این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی حمل و نقل، جلد ۱۵، شماره ۲، صفحات ۳۴۵۵-۳۴۸۱

عنوان فارسی طراحی مدل دینامیکی حمل‌ونقل همگانی اتوبوس‌رانی به‌منظور افزایش سهم آن از سفرهای شهری با رویکرد پویایی شناسی سیستم ها (مطالعه موردی: شهر مشهد)
چکیده فارسی مقاله سیستم حمل‌ونقل اتوبوس‌رانی یکی از مهم‌ترین سیستم­ های حمل‌ونقل همگانی شهری به‌شمار می ­آید و نقش عمده‌ای را در انجام سفرهای درون‌شهری و روزانه شهروندان ایفا می‌نماید. از آن‌جایی‌که سهم خودرو شخصی از سفرهای شهری در حال افزایش است، تعیـین راهبـرد و سیاست­گذاری جهت افزایش استفاده از اتوبوس در سفرهای درون‌شهری اهمیت فراوانی دارد اما نکته ای که وجود دارد، آن است که برای رسیدن به این هدف، باید دانست که کدام‌یک از طرح ­های پیشنهادی می‌تواند به بهترین نحو موجب افزایش استفاده از اتوبوس شود. نوآوری تحقیق حاضر استفاده از رویکرد پویایی‌شناسی سیستم ­ها در سیستم­ های حمل‌ونقل اتوبوس‌رانی در راستای تحقق این هدف است. عوامل مؤثر بر استفاده از اتوبوس با استفاده از روش تحلیل محتوای پیشینه تحقیق شناسایی شده و متغیرهایی چون فرهنگ­سازی، هوشمندسازی، کیفیت فیزیکی و فنی اتوبوس در مدل لحاظ شده که در سایر مطالعات در نظرگرفته نشده است. مدل سیستم حمل‌ونقل اتوبوس‌رانی، به‌صورت پایلوت برای شهر مشهد اجرا شد. پس از اعتبارسنجی مدل، با توجه به نظر خبرگان دو سناریو و هفت نوع سیاست بودجه‌ای بر روی مدل اجرا شد. نتایج نشان داد در سناریو کرایه اتوبوس‌رانی، درصورت عدم تغییر کرایه اتوبوس، جذابیت اتوبوس به‌میزان ناچیزی افزایش می‌یابد. سناریو افزایش بودجه کل بهبود اتوبوس‌رانی نشان داد، تغییر چندانی در استفاده از اتوبوس ایجاد نمی‌کند. نتایج بررسی سیاست‌ها نشان می‌دهد، بهترین سیاست، سیاست کاهش یک درصدی بودجه خرید ناوگان و افزایش بودجه فرهنگ‌سازی و هوشمندسازی است که منجر به افزایش استفاده از اتوبوس به‌صورت بلندمدت خواهد شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله استفاده از اتوبوس، پویایی‌شناسی سیستم‌ها، جذابیت خودرو شخصی، سیستم حمل‌ونقل اتوبوس‌رانی،

عنوان انگلیسی Designing a Dynamic Model of Public Bus Transportation to Increase its Share of Urban Travel with a System Dynamics Approach (Case Study: Mashhad City)
چکیده انگلیسی مقاله The bus transportation system is one of the most important urban public transportation systems and plays a major role in intracity travel and daily travel in all cities. Due to the increase in personal car travel, it’s important to determine the policy for the use of buses on intra-city trips but to achieve this goal, one must know which one of the proposed plans can increase the use of buses. The innovation of the current research is the use of the systems dynamics approach in bus transportation systems in order to achieve this goal. Factors affecting the use of buses have been identified using the content analysis method, and variables such as culture-building, intelligence, and physical-technical quality of the bus have been included in the model, which has not been considered in other studies. The model was implemented in city of Mashhad. After validating the model, two scenarios and seven types of budget policies were implemented on the model according to the experts' opinion. The results of the bus fare scenario showed that if the bus fare rate is not changed, the attractiveness of the bus will increase slightly. The scenario of increasing the budget for improving the bus organization also showed that there is not much change in the use of buses. The results of the policy review also show that the best policy is to reduce the budget for purchasing the bus fleet and increase the funding for culture and intelligence, which will increase the use of buses in the long run.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله استفاده از اتوبوس, پویایی‌شناسی سیستم‌ها, جذابیت خودرو شخصی, سیستم حمل‌ونقل اتوبوس‌رانی

نویسندگان مقاله علیرضا پویا |
استاد، گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

سمیه فدائی |
دانشجوی دکتری، گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

علی سیبویه |
پژوهشگر گروه پژوهشی تفکر سیستمی در عمل، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران


نشانی اینترنتی https://jte.sinaweb.net/article_158951_5002655bb2323d216008fa6978077081.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات