این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 3 دی 1404
هنرهای نمایشی و موسیقی
، جلد ۲۸، شماره ۴، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
نمود نشانهشناسانهی مفهوم مونو نو آواره در انیمیشنهای ژاپنی با تمرکز بر فیلمهای «بهسوی جنگل کرمهای شبتاب» و «فرزندان گرگ»
چکیده فارسی مقاله
این مقاله تجلی زیباییشناسانهی مونو نو آواره را که اصطلاحی در فلسفه و اندیشهی ژاپنی است، در انیمیشنهای تولیدی این کشور جستوجو میکند و میکوشد به این سؤالها پاسخ دهد: آیا این مفهوم در انیمیشنهای ژاپنی نمود یافته است؟ در این صورت، چگونه نمود یافته است؟ شناختن این مفهوم فلسفی و جستوجوی آن در انیمیشنهای ژاپنی میتواند گامی در جهتِ درک بهتر جهانبینی حاکم بر انیمیشنهای ژاپن باشد. در این مسیر، به شیوهی توصیفی-تحلیلی و با بهرهگیری از منابع کتابخانهای، نخست آرای متفکرانی همچون موتوئوری نوری ناگا و اوءنیشی یُوشینُوری بررسی، و بر اساس آن اصلیترین شاخصههای مفهوم مونو نو آواره استخراج و تبیین شده است. آنگاه، با توجه به این شاخصهها، با رویکردی نشانهشناسانه، دو فیلم انیمیشن
به
سوی جنگل کرمهای شبتاب
و
فرزندان گرگ
بررسی گردیده است. نتایج پژوهش نشان میدهد، در هر دو اثر، مونو نو آواره
نمود یافته و این نمود در درجهی نخست در شخصیتپردازی و آنگاه در گرافیکِ صحنه است. البته در بخشهای تأثیر دراماتیک، و موسیقی هم نمود آن به درجاتی مشاهده میشود. تأثیر روایت داستان بر تمام این بخشها در دریافت نتایج حاصل بسیار حائز اهمیت است. پس با توجه به یافتههای پژوهش به نظر میرسد مونو نو آواره میتواند در انیمیشن ژاپن نمود یابد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مونو نو آواره، فلسفه، نشانهشناسی، انیمیشن، بهسوی جنگل کرمهای شبتاب، فرزندان گرگ،
عنوان انگلیسی
The Semiotic Manifestation of “Mono No Aware” Concept in Japanese Animations with a Focus on: To the Forest of Firefly Lights and Wolf Children
چکیده انگلیسی مقاله
This study explores the aesthetic manifestation of
mono no aware
, a term in Japanese philosophy and thought, in Japanese animation productions. This research explicates whether this concept is present within Japanese animations, and if so, in what manifestations. These issues are in the heart of the present research. Understanding this Japanese philosophical concept and examining its presence in Japanese animations can contribute to a better comprehension of the worldview that governs these animations.
The primary objective of this research is to explain the meaning of
mono no aware
in philosophy and aesthetics, and then to analyze the representation of this concept in Japanese animations. The study also delves into how the dramatic effect and manifestation of
mono no aware
are formed in Japanese animation. In addition, this research investigates how this concept manifests in the scene graphic and musical aspects of the investigated works. Furthermore, the present study examines the function of
Mono no aware
in shaping the characters of the animation's personages. The approach used in this research is descriptive-analytical utilizing library sources. The opinions of thinkers such as Motoori Norinaga and Onishi Yoshinori are examined to explain the main features of the
mono no aware
concept. Subsequently, two animations,
To the Forest of Firefly Lights
and
Wolf Children,
are analyzed using a semiotic approach. Images from these scenes are incorporated into the research for better clarification. The research findings are presented in two charts depicting the manifestation of the concept in each examined work. Despite the qualitative nature of this research, charts are included to illustrate a relative comparison between the two animations. These charts display the obtained scales of examined parts, including characterization, dramatic effect, scene graphic, and music. The research results indicate that in both animations,
mono no aware
is present to varying degrees, with a predominant manifestation in characterization and scene graphic, respectively. It is also evident, to some extent, in dramatic effect and music. The influence of narrative on all these aspects is crucial for obtaining these results. A significant secondary finding suggests that
mono no aware
is sometimes manifested in metaphors and legends within Japanese animation stories, such as Gin's fading in
To the Forest of Firefly Lights
or the death of the werewolf in
Wolf Children
. Sometimes manifestation of
mono no aware
is in the verbal literature and the behavior of the characters. Furthermore, according to the research findings, it has a fundamental role in the dramatization of a number of Japanese animations. These aspects not only provide a new perspective for the audience but also contribute to enriching and added layers of the narrative. Thus, it is apparent that
Mono no aware
can be manifested in Japanese animation, whether subtly or profoundly, over short or extended durations. Understanding the concept of
Mono no aware
proves valuable for comprehending the stories of Japanese animations and the art and culture of that region. Consequently, an enhanced realization of Japanese philosophy leads to a deeper understanding of the meaning of Japanese animations, suggesting a connection between
Mono no aware
and Japanese animations.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
مونو نو آواره, فلسفه, نشانهشناسی, انیمیشن, بهسوی جنگل کرمهای شبتاب, فرزندان گرگ
نویسندگان مقاله
طلیعه وفامهر |
دانشآموخته دوره کارشناسی ارشد انیمیشن، گروه آموزشی انیمیشن، دانشکده پردیس بین المللی فارابی، دانشگاه هنر، تهران، ایران.
بهرام جلالی پور |
استادیار گروه تئاتر، دانشکده سینما-تئاتر، دانشگاه هنر، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
https://jfadram.ut.ac.ir/article_94993_ed14ceeb7c8509c2d5fc1f757d57a191.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات