این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
دریا فنون، جلد ۱۰، شماره ۴، صفحات ۶۲-۷۰

عنوان فارسی مقایسه عددی پاسخ دینامیکی تونل‌های شناور با کابل‌های قائم و مورب و پیکربندی مستقیم و قوس‌دار تحت موج منظم
چکیده فارسی مقاله تونل شناور (SFT) یک سازه‌ نوآورانه به منظور عبور از آبراه‌ها مانند تنگه‌ها، آبدره‌ها و دریاچه‌ها می‌باشد. با افزایش عرض و عمق آبراه‌ها، سازه‌های سنتی نظیر پل‌های کابلی، تونل‌های زیرزمینی و یا تونل‌های مستغرق به سازه‌هایی غیراقتصادی تبدیل می‌شوند. به منظور درک صحیح از رفتار تونل‌شناور، بایستی این سازه تحت شرایط دریایی شدید و با مهاربندی‌ها و پیکربندی‌های مختلف مورد بررسی قرار گیرد. در این پژوهش به مقایسه پاسخ دینامیکی تونل‌های شناور با شرایط مهاربندی و پیکربندی مختلف تحت موج منظم پرداخته شده است. به منظور دستیابی به نیرو‌ها، جابه‌جایی‌ها، شتاب‌ها و خمش‌های ایجاد شده ناشی از بار موج منظم برروی سازه، از مدلسازی در نرم‌افزار آباکوس و به روش آکوآ (AQUA) استفاده شده است. پیکربندی قوس دار در تونل شناور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است تا جایی که دامنه پاسخ‌های سازه‌ای را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. این پژوهش با مقایسه پاسخ دینامیکی هر مدل، نشان داده شده است که تونل‌شناور با پیکربندی قوس‌دار رفتار بسیار بهتری نسبت به تونل با پیکربندی مستقیم داشته است. در طی آنالیز دینامیکی، مشخص شد که کابل‌های مورب در کنترل تغییر مکان‌های افقی نقش بسیار موثری را ایفا کرده است؛ در حالی که مهاربندی کابلی قائم هم در پاسخ افقی سازه نیز تاثیرگذار است. همچنین با مقایسه فرکانس‌های طبیعی سازه در مدل‌های ارائه شده، احتمال تشدید مدل‌های با پیکربندی قوس‌دار و مهاربندی کابلی مورب بسیار کمتر از سایر مدل‌ها می‌باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تونل‌شناور، SFT، آکوآ، AQUA،

عنوان انگلیسی A comparison study of submerged floating tunnels with vertical and inclined tethers, Arc and straight configuration under regular waves
چکیده انگلیسی مقاله Submerged floating tunnel (SFT) is an innovative structure to cross waterways such as straits, fjords and lakes. With the increase in width and depth of waterways, conventional structures such as cable-stayed bridges, underground tunnels or immersed tunnels become uneconomic structures. In order to properly understand the tunnel-hydrodynamic coupling behavior, this structure should be investigated under severe sea conditions and with different mooring systems and configurations. In this research, the dynamic response of SFTs with different configurations and mooring systems under regular waves has been compared. In order to obtain the dynamic responses caused by regular wave load, modeling in ABAQUS software and AQUA method has been used. The arched configuration in the SFTs reduces the range of structural responses. It has been shown that the SFT with arched configuration behaved much better than the tunnel with straight configuration. Also, from the point of view of cable mooring systems, it was found that the diagonal cables played a very effective role in controlling the change of horizontal locations; While the vertical cable bracing is also effective in the horizontal response of the structure. Also, by comparing the natural frequencies of the structure in the presented models, the probability of amplification of models with arched configuration and diagonal cable bracing is much less than other models.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله تونل‌شناور, SFT, آکوآ, AQUA

نویسندگان مقاله مرتضی نقی پور |
هیئت علمی دانشگاه صنعتی نوشیروانی

علی اکبر کابلیان شاندیز |
دانشکده عمران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل


نشانی اینترنتی http://ijmt.iranjournals.ir/article_247852_51cfe26aa128d24a058c785d9aa4d4e3.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات