این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
، جلد ۲۲، شماره ۱۱، صفحات ۱۱۹۱-۱۲۰۴
عنوان فارسی
بررسی رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال ۱۴۰۱: یک مطالعه توصیفی
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف:
رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت و سبک زندگی سالم، راهبردهای اصلی برای تسهیل و حفظ سلامت می باشند. این پژوهش با هدف تعیین رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان انجام شد.
مواد و روش ها:
در این مطالعه توصیفی، 450 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای در سال 1401 وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامهای شامل اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه معتبر رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت بود. پرسشنامهها توسط دانشجویان به صورت خودگزارشی تکمیل شدند. دادهها با استفاده از آزمون آماری
t
دو نمونه مستقل و آنالیز واریانس یکطرفه تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها:
میانگین و انحراف معیار سنی دانشجویان 19/3
±
86/20 سال بود. نمرات بخش خودشکوفایی بیشترین امتیاز (20/5
±
33/23) و بخش مدیریت استرس (68/3
±
54/18) کمترین امتیاز را کسب کردند. بین نمره کل رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت دانشجویان با متغیرهای وضعیت تأهل و درجه تحصیلی
ارتباط آماری معنیدار بود
(05
/0>
P
)
. همچنین، بین نمره بعد فعالیت بدنی با متغیر جنسیت و نمره ابعاد مسئولیتپذیری و تغذیه با متغیر وضعیت تأهل رابطه آماری معنیدار مشاهده شد (05/0>
P
)
.
نتیجه گیری:
از آنجایی که
نمره کل رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت
دانشجویان مورد مطالعه در طبقه متوسط قرار داشت، بنابراین
دانشگاه میتواند با برنامهریزی مناسب به دانشجویان در ایجاد یک مفهوم سلامتی مثبت کمک کند و آگاهی و عملکرد آنها را در مورد تغذیه متعادل، ورزش منظم، مدیریت استرس و توجه به سلامت خود یا خودمراقبتی را تقویت نماید.
واژه های کلیدی:
ارتقاء سلامت،
رفتار سلامت، دانشجویان
، رفسنجان
کلیدواژههای فارسی مقاله
ارتقاء سلامت، رفتار سلامت، دانشجویان، رفسنجان
عنوان انگلیسی
The Survey of Health-Promoting Behaviors among Students of Rafsanjan University of Medical Sciences in 2022: A Descriptive Study
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objectives:
Health-promoting behaviors and healthy lifestyle are the main strategies to facilitate and maintain health. The purpose of this research was to determine health-promoting behaviors in students of Rafsanjan University of Medical Sciences.
Materials and Methods:
In this descriptive study, 450 students of Rafsanjan University of Medical Sciences were studied by stratified random sampling method in 2022. The data collection tool was a questionnaire including demographic information and a valid health-promoting behavior questionnaire. The questionnaires were completed as a self-report by students. Data were analyzed using independent two-sample t-test and one-way analysis of variance.
Results:
The mean and standard deviation of the age of the students was 20.86±3.19 years. The scores of the self-improvement section (23.33±5.20) were the highest scores and the scores of the stress management section (18.54±3.68) were the lowest scores. There was a significant statistical association between the total score of students' health-promoting behaviors and the scores of the variables of marital status and educational level (p<0.05). Also, a statistically significant association was observed between the physical activity dimension score and the gender variable and the responsibility and nutrition dimensions score and the marital status variable (p<0.05).
Conclusion:
Since the total score of the health-promoting behaviors of the studied students was in the middle class, with proper planning, the university can help students create a positive health concept and strengthen their awareness and performance about balanced nutrition, regular exercise, stress management, and attention to their health or self-care.
Key words:
Health promotion, Health behavior, Students, Rafsanjan
Funding:
This study was funded by Rafsanjan University of Medical Sciences.
Conflict of interest:
None declared.
Ethical approval:
The Ethics Committee of Rafsanjan University of Medical Sciences approved the study (IR.RUMS.REC.1401.149).
How to cite this article:
Rezaeian Mohsen, Asadpour Mohammad,
Mahbobi Rad Mahmood, Abdolkarimi Mehdi, Mobini Lotfabad Mohammad, Khodadadi Hassan, Shahabinejad Erfan, Shakoeizadeh Amirreza. The Survey of Health-Promoting Behaviors among Students of Rafsanjan University of Medical Sciences in 2022: A Descriptive Study.
J Rafsanjan
Univ Med Sci
2024; 22 (10): 1191-1204. [Farsi]
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Health promotion, Health behavior, Students, Rafsanjan
نویسندگان مقاله
محسن رضائیان |
Rafsanjan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
محمد اسدپور |
Rafsanjan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
محمود محبوبیراد |
Rafsanjan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
مهدی عبدالکریمی | Mehdi Abdolkarimi
Rafsanjan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
محمد مبینی لطف آباد | Mohammad Mobini Lotfabad
Rafsanjan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
حسن خدادادی | Hassan Khodadadi
Rafsanjan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
عرفان شهابی نژاد | Erfan ُShahabinejad
Rafsanjan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
امیررضا شکوئی زاده | Amirreza Shakoeizadeh
Rafsanjan University of Medical Sciences
نشانی اینترنتی
http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2018-4&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
بهداشت
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات