این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
علوم پیراپزشکی و توانبخشی، جلد ۱۲، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تأثیر تمرینات حرکتی ریتمیک بر حافظه دیداری - فضایی، انعطاف‌پذیری شناختی و تعادل کودکان مبتلابه ‌اختلال طیف اوتیسم
چکیده فارسی مقاله هدف: به نظر می ­رسد انجام ورزش و فعالیت بدنی می تواند به عنوان یک مداخله مؤثر جهت بهبود مشکلات حرکتی و شناختی کودکان طیف اوتیسم مدنظر قرار گیرد. در همین راستا هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر تمرینات حرکتی ریتمیک بر حافظه دیداری - فضایی، انعطاف‌پذیری شناختی و تعادل کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم بود. روش بررسی: جامعه آماری شامل کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم شهرستان یزد بود که از بین آن‌ها 20 نفر (10 نفر گروه تجربی، 10 نفر گروه کنترل) با دامنه سنی 10 تا 12 سال انتخاب و با انجام آزمون­ بلوک‌های کرسی (حافظه دیداری-فضایی)، دسته‌بندی کارت‌های ویسکانسین (انعطاف‌ پذیری شناختی)، آزمون لک‌لک اصلاح‌ شده (تعادل ایستا) و راه رفتن پاشنه – پنجه (تعادل پویا) به‌صورت پیش‌آزمون- پس‌آزمون در این پژوهش شرکت کردند. گروه تجربی به مدت 10 جلسه به‌صورت 2 جلسه در هفته تمرینات حرکتی ریتمیک را دریافت کردند و گروه کنترل به فعالیت‌های روزمره خود پرداختند. تحلیل داده­ ها با استفاده از آزمون آنوای مرکب در سطح معنی‌داری 0/05>p  انجام شد. یافته‌ ها: نتایج نشان داد که تمرینات حرکتی ریتمیک باعث بهبود حافظه دیداری– فضایی (1/16±23/1)، انعطاف‌پذیری شناختی (71/12±18/3) و تعادل پویا (1/18±13/21) کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم شد(0/05>p)، اما بر تعادل ایستا (0/50±1/10)  اثر معنی‌داری نداشت (0/05
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تمرینات حرکتی ریتمیک، حافظه دیداری- فضایی، انعطاف‌پذیری شناختی، تعادل، اوتیسم

عنوان انگلیسی The Effect of Rhythmic Movement Exercises on Visual-Spatial Memory, Cognitive ‎Flexibility and Balance of Children with Autism Spectrum Disorder
چکیده انگلیسی مقاله Purpose: It seems that doing sports and physical activity can be considered as an effective intervention to improve motor and cognitive problems of children with autism spectrum. In this regard, the present study aimed to investigate the effect of rhythmic movement exercises on visual-spatial memory, cognitive flexibility, and balance in children with autism spectrum disorder. Methods: The statistical population included children with an autism spectrum disorder in Yazd city, of which 20 people (10 people in the experimental group, ten people in the control group) with the age range of 10 to 12 years were selected and by performing the seat blocks test (visual memory- spatial), Wisconsin card sorting (cognitive flexibility), modified stork test (static balance) and heel-toe walking (dynamic balance) participated in this research. The experimental group received rhythmic movement exercises for ten sessions, two sessions per week, and the control group did their daily activities. Data were analyzed with mixed ANOVA at a significance level of p<0.05. Results: The results showed that rhythmic movement exercises improved visual-spatial memory (23.1±1.16), cognitive flexibility (18.71±3.12), and dynamic balance (13.21±1.18) in children with autism spectrum disorder (p<0.05), but it had no significant effect on static balance (1.10±0.50; p>0.05). Conclusion: According to the present study's findings, rhythmic movement exercises can be used as a suitable intervention to improve the movement and cognitive problems of children with autism spectrum
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Rhythmic movement exercises, Visual-spatial memory, Cognitive flexibility, Balance, Autism

نویسندگان مقاله سیده فاطمه حیدری | S.F Heidari
Department of Physical Education and Sports Sciences, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Yazd University, Yazd, Iran
کارشناسی ارشد علوم ورزشی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران‏

فرحناز آیتی زاده تفتی | F Ayatizadeh Tafti
Department of Physical Education and Sports Sciences, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Yazd University, Yazd, Iran
استادیار علوم ورزشی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران

محمد رضا صادقیان شاهی | M.R Sadeghian Shahi
Department of Physical Education and Sports Sciences, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Yazd University, Yazd, Iran
استادیار علوم ورزشی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران

بهزاد آریا | B Aria
Department of Physical Education and Sports Sciences, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Yazd University, Yazd, Iran
استادیار علوم ورزشی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران


نشانی اینترنتی https://jpsr.mums.ac.ir/article_23874.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات