاضر، جامعه آماری در بخش کیفی
مقالات
و
اساتید
روانشناسی
و
بخش کمی شامل کلیه کودکان دختر خانواده طلاق شهرستان آستانه اشرفیه در سال 1401 بود. تعداد 30 کودک طلاق به شیوه تصادفی انتخاب شدند و به صورت تصادفی در گروه آزمایش و کنترل (15 نفر در هر گروه) قرار گرفتند. گروه آزمایش 12 جلسه 90 دقیقهای، هفته ای دو جلسه آ
موزش دیدند
و گروه کنترل آموزشی دریافت نکردند.
برای جمع آوری داده ها در پیش آزمون و پس آزمون، از سیاهه رفتاری کودک
Achenbach
و پرسشنامه سازگاری اجتماعی
Dokhanchi
استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها
در بخش کیفی از روش تحلیل محتوای کیفی
و
در بخش کمی از آنالیز کوواریانس یک متغیره
استفاده شد.
یافته ها:
یافتهها نشان داد میانگین و انحراف معیار نمرات سازگاری اجتماعی در گروه آزمایش از 90/1
±
33/98 در مرحله پیش
آزمون به 08/1
±
33/104 در پس
آزمون و در گروه کنترل از 67/1
±
07/98 در پیش
آزمون به 40/1
±
53/98 در پس
آزمون رسید
(001/0>
P
).
نتیجهگیری:
بر اساس
مطالعه حاضر، برنامه مداخله
بهنگام
مبتنی بر رویکرد شناختی-رفتاری ویژه کودکان طلاق با اختلالات عاطفی-رفتاری بر افزایش سازگاری اجتماعی کودکان طلاق مؤثر بود. از این رو، می توان از این برنامه به عنوان برنامه ای مؤثر برای ارتقاء سازگاری اجتماعی کودکان طلاق استفاده نمود.
واژه های کلیدی:
طلاق، مداخله بهنگام، اختلالات روانشناختی، سازگاری اجتماعی
کلیدواژههای فارسی مقاله
طلاق، مداخله بهنگام، اختلالات روانشناختی، سازگاری اجتماعی
عنوان انگلیسی
Developing Early Intervention Program Based on Cognitive-Behavioral Theory in Children of Divorce with Emotional-Behavioral Disorders and Its Effectiveness on Social Adjustment of Children of Divorce: A Descriptive Study
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objectives:
Divorce can lead to many behavioral and psychological problems in children. The aim of the current study was to develop early intervention program based on cognitive-behavioral theory in
children of divorce with emotional-behavioral disorders and determine
its
effectiveness in social adjustment of children of divorce.
Materials and Methods:
In the current descriptive study, the statistical population included all articles and the professors
of psychology, in the qualitative part,
and
all the girls of divorced families of Astaneh-Ashrafiyeh City, in the quantitative part, in 2022. Moreover, 30 children of divorce were selected by random sampling and randomly assigned into experimental and control groups
(15 people in each group)
. The experimental group was trained in 12
90-minute
sessions,
twice a week,
and the control group did not receive any training. Data was collected in pre-test and post-test using Achenbach’s
Child Behavioral Checklist (2001) and Dokhanchi's Social Adjustment Questionnaire (1998). The data were analyzed by
thematic analysis and univariate
analysis of covariance in the qualitative and
quantitative parts, respectively.
Results:
The findings demonstrated that the mean and standard deviation of social adjustment scores in the experimental group
increased from 98.33±1.90 in the pre-test to 104.33±1.08 in the post-test, and in the control group from 98.07±1.67 in the pre-test to 98.53±1.40 in the post-test (p<0.001).
Conclusion:
Based on the results of the present study, the
early
intervention program based on cognitive-behavioral theory of
children of divorce
with emotional-behavioral disorders was effective on the increase of social adjustment of these children. Therefore, this program can be implemented as an effective program to improve the social adjustment of children of divorce.
Key words:
D
ivorce, Early intervention, Psychological disorders, Social adjustment
Funding:
This study did not any funds.
Conflict of interest:
None declared.
Ethical approval:
The Ethics Committee of Science and Research University of Tehran approved the study (IR.IAU.SRB.REC.1400.277).
How to cite this article:
Asgharpour Lashkami Zahra, Asaseh Maryam, Kashani Vahid Leila, Ebrahimpour Majid. Developing Early Intervention Program Based on Cognitive-Behavioral Theory in Children of Divorce with Emotional-Behavioral Disorders and Its Effectiveness on Social Adjustment of Children of Divorce: A Descriptive Study
.
J Rafsanjan
Univ Med Sci
2024; 22 (11): 1133-48. [Farsi]
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Divorce, Early intervention, Psychological disorders, Social adjustment
نویسندگان مقاله
زهرا اصغرپور لشکامی | Zahra Asgharpour Lashkami
islamic azad university
دانشگاه آزاد اسلامی
مریم اساسه | Maryam Asaseh
islamic azad university
دانشگاه آزاد اسلامی
لیلا کاشانی وحید | Leila Kashani Vahid
islamic azad university
دانشگاه آزاد اسلامی
مجید ابراهیم پور | Majid Ebrahimpour
islamic azad university
دانشگاه آزاد اسلامی
نشانی اینترنتی
http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-6318-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات