این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، جلد ۲۲، شماره ۱۱، صفحات ۱۱۹۱-۱۲۰۴

عنوان فارسی بررسی رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال ۱۴۰۱: یک مطالعه توصیفی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت و سبک زندگی سالم، راهبردهای اصلی برای تسهیل و حفظ سلامت می­ باشند. این پژوهش با هدف تعیین رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان انجام شد.
مواد و روش ­ها: در این مطالعه توصیفی، 450 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای در سال 1401 وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسش­نامه‌ای شامل اطلاعات دموگرافیک و پرسش­نامه معتبر رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت بود. پرسش­نامه­ها توسط دانشجویان به صورت خودگزارشی تکمیل شدند. داده‌ها با استفاده از آزمون آماری t دو نمونه مستقل و آنالیز واریانس یک­طرفه تجزیه و تحلیل شدند.
یافته­ ها: میانگین و انحراف معیار سنی دانشجویان 19/3 ± 86/20 سال بود. نمرات بخش خودشکوفایی بیشترین امتیاز (20/5±33/23) و بخش مدیریت استرس (68/3 ± 54/18) کمترین امتیاز را کسب کردند. بین نمره کل رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت دانشجویان با متغیرهای وضعیت تأهل و درجه تحصیلی ارتباط آماری معنی­دار بود (05/0>P). هم­چنین، بین نمره بعد فعالیت بدنی با متغیر جنسیت و نمره ابعاد مسئولیت­پذیری و تغذیه با متغیر وضعیت تأهل رابطه آماری معنی­دار مشاهده شد (05/0>P).
نتیجه ­گیری: از آن­جایی که نمره کل رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت دانشجویان مورد مطالعه در طبقه متوسط قرار داشت، بنابراین دانشگاه می­تواند با برنامه­ریزی مناسب به دانشجویان در ایجاد یک مفهوم سلامتی مثبت کمک کند و آگاهی و عملکرد آن­ها را در مورد تغذیه متعادل، ورزش منظم، مدیریت استرس و توجه به سلامت خود یا خودمراقبتی را تقویت نماید.
واژه­ های کلیدی: ارتقاء سلامت، رفتار سلامت، دانشجویان، رفسنجان
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارتقاء سلامت، رفتار سلامت، دانشجویان، رفسنجان

عنوان انگلیسی The Survey of Health-Promoting Behaviors among Students of Rafsanjan University of Medical Sciences in 2022: A Descriptive Study
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Health-promoting behaviors and healthy lifestyle are the main strategies to facilitate and maintain health. The purpose of this research was to determine health-promoting behaviors in students of Rafsanjan University of Medical Sciences.
Materials and Methods: In this descriptive study, 450 students of Rafsanjan University of Medical Sciences were studied by stratified random sampling method in 2022. The data collection tool was a questionnaire including demographic information and a valid health-promoting behavior questionnaire. The questionnaires were completed as a self-report by students. Data were analyzed using independent two-sample t-test and one-way analysis of variance.
Results: The mean and standard deviation of the age of the students was 20.86±3.19 years. The scores of the self-improvement section (23.33±5.20) were the highest scores and the scores of the stress management section (18.54±3.68) were the lowest scores. There was a significant statistical association between the total score of students' health-promoting behaviors and the scores of the variables of marital status and educational level (p<0.05). Also, a statistically significant association was observed between the physical activity dimension score and the gender variable and the responsibility and nutrition dimensions score and the marital status variable (p<0.05).
Conclusion: Since the total score of the health-promoting behaviors of the studied students was in the middle class, with proper planning, the university can help students create a positive health concept and strengthen their awareness and performance about balanced nutrition, regular exercise, stress management, and attention to their health or self-care.
Key words: Health promotion, Health behavior, Students, Rafsanjan

Funding: This study was funded by Rafsanjan University of Medical Sciences.
Conflict of interest: None declared.
Ethical approval: The Ethics Committee of Rafsanjan University of Medical Sciences approved the study (IR.RUMS.REC.1401.149).

How to cite this article: Rezaeian Mohsen, Asadpour Mohammad, Mahbobi Rad Mahmood, Abdolkarimi Mehdi, Mobini Lotfabad Mohammad, Khodadadi Hassan, Shahabinejad Erfan, Shakoeizadeh Amirreza. The Survey of Health-Promoting Behaviors among Students of Rafsanjan University of Medical Sciences in 2022: A Descriptive Study. J Rafsanjan Univ Med Sci 2024; 22 (10): 1191-1204. [Farsi]  
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Health promotion, Health behavior, Students, Rafsanjan

نویسندگان مقاله محسن رضائیان |
Rafsanjan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان

محمد اسدپور |
Rafsanjan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان

محمود محبوبی‌راد |
Rafsanjan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان

مهدی عبدالکریمی | Mehdi Abdolkarimi
Rafsanjan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان

محمد مبینی لطف آباد | Mohammad Mobini Lotfabad
Rafsanjan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان

حسن خدادادی | Hassan Khodadadi
Rafsanjan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان

عرفان شهابی نژاد | Erfan ُShahabinejad
Rafsanjan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان

امیررضا شکوئی زاده | Amirreza Shakoeizadeh
Rafsanjan University of Medical Sciences



نشانی اینترنتی http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2018-4&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده بهداشت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات