این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
دریا فنون، جلد ۱۰، شماره ۴، صفحات ۸۵-۹۵

عنوان فارسی مطالعه عددی روش های کاهش نیروی پسا در وسیله رونده خودمختار زیرسطحی
چکیده فارسی مقاله امروزه اهمیت کاهش نیروی پسا در وسایل رونده زیرسطحی به علت کاربرد آنها در صنایع نظامی، تحقیقاتی و تفریحی بیش از پیش افزایش یافته است. در پژوهش پیشرو تاثیر روش های مختلف کاهش نیروی پسای اصطکاکی از جمله روش اتصال ریبلت به بدنه، پوشش دهی بدنه، تزریق هوا و حرارت دهی به بدنه روی یک رونده زیرسطحی بررسی شده است. معتبرسازی نتایج تحلیل عددی حاضر به وسیله دو حلگر استار سی سی ام و انسیس فلوئنت با داده های تجربی انجام گرفت. از مدل توربولانسی ترکیبی انتقال تنش برشی برای مدلسازی جریان آشفته استفاده شد. نتایج مطالعه نشان داد روش های فوق الذکر در بهترین حالت به ترتیب موجب کاهش نیروی پسا به میزان %5.5، %19.9، %51.9 و %6.2 شدند. تمامی روش ها باعث کاهش ضریب پسای اصطکاکی گردیدند. همچنین روش های پوشش دهی و حرارت دهی موجب کاهش اندک ضریب پسای فشاری شدند در حالی که در روش های اتصال ریبلت به بدنه و تزریق هوا به جریان اطراف، این ضریب افزایش یافت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله زیرسطحی، پسا، دینامیک سیالات محاسباتی، استار سی‌سی‌ام، انسیس فلوئنت،

عنوان انگلیسی Numerical study of drag force reduction methods in autonomous underwater vehicles
چکیده انگلیسی مقاله Today, the importance of reducing the drag force in subsurface vehicles has increased even more due to their use in the military, research and entertainment industries. In the leading research, the effect of various methods of reducing the friction drag, including the method of connecting the riblet to the body, covering the body, injecting air and heating the body, has been investigated on a subsurface vehicle. Validation of the results of the present numerical analysis was done by two solvers, Star CCM and Ansys Fluent, with experimental data. The combined shear stress transfer turbulence model was used to model the turbulent flow. The results of the study showed that the aforementioned methods in the best case reduced the drag force by 5.5%, 19.9%, 51.9% and 6.2%, respectively. All methods reduced the coefficient of friction drag. Also, the methods of coating and heating caused a slight decrease in the back pressure coefficient, while in the methods of connecting the riblet to the body and injecting air into the surrounding flow, this coefficient increased.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله زیرسطحی, پسا, دینامیک سیالات محاسباتی, استار سی‌سی‌ام, انسیس فلوئنت

نویسندگان مقاله سعید باعصمت |
دانشجوی کارشناسی ارشد، مهندسی مکانیک، دانشگاه فردوسی مشهد

سعید کرمی |
کارشناسی ارشد، مهندسی هیدرودینامیک و جلوبردندگی، دانشگاه صنعتی مالک اشتر فریدونکنار

امیرمحمد یارمحمدی |
دانشجوی کارشناسی ارشد، مهندسی کشتی، دانشگاه صنعتی شریف

امیرحسین یزدفاضلی |
دانشجوی کارشناسی ارشد، مهندسی کشتی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر


نشانی اینترنتی http://ijmt.iranjournals.ir/article_247886_73244834ca802ea50c790d8e6617698d.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات