این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
علوم قرآن و حدیث، جلد ۵۵، شماره ۲، صفحات ۲۳۳-۲۵۰

عنوان فارسی مفهوم‌شناسی محرمیت مرد مؤمن برای زن مؤمن در حدیث «فَاِنَّ المُؤمِنَ مَحرَمُ المُؤمِنَه»
چکیده فارسی مقاله در برخی روایات، مرد مؤمن، محرم زن مؤمن ذکر شده است. ظاهر روایتِ «فَاِنَّ المُؤمِنَ مَحرَمُ المُؤمِنَه»، همهٔ مردان و زنان مؤمن را محرم یکدیگر دانسته است و حال آنکه این امر، مخالف آیات و روایاتی است که حدود محارم را مشخص کرده‌اند.
مسئلهٔ اصلی این نوشتار، بررسی مفهوم محرمیت در این روایت با روش توصیفی‌ و تحلیلی است و حاصل آنکه در این روایت، محرم در کنار اولیا در آیهٔ 71 سورهٔ توبه قرار گرفته و باتوجه‎به معنای یاری‌کردن که برای اولیا ذکر شده است، می‌توان گفت که منظور امام صادق(ع) از محرم در این حدیث، محرمیت اجتماعی است که می‌توان با اعتماد از مردان مؤمن کمک گرفت. ازاین‌رو، امام صادق(ع) با استناد به آیهٔ 71 سورهٔ توبه می‌فرمایند که می‌توان به زنانی که نامحرم هستند ولی راجع به آن‌ها شناخت وجود دارد، در مسیر حج کمک کرد و این از طریق سیاق روایت و سیاق آیه و نیز استناد امام به آیه برای تبیین روایت قابل دسترسی است. هدف این روایات، تأمین امنیت زن در سفر حج است و اگر زن خودش چنین امنیتی دارد، بدون نیاز به حضور محارم می‌تواند به حج برود؛ ولی اگر احتمال نبودن ‌چنین امنیتی است، می‌تواند با دیگر مردان مسلمان و عادل که مورد اطمینان اوست به حج برود. البته این امر در صورتی است که یا محارمی نداشته باشد یا محارمش با او به حج نروند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله محرمیت، محرمیت اجتماعی، اولیابودن مردان و زنان،

عنوان انگلیسی The Meaning of Intimacy (maḥramiyya) of a Believing Man with a Believing Woman in the Hadith of "Definitely, a Believing Man is an Intimate of a Believing Woman"
چکیده انگلیسی مقاله According to some hadiths, a believing man is intimate (maḥram) with a believing woman. The apparent meaning of the hadith "Definitely, a believing man is an intimate of a believing woman" considers all believing men and women as maḥram, and this is contrary to the verses and traditions that define limitations for those who are maḥram.
The main problem of this article is to study the concept of intimacy in this hadith with a descriptive-analytical method, and the result is that in this narration, maḥram is placed next to awliyā' in verse 71 of Surah At-Tawba, and due to the meaning of helping ascribed to awliyā', it can be said that what Imam Ṣādiq (P.B.U.H.) means by maḥram in this hadith is social intimacy, according to which one can trust to get help from the believing men. Therefore, reciting this verse, Imam Ṣādiq (P.B.U.H.) says that it is permissible on the way to Hajj to help women who are not maḥram, but are known to us. This meaning can be inferred according to the context of the hadith and the context of the verse, as well as the Imam's reference to the verse. The purpose of these narrations is to ensure the safety of women during the Hajj journey, and if a woman herself has such security, she can go to Hajj without the presence of her maḥrams. However, if there is a possibility of not having such security, she can go to Hajj with other just and righteous Muslim men whom she can trust. Of course, this is the case if she has no maḥrams or they do not go to Hajj with her.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله محرمیت, محرمیت اجتماعی, اولیابودن مردان و زنان

نویسندگان مقاله محمد قاسمی‌شوب |
استادیار گروه اندیشه و مطالعات فرهنگی دانشگاه جامع امام حسین (ع)

سمیه آزاددل |
دانشجوی کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه شهید مدنی اذربایجان

صمد عبداللهی عابد |
دانشیار دانشگاه شهید مدنی آذربایجان


نشانی اینترنتی https://jquran.um.ac.ir/article_44242_e1b925c3f834646e2263938d7115809f.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات