این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
علوم پیراپزشکی و توانبخشی، جلد ۱۲، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تأثیر تمرین حرکتی دو دستی مبتنی بر بازی رایانه ای بر عملکرد حرکتی دست کودکان فلج مغزی همی پرتیک ‌اسپاستیک
چکیده فارسی مقاله هدف: فلج ­مغزی (Cerebral palsy; CP) در نتیجه ­ی آسیب به مناطق حرکتی مغز به وجود می­ آید که بیمار قادر به کنترل حرکتی و وضعیت بدن خود نمی ­باشد. اختلال عملکرد اندام فوقانی یکی از شایع ­ترین اختلالات حرکتی درکودکان فلج­ مغزی است که نقش مهمی در کیفیت زندگی کودکان دارد. از این روی، هدف این تحقیق ارائه یک رویکرد توانبخشی جهت ارتقاء قابلیت­ های حرکتی دست در کودکان فلج ­مغزی نیمه ­بدن است. روش بررسی: در این مطالعه قابلیت ­های حرکتی در کودکان فلج ­مغزی در یک روش توانبخشی دودستی مبتنی بر بازی کامپیوتری بررسی شده است. هفت کودک فلج­ مغزی نیمه بدن در 15 جلسه 30 دقیقه توانبخشی به صورت سه روز در هفته شرکت کردند. از آزمون فوگل-میر (Fugl-Meyer; FMA) اندام فوقانی جهت ارزیابی توانایی­ های حرکتی استفاده شده است. یافته‌ ها: میانگین نمرات FMA اندام فوقانی قبل و بعد از مداخله بترتیب (14/79±46/10) و (43/3±54/10) می ­باشد و نسبت به قبل از مداخله بهبود قابل ملاحظه­ ای داشته است (0/05≥p). نتایج نشان می ­دهد که این روش سبب بهبود قابلیت های حرکتی در دست کودکان فلج مغزی به خصوص حرکات مچ دست از جمله پایداری مچ و تکرار حرکات دورسی فلکشن و ولارفلکشن مچ دست در کودکان شده است. نتیجه ‌گیری: به نظر می رسد استفاده از روش های دودستی در قالب بازی های کامپیوتری می­­تواند در بهبود حرکتی کودکان فلج مغزی همی­پرتیک موثر باشد و به عنوان روشی مداخله­ ای در توانبخشی حرکتی این کودکان استفاده گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله حرکات دودستی، فلج مغزی، فلج‌مغزی نیمه بدن، توانبخشی

عنوان انگلیسی The Effect of Bimanual Physical Exercise Based on a Computer Game on Hand ‎Movement Performance of Spastic Hemiparetic Cerebral Palsy Children
چکیده انگلیسی مقاله Purpose: Cerebral palsy (CP) occurs as a result of damage to the motor areas of the brain, and the patient is unable to control his movement and body position. Upper limb dysfunction is one of the most common movement disorders in children with cerebral palsy, which plays an important role in children's quality of life. Therefore, the aim of this research is to provide a rehabilitation approach to improve the movement capabilities of the hand in hemiparetic cerebral palsy children. Methods: In this study, the َability of motor skills in children with hemiparetic CP in a bimanual computer game rehabilitation method has been investigated. Seven children with partial cerebral palsy participated in fifteen 30-minute rehabilitation sessions three days a week. The Fugl- Meyer upper extremity assessment has been used for motor evaluations. Results: The Fugl- Meyer upper extremity assessment scores of the upper limb before and after the intervention are (46.10±14.79) and (54.10±43.3), respectively, and there is a significant improvement compared to before the intervention. (p≤0.05). Conclusion: It seems that and motor ability of children with hemiparetic cerebral palsy is improved using bimanual methods in the form of computer games. This intervention can be used as a rehabilitation method for upper extremities.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله ‎ Bimanual Task, Cerebral palsy (CP), Hemiparesis, Rehabilitation

نویسندگان مقاله پریسا حسینی | P Hosseini
Department of Biomedical Engineering, Mashhad Branch, Islamic Azad University, Mashhad, ‎Iran
دانشجوی دکتری مهندسی پزشکی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران

حمیدرضا کبروی | H.R Kobravi
Department of Biomedical Engineering, Mashhad Branch, Islamic Azad University, Mashhad, ‎Iran
دانشیار گروه مهندسی پزشکی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران

احسان تهامی | E Tahami
Department of Biomedical Engineering, Mashhad Branch, Islamic Azad University, Mashhad, ‎Iran
استادیار گروه مهندسی پزشکی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران

افسانه زینل زاده | A Zeinalzadeh
Department of Physiotherapy, School of Paramedical and Rehabilitation Sciences, Mashhad ‎University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
استادیار گروه فیزیوتراپی، دانشکده علوم پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

نرگس هاشمی | N Hashemi
Department of Pediatrics, School of Medicine, Mashhad University of Medical Sciences, ‎Mashhad, Iran
استاد گروه اطفال، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

مهران بیرقی طوسی | Mehran Beiraghi Toosi
Department of Pediatrics, School of Medicine, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
استاد گروه اطفال، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

جواد آخوندیان | J Akhondian
Department of Pediatrics, School of Medicine, Mashhad University of Medical Sciences, ‎Mashhad, Iran
استاد گروه اطفال، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران


نشانی اینترنتی https://jpsr.mums.ac.ir/article_23878.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات