این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی حمل و نقل، جلد ۱۵، شماره ۲، صفحات ۳۵۰۹-۳۵۲۶

عنوان فارسی مسیریابی وسایل نقلیه حمل کالا با قابلیت در نظر گرفتن محدودیت ظرفیت و هزینه ثابت بکارگیری ناوگان
چکیده فارسی مقاله صورت کلاسیک مسأله «مسیریابی وسیله نقلیه» هزینه حمل‌ونقل را مربوط به کمان­ های شبکه می­ داند، در صورتی که هزینه­ های اولیه (ثابت) بکارگیری وسیله نقلیه و استخدام راننده جزء هزینه ­های اصلی حمل‌ونقل کالا به حساب می ­آیند. در این مقاله، مدلی برای مسأله «مسیریابی وسیله نقلیه» ارائه شده است، که در آن هزینه ­های اولیه بکارگیری وسیله به صورت مجزا و در کنار سایر هزینه ­ها کمینه می­ گردد. این مسأله یک مسأله با «پیچیدگی بالا» به حساب می ­آید، و نمی ­توان آن را در شبکه­ های درون­ شهری بزرگ به صورت دقیق و در مرتبه زمانی چندجمله ­ای حل کرد. بنابراین، برای حل مدل پیشنهادشده از الگوریتم «بهینه ­سازی اجتماع مورچگان» استفاده شده است. الگوریتم ­های قبلی بهینه ­سازی اجتماع مورچگان که برای حل مسیریابی وسیله نقلیه ارائه ­شده ­اند، قادر به در نظر گرفتن هزینه­ های اولیه بکارگیری وسیله به عنوان یک عامل هزینه در تابع هدف نیستند. یکی از نوآوری­ های این مقاله به اصلاح این الگوریتم برای منظور کردن هزینه­ های اولیه بکارگیری وسیله معطوف شده است. برای ارزیابی توان مدل پیشنهادشده، شبکه شهر مشهد با 253 ناحیه ترافیکی و یک دپو در منطقه مرکزی شهر، برای بکارگیری مدل روی شبکه واقعی انتخاب شده است. نتایج نشان می ­دهند که روش حل ارائه شده با سرعت قابل قبول (با زمانی کمتر از 2 ثانیه) به نتایج تقریبی مطلوب همگرا می­ شود. این در حالی است که حل مدل مذکور با استفاده از نرم ­افزارهای تجاری موجود ممکن نیست.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مسیریابی وسیله نقلیه ظرفیت محدودیت، بهینه سازی اجتماع مورچگان، شبکه های بزرگ،

عنوان انگلیسی Capacitated Vehicle Routing Problem Considering Cost of Vehicle Deployment
چکیده انگلیسی مقاله This paper proposes an integer linear mathematical formulation for Vehicle Routing Problem (VRP), where the capital cost for deploying each vehicle is minimized together with other on-link transportation costs. The model has been formulated as a multi-commodity network flow model with capacity constraints. It is well known that the computational complexity to this type of problems is NP-hard. Thus, the ACO algorithm, which has been known to be a powerful meta-heuristic algorithm for solving VRPs in large networks, has been adapted to solve the problem. Although the ACO algorithm has repeatedly been used to solve the capacitated VRP, it has a drawback that cannot consider the capital cost of each vehicle along with other operational costs of the vehicles (associated with the total distance traveled within a day) in its initial form. More specifically, naturally it assumes that each vehicle returns to the depot if it becomes full or the demand finishes, each met first; this paper seeks to propose an adapted ACO algorithm in which this assumption is released. To assess the capability of the proposed model in large-scale networks, the case study of Mashhad city, consisting of 253 traffic analysis zones and over than 3800 links, has been considered. Results show that the proposed algorithm converges to near-to-optimal solutions within two seconds of cpu time, which is encouraging.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله مسیریابی وسیله نقلیه ظرفیت محدودیت, بهینه سازی اجتماع مورچگان, شبکه های بزرگ

نویسندگان مقاله محسن بابایی |
استادیار، گروه مهندسی عمران، دانشکده مهندسی، دانشگاه بوعلی‌سینا، همدان، ایران


نشانی اینترنتی https://jte.sinaweb.net/article_165884_5e18b0dc356ddf4e72a49e8a4d41d4d8.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات